Taropak 2005 bez konferencji PID?
6 Dec 2016 14:44

Tegoroczna edycja Taropaku, organizowanego Đ jak zwykle we wrzeœniu Đ w ramach Międzynarodowych Targów Poznańskich nie przewiduje konferencji poligraficznej, którš przygotowuje Polska Izba Druku. Powodem tego jest koncentracja działań PID nad konferencjš poligraficznš, która odbyła się w kwietniu bieżšcego roku podczas targów Poligrafia w Poznaniu. Przygotowanie tak poważnych konferencji wymaga ogromnego wysiłku i realizacja w cišgu kilku miesięcy kolejnych (kwiecień Đ wrzesień) w jednym roku nie jest możliwa. Polska Izba Druku będzie organizować konferencje poligraficzne podczas targów poznańskich przemiennie: w jednym roku podczas Poligrafii, w drugim podczas Taropaku. Być może dla uczestników konferencji będzie to nawet korzystne. Będzie wtedy możliwoœć wykorzystania referatów opracowanych i wygłaszanych przez wybitnych specjalistów występujšcych na konferencjach. Niezwykle obszerna tematyka referatów przygotowywanych na Poligrafię i Taropak stanowi kompendium wiedzy, która powinna być jak najszerzej wykorzystana przez branżę poligraficznš. Poczšwszy od dyskusji nad każdym referatem Đ na co praktycznie nie ma czasu, a szkoda, bo referent chciałby znać stosunek uczestników do przekazanego materiału. Ale nie tylko dyskusja nad każdym referatem jest ważna. Jeszcze ważniejsze jest wykorzystanie wydrukowanych referatów, które każdy uczestnik konferencji otrzymuje. W bieżšcym roku nie będzie konferencji Polskiej Izby Druku podczas Taropaku. Warto więc wrócić do materiałów opracowanych na ubiegłoroczny Taropak, bo tematyka nie została w pełni wykorzystana. Materiały te mogš (a może powinny!) być przedmiotem dyskusji, jak również wykładów w szkołach i uczelniach poligraficznych. Od lat słychać narzekania, że brakuje w szkołach (i uczelniach) podręczników z zakresu techniki i technologii. Właœnie materiały konferencyjne Polskiej Izby Druku mogš tę lukę znakomicie wypełnić. Przykładem mogš być informacje dotyczšce analiz rynkowych, opracowanych przez koncern Heidelberger Druckmaschinen AG (2002) na temat ăAktualnego stanu i kierunku rozwoju przemysłu opakowaniowego w Polsce i Europie, okreœlajšce perspektywy udziału branży poligraficznej w produkcji opakowań" referowane przez Krzysztofa Pindrala. Na takie analizy mogš sobie pozwolić (bo muszš!) tylko wielkie, konkurujšce ze sobš bogate koncerny, kształtujšce zresztš rynki. Drugim, niezwykle cennym przykładem może być referat z tegorocznej Poligrafii ăCyfrowe otoczenie procesów poligraficznychÓ, który wygłosił Jacek Hamerliński. Referat został przez niego przygotowany we współpracy z Janem Coksem, specjalistš koncernu Agfa. Kto powinien podjšć inicjatywę wykorzystania materiałów opracowanych na konferencje organizowane przez Polskš Izbę Druku? Rola ta przypada przede wszystkim inżynierskiemu stowarzyszeniu branżowemu Đ Sekcji Poligrafów SIMP Đ oraz uczelniom branżowym. Jak wynika z dokumentów konferencyjnych, członkami Komitetów Organizacyjnych konferencji PID sš przedstawiciele: Sekcji Poligrafów SIMP Đ przewodniczšcy Zarzšdu Głównego Đ Kazimierz Stępniewski, Instytutu Poligrafii PW Đ dyrektor Ewa Mudrak oraz Instytutu Poligrafii i Papiernictwa PŁ Đ dyrektor Barbara Surma-Œlusarska. Prasa poligraficzna informuje na swoich łamach o konferencjach Polskiej Izby Druku, nie zastšpi to jednak branżowych stowarzyszeń (czy uczelni) w wykorzystaniu materiałów konferencyjnych. Czy kierownictwa naszych uczelni nie mogłyby podjšć próby zainteresowania swych studentów dyskusjami nad wybranymi referatami z konferencji PID? Zaproszenie wybitnych specjalistów z drukarń (autorów referatów) na dyskusję mogłoby być atrakcjš dla studentów. Jak co roku na Taropak przyjadš zarówno poligrafowie, jak i przedstawiciele branż współpracujšcych z poligrafiš opakowaniowš. Może warto podczas zwiedzania stoisk Đ czy też przy piwie... Đ przedyskutować propozycje niniejszego artykułu.