Trendy na rynku mediów do druku wielkoformatowego
6 Dec 2016 14:43

Dwa główne trendy na rynku mediów Đ podłoża do atramentów rozpuszczalnikowych i sztywne panele Đ sš bezpoœrednim wynikiem postępu w technologii atramentów i drukarek. Nie jest to dla ekspertów zaskoczeniem. Z 55 nowych wielkoformatowych drukarek zaprezentowanych na amerykańskiej wystawie ISA w kwietniu tego roku 30 było opartych na rozpuszczalnikach, 5 wykorzystywało atramenty oparte na rozpuszczalnikach nieszkodliwych dla œrodowiska, a pozostałe bazowały na atramentach UV. Zaprezentowano tylko jednš drukarkę opartš na atramentach wodnych. Media do atramentów rozpuszczalnikowych Wzrasta zapotrzebowanie na media do drukowania atramentami rozpuszczalnikowymi, ponieważ więcej tego typu maszyn znajduje się na rynku oraz drukujš one szybciej niż drukarki oparte na atramentach wodnych, a tym samym zużywajš więcej mediów. Zakłady poligraficzne preferujš technologię rozpuszczalnikowš ze względu na niższe koszty. Media do atramentów wodnych wymagajš bowiem specjalnej powłoki w celu kontroli przyrostu wielkoœci punktu, co zwiększa koszt materiału, a obniżka kosztów produkcji jest ważnym czynnikiem w obecnej sytuacji rynkowej. Ponadto na rynku dostępne sš media dla nowych drukarek stosujšcych atramenty z niskš zawartoœcia lotnych substancji organicznych (VOC) albo przyjazne dla œrodowiska atramenty. Przeznaczone one były do zadrukowywania mediów prezentowanych w warunkach zewnętrznych. Okazuje się jednak, że stosuje się je do drukowania grafiki przeznaczonej zarówno do eksponowania w warunkach zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Urzšdzenia te sš atrakcyjne cenowo w stosunku do drukarek stosujšcych agresywne rozpuszczalniki. Reklamowane sš jako urzšdzenia mogšce stosować te same media co ich ăwielcy kuzyniÓ drukujšcy agresywnymi atramentami. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest to prawda. Atramenty te zawierajš niewielkš iloœć rozpuszczalnika i dlatego też nie sš one w stanie wniknšć tak łatwo w powierzchnię materiału. Media wymagajš wierzchniego powlekania, aby miały odpowiedni, profesjonalny wyglšd. Sztywne podłoża dla drukarek płaskich Wprowadzenie na rynek wielkoformatowych drukarek typu flatbed kilka lat temu dało poczštek produkcji wielu nowych sztywnych niepowlekanych mediów i materiałów. Chociaż udział procentowy tych drukarek w rynku jest cišgle relatywnie mały, to jednak jego wzrost będzie bardzo szybki, gdyż zapewniajš one drukarzom nowe możliwosci ekspansji. Drukarki flatbed wykorzystujšce technologię UV pozwalajš na bezpoœrednie zadrukowywanie sztywnych materiałów bez potrzeby laminowania. Umożliwia to zakładom posiadajšcym wielkoformatowe drukarki wejœcie na rynek tradycyjnie przypisywany sitodrukowi. Sztywnymi materiałami mogš być: płyta piankowa, tektura falista, folie aluminiowe i z polistyrenu, płyty do montowania grafiki oraz nieplastyfikowane PVC. Ponieważ urzšdzenia typu flatbed drukujš na niepowlekanych materiałach o gruboœci do 150 mm, możliwe jest stosowanie takich materiałów jak: drzwi, ogrodzenia, sklejka, płyty pilœniowe i paŸdzierzowe. Lista ta nie ma końca i staje się coraz dłuższa w miarę pojawiania się nowych zleceniodawców eksperymentujšcych z nowymi materiałami. Bannery Według badań marketingowych firmy Web Consulting bannery stanowiš 40% wszystkich mediów zadrukowywanych atramentami rozpuszczalnikowymi i 15% zadrukowywanych atramentami wodnymi. Jednoczeœnie roœnie ich udział procentowy we wszystkich zastosowaniach Đ z 13% w roku 2000 do 22% w roku 2003. Nieszkodliwe dla œrodowiska atramenty rozpuszczalnikowe dobrze drukujšce na bannerach spowodowały wzrost zainteresowania nowymi materiałami do tego typu druku. Punkty poligraficzne jako pierwsze rozszerzyły ofertę handlowš o drukowanie bannerów. Zwiększyło to zyski firm, a jednoczeœnie wzmogło popyt na tego typu materiały. Bannery wykonywane sš z polichlorku winylu, poliestru, poliolefin, materiału typu Tyvek i innych materiałów odpornych na wodę, ponieważ drukowana grafika jest eksponowana w warunkach zewnętrznych. Materiały te wymagajš często atramentów rozpuszczalnikowych w celu odpowiedniej adhezji do powierzchni i odpornoœci na warunki zewnętrzne. Wprowadzenie na rynek bezpiecznych dla œrodowiska atramentów rozpuszczalnikowych spowodowało wzmożone zainteresowanie bannerami. Producenci próbujš bowiem zaspokoić popyt rynkowy poprzez równoważenie potrzeb ochrony œrodowiska z potrzebami użytkowników. Ci ostatni chcš obniżki kosztów przez stosowanie niepowlekanych mediów, zaœ wlaœciciele firm poligraficznych pragnš zapewnić personelowi bezpieczne warunki pracy. Tkaniny Możliwoœć bezpoœredniego drukowania na tkaninach oferowana jest przez wielu producentów drukarek. Posiadajš one najczęœciej spodniš warstwę papieru, który umożliwia łatwe przechodzenie przez głowicę drukujšcš. Wiele tkanin posiada również specjalnš powłokę, która nie wymaga dodatkowego utrwalania po procesie drukowania. Na rynku dostępnych jest wiele drukarek oferujšcych rozdzielczoœć 1440 dpi. Umożliwia to drukowanie bardzo małych szczegółów, co jeszcze do niedawna było niemożliwe. Tkaniny sš bardziej wytrzymałe i elastyczne niż papier; ich powlekanie pozwala na dłuższy okres ekspozycji zarówno w warunkach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Nie ulegajš one delaminacji, sš odporne na œwiatło oraz lekkie, co pozwala na redukcję kosztów przesyłki. Wszystkie te czynniki sprawiajš, że tkaniny stajš się coraz popularniejsze wœród wystawców. Tkaniny sš również stosowane do drukowania szalików, spódnic, zasłon na okna i innych wyrobów. Materiały na grafikę okiennš Sprzedawcy sš ograniczeni przez nowe prawodawstwo ograniczajšce lokalizację billboardów w wielkich metropoliach. Poszukujš więc nowych możliwoœci zwabienia klientów do swoich lokali bez potrzeby wystawiania plakatów lub billboardów poza terenem sklepu. Wielu z nich stwierdziło, że reklama okienna Đ kolorowa i łatwa do wymiany Đ jest najlepszym sposobem na zwiększenie liczby klientów. Dzięki temu obserwuje się wzrost rynku grafiki okiennej. Materiały do grafiki okiennej można zadrukowywać bezpoœrednio atramentami rozpuszczalnikowymi, w tym też bezpiecznymi dla œrodowiska, a następnie nakleić lub zainstalować na szybie okiennej. Możliwy jest również zadruk folii dekoracyjnych, a następnie ich termiczny transfer. Folie na szyby okienne oferowane sš w wielu kategoriach włšcznie z ăzakurzonymiÓ i ăzmrożonymiÓ w celu wywołania efektu wytrawiania albo piaskowania, a perforowane folie pozwalajš klientowi znajdujšcemu się wewnštrz sklepu widzieć poprzez grafikę. Folie oferowane sš w zestawie z różnymi materiałami przylepnymi i klejami. Grafika okienna typu static cling posiada ładunek statyczny, co sprawia, że przykłada się jš do powierzchni szyby i można jš usunšć przez proste pocišgnięcie. Inne materiały, tzw. self-removable, posiadajš klej pozwalajšcy na przyklejenie do szyby, ale grafikę można następnie łatwo usunšć bez pozostawiania œladów na szybie. Do trzeciej kategorii należš materiały dajšce trwałš spoinę klejowš, które można usunšć stosujšc rozpuszczalniki oraz urzšdzenia zdrapujšce. Media schnšce instant Mikroporowate powłoki na tego typu podłożach œcišgajš atramenty z powierzchni do warstwy recepcyjnej. Wydruki po wyjœciu z drukarki nie brudzš przy dotyku. Ponieważ wydruki takie schnš bardzo szybko, mogš być niezwłocznie laminowane i montowane. Zwiększa to tym samym przepu-stowoœć zakładów poligraficznych oraz skraca czas realizacji zamówienia. Mikroporowate papiery nadajš się na plakaty, grafikę wystawowš i wszędzie tam, gdzie wymagana jest fotograficzna jakoœć. Papiery te oferowane sš również na rynku fotograficznym. Poprawa jakoœci cyfrowych aparatów fotograficznych wzmogła ten trend. Rozdzielczoœć i jakoœć zdjęć cyfrowych sš już tak wysokie, że mogš one być powiększane prawie dowolnie i przesyłane do drukarki bez potrzeby dodatkowego przetwarzania obrazu. Mikroporowate papiery fotograficzne oferowane sš z połyskiem lub satynowane. Laminowanie daje dodatkowš warstwę, która chroni wydruki przed działaniem œrodowiska. Ponadto laminaty często zwiększajš wyrazistoœć kolorów oraz ich trwałoœć. Media dla artystów Poczštek druku artystycznego sięga poczštku lat dziewięćdziesištych, gdy firma Iris wprowadziła na rynek swojš pierwszš drukarkę bębnowš. Chociaż drukarki zapewniały dużš rozdzielczoœć, były drogie, wymagały częstego serwisu oraz doœwiadczonej obsługi. Dostępnoœć relatywnie niedrogich drukarek atramentowych oraz powlekanych mediów, których artyœci tradycyjnie używali, była siłš motorycznš ekspansji rynku mediów artystycznych. Chociaż w dalszym cišgu można znaleŸć obrazy wyprodukowane na drukarkach Iris, to większoœć jest wykonywana na nowych drukarkach. Co jeszcze ważniejsze, klienci zaakceptowali je szybko. Należy jeszcze uwzględnić dwa istotne czynniki. Społecznoœć artystów, włšczajšc w to malarzy, a także galerie, a przede wszystkim kupujšcy zaaprobowali cyfrowe obrazy jako nowy rodzaj autorskiej grafiki. W wielu czasopismach można znaleŸć ogłoszenia o grafice wykonanej w ograniczonej iloœci egzemplarzy. Po drugie drukarki stajš się coraz tańsze, więc niektórzy artyœci zaczęli je kupować do swoich studiów wykonujšc cyfrowe obrazy. Powoduje to wzrost zapotrzebowania na nowe materiały, na których można drukować Đ szczególnie takie, które imitujš podłoża do malowania, np. płótno, papiery o pastelowych kolorach, egzotyczne media. Dla artystów ważne jest, aby papiery były pozbawione wolnych kwasów i miały neutralne pH. Materiały do proofingu Drukarnie i przygotowalnie usługowe wielokrotnie wykonujš odbitki próbne w celu zaakceptowania zlecenia przez klienta. Potrzebujš więc mediów do proofingu odpowiadajšcych kolorem i wyglšdem papierom, na których będzie wykonany druk. Inne czynniki brane pod uwagę to faktura powierzchni, gramatura i format. Oprogramowanie używane w systemach proofingu po-winno posiadać profile dla różnych mediów w celu optymalizacji iloœci nanoszonego atramentu. Niektóre firmy oferujš całe systemy wielkoformatowego druku typu ink jet do proofingu. Obejmujš one specjalnie do tego celu zaprojektowane media, atramenty oraz sposoby drukowania. Przemysł zaczyna zdawać sobie sprawę, że wysoka jakoœć i powtarzalnoœć możliwe sš tylko wtedy, kiedy stosuje się media specjalnie zaprojektowane dla celów proofingu. Na podstawie ăThe Big PictureÓ lipiec/sierpień, 38 (2004) opracował TG