Trendy, nowości i przewidywania – część I
6 Dec 2016 14:55

Zwykle w takiej relacji pisałem zarówno o papierze, jak i o farbach. Na obecnej drupie tak się złożyło, że w większości nie pojawili się najwięksi „farbiarze” i trudno pisać o nowościach dotyczących farb bez przedstawienia ich produktów. Farby prezentowali głównie dystrybutorzy. Analizując sytuację rynkową w zakresie nowości farbowych można stwierdzić, że numerem jeden i tak byłaby niskomigracyjna farba utrwalana promieniowaniem UV przeznaczona do drukowania opakowań środków spożywczych, produkowana przez hubergroup. Zresztą jej premiera miała miejsce w I kwartale tego roku. Powracając do papieru należy wspomnieć o spadku jego produkcji w pewnych działach. W roku 2011 zamknięto na świecie 28 papierni. Zakłady te produkowały głównie papiery masowe typu gazeta standard oraz superspecjalistyczne papiery do drukowania cyfrowego. Zamykanie lub przestawianie na inną produkcję fabryk produkujących specjalne papiery do drukowania cyfrowego jest związane z ostatnim trendem w drukowaniu cyfrowym, czyli powrotem do korzeni z lat 90. ubiegłego wieku, gdy starano się przystosować zwykły papier (analogowy) do drukowania cyfrowego. Obecnie jest to wręcz wymaganie rynku, mające na celu dalszą obniżkę kosztów drukowania cyfrowego, a tym samym podniesienie opłacalności nakładu względem drukowania offsetowego. Precyzyjne omówienie tego trendu zostanie przedstawione w dalszej części niniejszego artyku-łu. Z kolei kwestia papieru gazetowego to „przesiadka” na elektroniczne media dające możliwość odbierania i czytania gazety bezpapierowej; podobnie zaczyna się dziać w dziedzinie książek, czyli z papierem książkowym. Tu dodatkowo występuje komplikacja spowodowana spadkiem nakładów i koniecznością przejścia w niektórych przypadkach na drukowanie cyfrowe, oczywiście z wykorzystaniem analogowych (zwykłych, nie specjalnych) papierów do drukowania cyfrowego. Na tegorocznej drupie było ok. 70 wystawców prezentujących produkty z dziedziny papierów drukowych i pokrewnych, w tym tylko połowa producentów, reszta to dystrybutorzy i przetwórcy. Większość papierów wystawianych przez firmy dystrybutorskie była eksponowana pod ich własnymi markami. Fakt ten trochę skomplikował ocenę tego, co jest nowością, a co było już dawno przed drupą znane. Fedrigoni Cartiere SpA (Włochy). W charakterze nowości zaproponowano zestawy papierów ozdobnych w formacie A4 przeznaczone do zadrukowywania w biurowych urządzeniach drukujących. Jest to Starter Kit – zestaw 10 różnych papierów po 10 sztuk tak, aby można było drukować w warunkach biurowych różne produkty niskonakładowe. Kolejna nowość to papier ozdobny Copytinta A4 do kopiowania, faksów, drukarek laserowych i inkjet. Promowano także papier niepowlekany Splendorgel Extra White o aksamitnej powierzchni. Oprócz tego wystawiano jak zwykle piękne, bardzo dobrej jakości papiery ozdobne do celów malarskich jako materiał do malowania akwarelami i drukowania (papiery czerpane), papiery ozdobne maszynowe z maszyny z płaskim sitem do malowania akwarelami, farbami akrylowymi olejowymi, pastelami i do rysowania. Pokazano także dotychczas produkowane papiery ozdobne. Gmund GmbH & Co. KG, Büttenpapierfabrik (Niemcy). Najbardziej znana na świecie firma produkująca papiery czerpane i ozdobne na tegorocznej drupie prezentowała wg własnych informacji cztery nowe linie (kolekcje) swych produktów, a mianowicie: Gmund 925, Gmund Colors, Gmund Act Green i Original Gmund. Pierwsza linia to papiery ozdobne ze srebrem metalicznym, które nadaje specyficzny wygląd powierzchni papieru (925 to oznaczenie pierwszej próby srebra). Papiery te były znane już przed drupą, ponieważ zostały wprowadzone w roku 2011. Są one dostępne w różnych odcieniach srebra: White Silver, Light Silver, Silver Pigments, Golden Silver oraz Aqua Silver. Powierzchnia tych papierów (poza Light Silver) wygląda jak szczotkowana powierzchnia srebra. Light Silver jest papierem metalizowanym dwustronnie o gramaturze 145 g/m2. Pozostałe papiery są produkowane w gramaturach 290 i 310 g/m2. Kolekcja Gmund 925 to papiery bezdrzewne, o neutralnym pH (bezkwasowe) i odporne na starzenie. Nadają się do wszystkich analogowych technik drukowania, natomiast nie nadają się do żadnej postaci elektrofotografii oraz inkjetu. Oczywiście do każdego papieru przewidziane są koperty. Druga kolekcja Gmund Colors została opracowana jako całość specjalnie na drupę. Jest to specjalny system kolorystyczny papierów ozdobnych opracowany w Niemczech i Kalifornii. Na kolekcję składają się 52 papiery o lśniących barwach i matowej powierzchni w sześciu gramaturach od 100 do 400 g/m2 oraz 10 transparentnych papierów (Gmund Colors Contact) i 9 połyskliwych (świecących delikatnie tłoczoną cienką warstwą srebra) papierów (Gmund Colors Subtil). Papiery wchodzące w skład kolekcji Gmund Colors są bezdrzewne, objętościowe (z wyjątkiem transparentnych) oraz bez-kwasowe, o dużej spoistości powierzchni. Nadają się do zadrukowywania praktycznie wszystkimi znanymi technikami. Dla nich też przewidziano odpowiedni zestaw kopert. Kolejna kolekcja to Gmund Act Green, na którą składają się trzy linie: 100% Re-cycling, Cotton i Cannabis. 100% Recycling jest papierem o gramaturze 100 g/m2, z certyfikatem FSC, produkowanym bez dodat-ku świeżych włókien. Charakteryzuje się wysoką białością i delikatną matową powierzchnią. Dla ekologicznych purystów możliwe jest wykonanie napisu ECO jako znaku wodnego. Cotton to papier wykonany w 100 proc. z bawełny dostępny w gramaturach 110 g/m2 i 270 g/m2. Cannabis (Konopie) to papier zawierający 30 proc. masy celulozowej konopnej i 70 proc. celulozy drzewnej z certyfikatem FSC, dostępny w gramaturach 110 g/m2 i 250 g/m2. Oba wymienione papiery mają specyficzną, znakowaną filcem powierzchnię. W ramach tej kolekcji produkowane są jeszcze papiery kolorowe: Cream, Brown i Green (ciemny) –wszystkie z certyfikatem FSC. Notabene Gmund jest pierwszą papiernią produkującą papiery ozdobne (kolorowe), która zo-stała certyfikowana w systemie FSC. Zalecane wszelkie możliwe techniki drukowania, przewidziane są też odpowiednie koperty do danych rodzajów papieru. Ostatnia nowość, tym razem przygotowana specjalnie na drupę, to kolekcja Original Gmund posługująca się dewizą „papier biznesowy z polotem”. Jest to pięć rodzajów papieru, trzy kolory, siedem gramatur i jeden wygląd. Tych pięć rodzajów to pięć wykończeń powierzchni: Tactilie, Vergé, Vellum, Pure i Filligram Bütten. Papiery te są produkowane z zawartością bawełny od 10 do 100 proc., w gramaturach 90, 100, 110, 120, 170, 250 i 300 g/m2 oraz barwach białej, kremowej i beżowej. Jest to papier o neutralnym pH, odporny na blaknięcie, z certyfikatem FSC, przeznaczony do zadrukowywania wszelkimi możliwymi technikami drukarskimi. Do kompletu są odpowiednie koperty. Nic ująć i nic dodać: wzorcowy papier ozdobny (Letterhead, Text & Cover) przeznaczony do produkcji listowników, biletów wizytowych, okładek, teczek itp. Oczywiście oprócz tych nowości wystawiano kilkanaście kolekcji (linii) już produkowanych, wyrafinowanych (dość często udziwnionych) papierów ozdobnych, które jak zwykle przyprawiały zwiedzających o zawrót głowy. Joe Piper Inc. (USA). Firma ta prezentowała zupełnie nowe, nieznane na naszym rynku tektury celulozowe SBS: powlekane jedno- i dwustronnie, niepowlekane oraz tektury SBS z PE przeznaczone do produkcji kubków napojowych i opakowań tekturowych do mleka. Są to wysokojakościowe białe tektury celulozowe, mające parametry podobne do swoich odpowiedników produkowanych w Europie. Joe Piper Inc. jest prywatną firmą rodzinną działającą na rynku amerykańskim od 40 lat. Tektury są produkowane w bardzo szerokich zakresach gramaturowych. Koehler AG, August Papierfabrik (Niemcy). Firma – a w zasadzie koncern Koehler Group – przedstawiła dotychczas produkowane wysokojakościowe papiery drukowe, papiery specjalne, papiery barwne (ColorTech z fabryki Euler), termiczne, samokopiujące i dekoracyjne (papiery do produkcji oklein meblowych i elementów budowlanych). W ramach koncernu Koehlera produkowane są także: tektura okładkowa, papiery do drukowania cyfrowego oraz papiery zabezpieczone do drukowania papierów wartościowych, tektura do produkcji kart do gry, papier mapowy oraz papiery ognioodporne. Nowością są tektury Katz Display Boards pochodzące z fabryki Katz GmbH & Co. KG, przeznaczone do produkcji podkładek pod piwo m.in. techniką cyfrową. Tektura ta uzyskała certyfikat HP do drukowania inkjetem z zastosowaniem farb utrwalanych promieniowaniem UV. Leipa Georg Leinfelder GmbH (Niemcy). Firma przedstawiała produkowane przez siebie (już od kilku lat) zwojowe papiery LWC (offsetowe i wklęsłodrukowe) oraz zwojowe offsetowe papiery pigmentowane, tekturę do produkcji gilz, papiery impregnowane i metalizowane, arkuszowe papiery powlekane oraz inne papiery specjalne. Lenzing Paper GmbH (Austria). Firma jest wiodącym europejskim wytwórcą papierów z recyklingu, papierów plakatowych oraz do produkcji kopert. Na targach drupa papier z recyklingu był oferowany w szerokiej gamie gramatur z przeznaczeniem do drukowania offsetowego, fleksograficznego, a także do drukowania laserowego i inkjet. Mega Source Technology Co., Ltd. (Tajwan). Tajwańska firma wystawiała wiele papierów syntetycznych o różnym przeznaczeniu, opartych na różnym przetworzeniu BOPP (dwukierunkowo orientowanej folii polipropylenowej). Wystawiono więc papiery syntetyczne jednostronnie powlekane do drukowania etykiet samoprzylepnych przeznaczonych do etykietowania kosmetyków, butelek z winem, środków spożywczych itp. Etykiety te zadrukowywano techniką flekso z zastosowaniem farb UV i wklęsłodrukiem. Przedstawiono także papier syntetyczny dwustronnie powlekany do drukowania offsetem, flekso, rotograwiurą lub sitodrukiem: map, plakatów, katalogów, zawieszek itp. W ofercie były także papiery syntetyczne do drukowania na maszynach HP Indigo oraz oddzielne rodzaje do drukowania w biurowych drukarkach laserowych. Metsä Board (były M-real) (Finlandia). Przed drupą nastąpiła zmiana nazwy i or-ganizacji koncernu: od 12 kwietnia jest to już Metsä Board Corporation. Tekturnica w Äänekoski, która była w przebudowie, ruszyła dopiero 11.05. br., czyli w trakcie targów drupa, Metsä Board uczestniczyła więc w PrintCity ze swoimi „starymi” tekturami Carta Solida i Carta Integra. Obie tektury mają środkową warstwę z BCTMP. Carta Integra jest dwustronnie powlekana, zaś Carta Solida jest powlekana jednostronnie i ma biały niepowlekany spód. Eksponowano także znane już od dawna tektury Chromolux z fabryki Zanders. Mitsubishi Paper Mills Limited (Niemcy). Na drupie odbył się pierwszy pokaz nowych odmian i jakości papierów Jetscript przeznaczonych do drukowania inkjetem. Są to papiery jedno- lub dwustronnie powlekane o gramaturze 66-230 g/m2, o powierzchni z połyskiem lub matowej, charakteryzujące się krótkim czasem schnięcia atramentu, wysoką białością, ostrością drukowanych linii oraz możliwością reprintu offsetowego. Są one produkowane do konkretnego celu, konkretnej maszyny lub odpowiedniego przeznaczenia. Mogą być także stosowane jako samoprzylepne. Papiery mają certyfikat FSC i nadają się do recyklingu oraz posiadają certyfikaty Fogry do drukowania cyfrowego. Kolejne nowości to papiery do termodruku Termoscript z powłoką lub bez, przeznaczone do produkcji biletów, etykiet oraz produkcji zabezpieczonej. Wystawiano także sztandarowy produkt, czyli papier samokopiujący Giroform w różnych wariantach, w tym nowe rodzaje papierów przeznaczonych do drukowania cyfrowego – Giroform Digital. Mohawk Fine Papers Inc. (USA). Firma wystawiała „Wybór papierów do drukowania cyfrowego”. Wybór ten powstał w oparciu o filozofię firmy, która sprowadza się do faktu, że część papierów stosowanych do drukowania cyfrowego może być papierami analogowymi poddanymi specjalnej obróbce powierzchniowej, która została opatentowana przez Mohawk pod nazwą „i-Tone”. Obróbka ta umożliwia zadrukowywanie obrobionych papierów analogowych (a w zasadzie także polepsza jakość). Jest ona stosowana wyłącznie do elektrofotografii stosującej tak ciekłe, jak i stałe tonery. Ma zastosowanie głównie do papierów zadrukowywanych w następujących ma-szynach: HP Indigo, Kodak Nexpress, Canon ImagePress i Xerox iGen. W „Wyborze” zostały umieszczone głównie fakturowane papiery ozdobne z obróbką i-Tone (jest ich 11), dalej przedstawiono 5 papierów specjalnie opracowanych do cyfrowej elektrofotografii oraz 9 podłoży specjalnych (do drukowania barwnych fotografii i tworzyw sztucznych oraz etykiet samoprzylepnych i papieru magnetycznego). Ta tajemnicza obróbka to specjalny rodzaj przezroczystej powłoki nakładanej w maszynie papierniczej z prasy klejarskiej. Powłoka ta polepsza adhezję tonerów ciekłych i stałych (pastowatych) stosowanych w drukowaniu cyfrowym elektrofotograficznym oraz likwiduje całkowicie problem pylenia podczas drukowania. Poza tym prezentowano wysokojakościowe (Premium) papiery drukowe, do pisania i do drukowania cyfrowego. Obróbka „i-Tone” jest konkurencyjną metodą wobec primerów (ciekłych podkładów) Sapphire i innych podobnie działających. Technologia „i-Tone” wykorzystuje licencję amerykańskiej firmy Naclo. Technologia Sapphire, np. 5.0 oparta jest na powłokach amerykańskiej firmy Michelman i może być stosowana bezpośrednio przed drukowaniem na HP Indigo (zespół powlekający) lub w papierni. Nanosi się przezroczysty primer, który w stanie suchym tworzy powłokę od 30 do 60 mg/m2. Amerykańscy znawcy przedmiotu twierdzą, że primery Sapphire (jest ich sporo rodzajów występujących pod nazwami DigiPrime) nie są gorsze od „i-Tone”, a w niektórych zastosowaniach wręcz lepsze. cdn