10 czerwca br. w Pradze poznaliśmy wyniki konkursu Grand Prix Cyrel 2010, od ponad 25 lat organizowanego przez firmę DuPont w cyklu kilkuletnim. Ceremonii towarzyszył 8. Międzynarodowy Kongres Flexo-Pack-Print, którego współorganizatorem była firma EskoArtwork.
Pierwsza edycja Grand Prix Cyrel odbyła się w 1983 roku; liczba zgłoszeń wynosiła wówczas 400 i wzrosła do 1700 w 2006 roku. Ogłoszeniu wyników konkursu od lat towarzyszy również kongres o wysokiej wartości merytorycznej, w którym udział biorą przedstawiciele całej branży opakowaniowej. Jesienią ub.r. firma DuPont ogłosiła nowe zasady Grand Prix Cyrel 2010. Po raz pierwszy zgłoszenia zostały podzielone na regiony, a wyróżnienia były przyznawane w trakcie trzech niezależnych ceremonii. Region Europy Centralnej oraz Wschodniej spotkał się w dn. 10-11 czerwca 2010 w Pradze.
Więcej flekso
Zorganizowany po raz 8. Międzynarodowy Kongres Flexo-Pack-Print charakteryzował się nieco inną niż dotychczas formułą. Ze względu na regionalizację konkursu organizatorzy zdecydowali się na przygotowanie bardziej technologicznego niż problematycznego programu merytorycznego i w roli prelegentów wykorzystali głównie własnych specjalistów. Kongres otworzył Björn Meth, business director w firmie DuPont, który przekonywał słuchaczy o świetlanej przyszłości fleksografii. Udział technologii flekso w produkcji opakowań sukcesywnie rośnie, ponieważ poprawia się jej jakość i jednocześnie obniża cena. W Europie już ponad 60 proc. opakowań giętkich produkowanych jest w technologii flekso, a w Ameryce Północnej – nawet 85 proc. Co więcej, fleksografia jest również technologią bardziej przyjazną środowisku pod względem konsumowanej energii: konwersja 1 mln m2 podłoża z rotograwiury do fleksografii to oszczędność nieodnawialnej energii na poziomie 95 tys. litrów paliwa.
Cyrel – dojrzała technologia
35-letnią historię technologii Cyrel (jej urodziny obchodziliśmy wraz z firmą DuPont jesienią ub.r.) przypomniał Jan Scharfenberg, technology manager w firmie DuPont odpowiedzialny za region EMEA. Druk opakowań z wykorzystaniem elastycznej formy drukowej ma oczywiście znacz-nie dłuższą tradycję. W 1890 roku Charles Goodyear po raz pierwszy wykorzystał do procesu drukowania siarkowaną gumę oraz farby anilinowe.
W 1952 roku po raz pierwszy pojawił się termin „fleksografia”, a 7 lat później firma DuPont wprowadziła na rynek polimerową płytę drukową o nazwie Dycril. 1974 był rokiem przełomowym dla fleksografii – pojawiła się płyta Cyrel, która wyzwoliła drukarzy od uciążliwych procesów grawerowania, produkowania metalowej matrycy, wulkanizacji i wreszcie szlifowania gumy. Równolegle naukowcy DuPont z Frankfurtu opracowali cały system produkcji płyt fleksograficznych, składający się z naświetlarki, wywoływarki, suszarki IR oraz urządzenia wykańczającego poprzez chlorowanie. Na drupie w roku 1986 premierę miał pierwszy system produkcji płyt inline, a 4 lata później, kiedy karierę zaczęło robić słowo „standaryzacja”, DuPont opracował Cyrel Flexo Optimization System do kontroli parametrów produkcji – dziś narzędzie powszechnie używane we fleksografii. Kolejny przełomowy moment dla technologii Cyrel to drupa’95, podczas której premierę miał Cyrel Digital Imager CDI, dzięki któremu wyeliminowane zostały procesy naświetlania i wywoływania negatywów. Rok 2000 to prawdziwy przełom we fleksografii – na drupie firma DuPont przedstawia pierwszy termiczny, bezrozpuszczalnikowy system obróbki płyt w technologii suchej: Cyrel FAST. Dwa lata później na rynku pojawia się system do cyfrowej produkcji tulei – Cyrel round. Drupa 2008 przyniosła premierę tulejowego odpowiednika systemu Cyrel FAST – Cyrel FAST round. Ponownie jest to pierwszy na świecie bezrozpuszczalnikowy, termiczny system do obróbki tulei.
O technologii HD Flexo jako nowym standardzie jakości (opiszemy ją szerzej w sierpniowej Poligrafice) opowiedział Jan Buchweitz, product manager w firmie EskoArt-work. Zagadnienia ekologii i zrównoważonego rozwoju w produkcji opakowań poruszył Hans-Peter Hormann, szef rozwoju regionu EMEA, natomiast o specyfice samego regionu pod kątem produkcji opakowań i wykorzystania technologii flekso opowiedział Jean-Luc Duramy, wiceprezes DuPont EMEA.
Po kongresie o kryzysie
Ceremonię przyznania nominacji i nagród w konkursie Grand Prix Cyrel 2010 poprzedziła prelekcja Tomasa Sedlacka zatytułowana „Greckie dofinansowanie czy grzechy współczesnej ery”. Urodzony w 1977 roku ekonomista jest obecnie szefem strategii ekonomicznej w największym czeskim banku, ale mimo młodego wieku ma na swoim koncie pełnienie takich funkcji jak doradca premiera Czech w okresie prezydencji tego kraju w UE, doradca ministra finansów czy prezydenta Vaclava Havla. Posiada tytuł doktora na wydziale nauk społecznych Uniwersytetu Karola, gdzie obecnie wykłada. Jest autorem bestsellera „Ekonomia dobra i zła” traktującego o filozofii, etyce i historii ekonomii. Jego prelekcja na temat przyczyn obecnego kryzysu (i kwestii, czy w ogóle mamy do czynienia z kryzysem) wzbudziła olbrzymie zainteresowanie słuchaczy oraz ożywioną dyskusję.
Polska jakość flekso
Najważniejszym punktem wieczoru było jednak ogłoszenie wyników konkursu Grand Prix Cyrel 2010, które rozpoczęto od prezentacji jury. Jego przewodniczącym był Krzysztof Januszewski, dyrektor biura Zrzeszenia Polskich Fleksografów. Nominacje i nagrody przyznano w następujących kategoriach: najlepsza konwersja do technologii flekso, torba reklamowa, druk na tekturze falistej (fala B), druk na tekturze falistej (fala E), opakowania na podłożach elastycznych (wąska wstęga), opakowania na podłożach elastycznych (szeroka wstęga), etykiety (wąska wstęga z wyłączeniem rękawów termokurczliwych) oraz w kategorii specjalnej. Ograniczenie zgłoszeń do regionu Europy Centralnej i Wschodniej oczywiście zmniejszyło konkurencję, ale jak przekonywali organizatorzy, absolutnie nie zaniżyło poziomu konkursu. Wśród nagrodzonych i nominowanych nie brakowało polskich firm, a zdecydowanym liderem była Chespa Sp. z o.o., która otrzymała łącznie 8 wyróżnień! Wraz z firmą Bahpol Sp. z o.o. zdobyła 1. miejsce w kategorii „najlepsza konwersja do technologii flekso” za opakowanie popularnych ciasteczek „Jeżyki” (Jutrzenka) oraz 1. miejsce w kategorii „opakowanie na podłożu elastycznym (wąska wstęga)” za foliowe opakowanie jednego z wydań „Playboya”. Współpraca z firmą Werner Kenkel Sp. z o.o. przy produkcji opakowania zbiorczego wódki Luksusowa zaowocowała 3. miejscem w kategorii „druk na tekturze falistej (fala B)”. W tej samej kategorii Chespa oraz TFP Sp. z o.o. otrzymały jeszcze 2 nominacje. Kolejna nominacja dla Chespy oraz firmy Wodamex Sp. z o.o. została przyznana w kategorii „etykiety”. W tej samej kategorii 3. miejsce zdobyła drukarnia Dekor z podwarszawskiej Chrośli za etykietę Tutti Frutti Farmony. Chespa zdominowała również kategorię specjalną, w której otrzymała dwa wyróżnienia specjalne: za opakowanie chusteczek „Konie” (Hanke Tissue) oraz torbę „Rekreacyjna 5 kg” (Mondi Bags Świecie). Warto odnotować również fakt, że Chespa była najczęściej nagradzaną podczas konkursu Grand Prix Cyrel 2010 CEE przygotowalnią usługową. AN