Tym razem w drukarni offsetowej zwojowej
6 Dec 2016 14:44

Kolejne zebranie Zarzšdu Głównego Sekcji Poligrafów SIMP odbyło się 30 wrzeœnia br. w Bydgoszczy. Gospodarzem spotkania było kierownictwo drukarni Orkla Media Magazines należšcej do norweskiego koncernu Orkla Press, wydawcy licznej grupy gazet i czasopism. Już na wstępie spotkania, po powitaniu uczestników przez prezesa ZG Sekcji Poligrafów Kazimierza Stępniewskiego, występujšca z informacjš na temat form pracy i uzyskiwanych wyników dyrektor generalny drukarni Elżbieta Gapińska wprowadziła atmosferę, która charakteryzowała póŸniej przebieg całego spotkania. Działalnoœć Sekcji Poligrafów SIMP jest tu szczególnie doceniana, oddział w Bydgoszczy podejmuje wiele interesujšcych inicjatyw. Dyrektor Gapińska w dłuższym wystšpieniu przedstawiła historię powstania koncernu (rok 1654!) Éw Norwegii! Następnie uczestnicy spotkania zostali zapoznani z rozwojem koncernu w Europie. Segment prasowy nie jest głównš częœciš koncernu, lecz ăuparci NorwegowieÓ Đ jak ich scharakteryzowała dyrektor Gapińska Đ z sukcesem wchodzš na rynki Europy Œrodkowo-Wschodniej (Ukraina, Litwa). Głównym konkurentem na rynku polskim w dziedzinie prasy lokalnej jest niemiecka Neue Passauer Presse, lecz 23% rynku gazetowego (prasy codziennej) należy do Orkla Press. Po wystšpieniu pani dyrektor przewidziana była w porzšdku dziennym zebrania informacja prezesa Polskiej Izby Druku Jerzego Hoppe na temat konferencji poligraficznej zorganizowanej przez PID, która odbywała się w Poznaniu podczas targów Taropak 2004. Kolejny punkt porzšdku dziennego był zwišzany z przyznaniem dwójce studentów z Warszawy i Łodzi (Joanna Chamera i Grzegorz Pałyska) stypendium wyjazdowego do USA przez firmy Winkowski i Quad Graphics. Na skutek niemożnoœci wzięcia udziału w zebraniu przez prezesa J. Hoppe oraz Marka Kryczkę, informacje przewidziane programem przedstawił Apolinary Brodecki, uczestniczšcy w konferencji. Poinformował też o publikacji reportażu z Polski opracowanego przez dziennikarzy amerykańskich, który ukazał się w tygodniku ăPublishers WeeklyÓ. Odwiedzili oni grupę drukarń dziełowych w naszym kraju. Kolejnym referentem był Andrzej Szaefer, prezes zarzšdu Oddziału Bydgoskiego Sekcji Poligrafów. Omówił formy pracy w oddziale podkreœlajšc fakt dobrej współpracy pomiędzy kolegami w oddziale stowarzyszenia, pomimo iż w pracy zawodowej konkurujš ze sobš. Zarzšd oddziału organizuje wiele wycieczek szkoleniowych, członkowie zwiedzajš drukarnie krajowe, uczestniczš w targach branżowych. Uczestnicy zebrania mieli okazję zwiedzić drukarnię Orkla Media. Zakład uruchomiono w 1996 roku; jest on wyposażony w maszyny Harris M 1000X (z klejownikiem) i Harris M 850 Đ obydwie 4+4 kolory, pierwsza 16-, druga 32-stronicowa. Poza tym drukarnia dysponuje 2 liniami do opraw zeszytowych MŸller Martini z głowicami do szycia drutem, kopioramš i wywoływarkš oraz piecem do wypalania płyt drukowych. Odbitki próbne sš wykonywane w systemie Fuji. Opary rozpuszczalników z obydwu maszyn drukujšcych przechodzš przez specjalne dopalacze, aby ograniczyć zanieczyszczenie powietrza. Na tym samym terenie w ramach koncernu Orkla działa także oddzielna drukarnia gazetowa należšca do spółki Gazeta Pomorska Media. Wyposażona jest w maszynę Colorman 35 (5 odwijaków, 18 zespołów drukujšcych, 2 złamywaki), która wykonuje prasę codziennš na teren województwa kujawsko-pomorskiego oraz częœciowo województwa zachodniopomorskiego. Drukarnia współpracuje z powstałym przed 3 laty studiem stosujšcym technologię CtP firmy Agfa. Drukarnia Orkla Media w Bydgoszczy jest obok drukarń w Warszawie (Rzeczpospolita) oraz w Koninku trzeciš czołowš drukarniš koncernu Orkla Press w Polsce. Dzięki uprzejmoœci gospodarzy otrzymaliœmy 44-stronicowe wydawnictwo charakteryzujšce grupę Orkla Media. Wynika z niego (dane za rok 2003), że w Polsce koncern Orkla Press jest obecny od 1991 roku i należy do największych koncernów medialnych na polskim rynku prasy codziennej. Łšczny nakład tytułów Orkli wynosił na koniec 2002 roku 599 832 egzemplarze, a jego udział w rynku Đ 24% (na bazie 100% własnoœci). Koncern Orkla Press w Polsce jest zorganizowany w formie holdingu (spółka nadrzędna Đ Orkla Media). Koncern posiada udziały w 13 dziennikach (największy z nich to ăRzeczpospolitaÓ w Warszawie Đ 50% udziałów), pozostałe to dzienniki regionalne. Orkla posiada też 40% udziałów w agencji sprzedaży reklam Media TAK (w Warszawie); pozostałe należš do wydawnictwa Polskapresse oraz Rheinische-Bergische Verlagsgesellschaft. Łšczny nakład gazet wydawanych przez udziałowców wynosi około 1 mln egzemplarzy, magazynów Đ 2,5 mln. Jak wspomniano, koncern działa również na Litwie i Ukrainie. Na Litwie należy do niego największy regionalny dziennik ăKauno DienaÓ (100% udziałów) oraz we Lwowie regionalny dziennik ăWysoky ZamokÓ (50% udziałów). Działalnoœć norweskiego koncernu w segmencie prasowym to jedynie niewielki procent jego globalnego działania. Najważniejsze obszary to markowe produkty konsumpcyjne, chemikalia oraz inwestycje finansowe. Najważniejsze informacje dla naszej branży sš zwišzane z rozwojem bazy poligraficznej norweskiego koncernu w Polsce. Trwajš prace nad projektem budowy kilku centrów poligraficznych w naszym kraju. Będš to centra produkcji gazetowej, wyposażone w maszyny drukujšce najnowszej generacji. Realizacja projektu ma się rozpoczšć jeszcze w 2004 roku.