Tytułem wstępu
6 Dec 2016 14:50
„W skali makro przyczyną kryzysu jest załamanie się moralności płatniczej – pieniądze wypłynęły i za sprawą wirtualnej księgowości nie wpłynęły z powrotem” – powiedział Janusz Cymanek w wywiadzie udzielonym Poligrafice w ramach nowego działu „Rynek”, w którym analizować będziemy aktualną sytuację branży poligraficznej.
I dalej: „Musimy nauczyć się mówić nie. Klientowi, który będzie chciał nam zlecić nierentowną pracę, klientowi niewiarygodnemu i wszystkiemu, co może być złe dla naszego biznesu.” Trudno udawać, że nie dostrzega się negatywnych zjawisk związanych ze spowolnieniem gospodarczym, jak ograniczenie zewnętrznych źródeł finansowania, zatory płatnicze czy wreszcie spadek zamówień w stosunku do roku ubiegłego. Z moich informacji wynika, że naprawdę nieliczne firmy poligraficzne nie odczuły jeszcze skutków aktualnej sytuacji ekonomicznej; co więcej, wydaje mi się niemożliwe, żeby znaczące osłabienie złotówki i związany z nim wzrost cen materiałów eksploatacyjnych nie wpłynęły ujemnie na rentowność prowadzonej działalności. Tym bardziej, że wiele drukarń za remedium na kryzys uznało dalsze obniżanie cen.
Że nie tędy droga, postaramy się przekonać Państwa podczas seminarium „Mocniejsi w kryzysie”, na które wraz z MTP zapraszamy trzeciego dnia poznańskich targów Poligrafia/Euro-Reklama 2009. Głos zabiorą eksperci: prezesi koncernów poligraficznych, doradcy i bankowcy. Optymalizacja kosztów, zwiększenie efektywności, finansowanie w dobie kryzysu, dotacje unijne czy wreszcie perspektywy rozwoju rynku to tematy, które żadnej firmie nie powinny być dziś obojętne. Zapraszam więc do bezzwłocznej rejestracji na www.poligrafika.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.
Ciężkie czasy mają też swoje plusy, a jednym z nich jest większe otwarcie się firm na współpracę i integrację w nadziei na wspólne korzyści. Przykładem może być inicjatywa powołania branżowego funduszu poręczeniowego pod krzepiącym hasłem „Poligrafia. Damy radę”, którego celem biznesowym jest zwiększenie zabezpieczeń dla kredytów obrotowych w postaci poręczenia. Więcej informacji o projekcie w drugim zeszycie Poligrafiki nr 4/2009 na stronie 28, jak również na spotkaniu, które odbędzie się 22 kwietnia podczas targów w Poznaniu.
Kwietniowa Poligrafika to także, a może przede wszystkim, specjalne, dwuzeszytowe wydanie targowe, w którym znajdziecie Państwo sporą porcję – również premierowych – zapowiedzi.
Owocnej lektury i do zobaczenia w Poznaniu!