Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:53
Zakończone niedawno w Hamburgu doroczne spotkanie branży wydawniczej, czyli targi IfraExpo 2010 przyniosły nieoficjalne potwierdzenie pozostającej dotychczas w sferze pogłosek i domysłów fuzji dwóch wielkich graczy na europejskim rynku papierniczym: UPM i Myllykoski. Konkurencyjni dostawcy nie mają wątpliwości, że do takowej dojdzie i wskazują na problemy, jakie połączenie to mogłoby spowodować na rynku papieru magazynowego: nowo powstałe przedsiębiorstwo kontrolowałoby 35 proc. tego rynku w Europie. Informacji tej towarzyszyły daleko posunięte spekulacje na temat możliwej fuzji trzech innych europejskich firm papierniczych: Stora Enso, Holmen i Norske Skog. Biorąc pod uwagę konsolidację lokalnych biur norweskiego dostawcy z regionu CEE i utworzenie jednego, centralnego biura w Pradze, chyba rzeczywiście coś jest na rzeczy. Wydawcy pewnie nie są zachwyceni, zwłaszcza że już teraz rynek papierów gazetowych i magazynowych staje się rynkiem dostawcy ze względu na liczne w ostatnich dwóch latach likwidacje mniej rentownych papierni czy maszyn papierniczych. Więcej o możliwych fuzjach w potargowej relacji w listopadowej Poligrafice.
Tymczasem przed nami lubiane przez wszystkich krakowskie Targi Książki, które w tym roku – jak zapowiadają wydawcy, dostawcy i drukarnie – mają obfitować w liczne imprezy towarzyszące związane choćby z obchodami jubileuszy. Mam tylko nadzieję, że nie będzie to bal na Titanicu; wszyscy związani z branżą wydawniczą żyją bowiem wprowadzeniem 5 proc. stawki podatku VAT na książki i nie mają wątpliwości co do jej destrukcyjnego wpływu na rynek dziełowy. Nie będę więc powtarzać banałów na temat i tak kiepskiego czytelnictwa w naszym kraju czy nie najlepszej kondycji drukarń dziełowych. A propos – kolejna zasłużona drukarnia z tradycjami, Łódzka Drukarnia Dziełowa, jest w stanie likwidacji… E-booki, o których przewidywanej ekspansji piszemy na stronie 58. październikowej Poligrafiki, na czytelnictwo może negatywnie nie wpłyną, ale życia drukarniom wyspecjalizowanym w produkcji książek z pewnością nie ułatwią.
W październikowym zeszycie znalazła się również stosunkowo obszerna relacja z poznańskich targów Taropak. Zdania co do tej imprezy były – jak i co do niemal każdej innej – podzielone, ale ilość wystawców i zwiedzających wskazywała, że kryzys ominął branżę opakowaniową szerokim łukiem. Potwierdzają to zresztą dostawcy – producenci opakowań inwestują (o czym również piszemy w aktualnym wydaniu Poligrafiki) i terminowo płacą za dostarczane materiały produkcyjne, czego nie można powiedzieć o wielu drukarniach akcydensowych. Również spółka Alfa-Print, wydawca miesięcznika PoligrafikA dostrzega potencjał i innowacyjność tego rynku w Polsce. Dlatego od 1 stycznia 2011 roku będziemy – wspólnie z dotychczasowym wydawcą, spółką Sigma-NOT
– wydawać miesięcznik „Opakowanie”, obchodzący w tym roku 55-lecie swojego istnienia. Więcej szczegółów na temat nowego przedsięwzięcia w listopadzie!