Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:53
Jak większość z Państwa zapewne zauważyła, od stycznia br. Alfa-Print Sp. z o.o., wydawca miesięcznika Poligrafika, wydaje również miesięcznik Opakowanie, który od tego czasu przeszedł wiele zmian. Od numeru 1/2011 ukazuje się on w nowej szacie graficznej, która nie oznacza tylko zmiany wizualnej, ale również nowe działy tematyczne. Co łączy PoligrafikĘ i Opakowanie, to przede wszystkim misja edukacyjna. Dlatego jeszcze w tym roku, jesienią, realizujemy nowy projekt pod patronatem obu tytułów – cykl konferencji „Bezpieczne opakowanie”. W jego ramach odbędą się w tym roku dwa spotkania: pierwsze 12 września podczas targów Pakfood/Polagra w Poznaniu, a drugie w Warszawie 8 listopada. Tematyka bezpiecznych opakowań stwarza ich producentom sporo problemów, u podstaw których leżą m.in. niejasne regulacje lub nawet ich całkowity brak. A sprawa jest o tyle poważna, że konsument kupując produkt spożywczy wie już, ile zawiera on kalorii, tłuszczu i węglowodanów, ale nie ma pojęcia, jakiego rodzaju materiałów i technologii użyto do produkcji jego opakowania. Całkiem liczne grono rodzimych producentów opakowań zdaje sobie sprawę ze spoczywającej na nich odpowiedzialności i często samodzielnie narzuca sobie własne standardy produkcji, znacznie surowsze od obowiązujących norm. Inni dbają jedynie o to, aby posiadać niezbędne certyfikaty, produkcję podporządkowując głównie terminom i cenom, a jeszcze inni sami dokładnie nie wiedzą, jakie obowiązują ich przepisy. Celem konferencji „Bezpieczne opakowanie” jest zatem przybliżenie tak wymogów dotyczących produkcji opakowań, jak i oczekiwań zleceniodawców, a także prezentacja technologii umożliwiających jej realizację oraz wymiana doświadczeń z rynkowymi liderami. Jednym z poruszanych tematów będzie zagadnienie migracji farb i lakierów, nie zabraknie również omówienia technologii pozwalających na produkcję opakowań bezpiecznych dla konsumenta. Partnerem strategicznym przedsięwzięcia jest firma Fujifilm, swój wkład merytoryczny potwierdziła również firma Michael Huber Polska, a wkrótce dołączą kolejni partnerzy. O projekcie „Bezpieczne opakowanie” będziemy na bieżąco informować na stronach www.poligrafika.pl i www.opakowanie.pl, a także na łamach obu miesięczników. Już dziś warto zarezerwować sobie czas.
Tymczasem majową PoligrafikĘ dedykujemy – w związku z majowymi targami Fespa Digital w Hamburgu – wielkoformatowemu drukowi cyfrowemu. Sporo uwagi poświęcamy technologii LED, którą z jednej strony rynek LFP coraz szerzej adaptuje jako alternatywę dla konwencjonalnego utrwalania UV, a która z drugiej strony – w postaci tablic z diodami LED – stanowi w pewnym sensie zagrożenie dla oznakowań drukowanych.
Owocnej lektury!