Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:55

Wprawdzie pogoda tego lata nie dopisała, ale nie można powiedzieć, że było nudno. Tegoroczne wakacje przyniosły wiele zmian i zwrotów akcji na licznych polach: kolejna fala kryzysu przelała się przez rynki finansowe, u wielu pozostawiając wątpliwości co do planowanych inwestycji; jedna z najbardziej znanych drukarń dziełowych – Olsztyńskie Zakłady Graficzne funkcjonuje już bez swojej „twarzy” i wieloletniego lidera – Ryszarda Maćkowiaka, a Swapan Chaudhuri żegna się nie tylko z firmą Kodak, ale jak stwierdził podczas pożegnalnego spotkania z prasą – również z branżą poligraficzną. Tradycyjna poligrafia, oparta na offsetowym druku akcydensów, od dłuższego już czasu nie gwarantuje rentownego biznesu i perspektyw rozwoju, o ile nie ma się oryginalnego pomysłu, grubego portfela lojalnych zleceniodawców i jeszcze grubszego pieniędzy na niezbędne i ciągłe inwestycje. A najlepiej wszystkich tych rzeczy naraz. Dlatego zarówno dostawcy branży poligraficznej, jak i same drukarnie jak jeden mąż z nadzieją zwracają się ku rynkowi opakowań, kierując się powiedzeniem, że „człowiek jeść musi”. I rzeczywiście, kryzys zdaje się szerokim łukiem omijać branżę opakowaniową, co potwierdzi każdy dostawca oferujący podłoża czy farby. Rosną nie tylko zamówienia od tego typu drukarń, ale i moralność płatnicza jest w przypadku tego rynku znacznie lepsza niż w poligrafii ogółem. Dlatego informację o zakupie przez firmę Heidelberg małej firmy specjalizującej się w produkcji systemów druku cyfrowego dla opakowalnictwa przyjęliśmy bez specjalnego zdziwienia. Podobnie jak intensywny rozwój oferty opakowaniowej firmy Zing Sp. z o.o. Nawet fakt, że inna bardzo znana drukarnia dziełowa z Inowrocławia zaczęła produkować opakowania, wywołał jedynie nieznaczne uniesienie brwi. Nic więc dziwnego, że nie brakuje imprez targowych dedykowanych temu segmentowi produkcji nawet w bardzo egzotycznych dla nas miejscach (o czym piszemy na stronach 16-17), jak również konferencji – jednej z nich jesteśmy nawet organizatorem. Więcej szczegółów na temat wspólnego projektu miesięczników Opakowanie i Poligrafika „Bezpieczne Opakowanie” znajdziecie Państwo na naszych stronach internetowych www.opakowanie.pl i www.poligrafika.pl pod konferencyjnymi banerami, a także na stronach 8-9 bieżącego wydania. Spotkanie poprowadzi znany branżowy specjalista, dr Stefan Jakucewicz, co gwarantuje profesjonalizm z dodatkiem humoru. Zapraszamy!