Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:55

W marcowej Poligrafice publikujemy wyniki ankiety, do której wypełnienia intensywnie namawialiśmy naszych Czytelników jesienią ub.r. Badanie przeprowadziła uznana firma badawczo-konsultingowa InfoTrends wraz z 16 wiodącymi europejskimi magazynami branży poligraficznej zrzeszonymi w Eurographic Press. Ankiety wypełniły w przeważającej większości drukarnie komercyjne, główni czytelnicy pism zrzeszonych w EP. Drugą co do wielkości grupą były drukarnie cyfrowe (12 proc.), co zresztą mniej więcej odpowiada udziałowi tej technologii w całym rynku poligraficznym. Wyniki badania nie odkrywają wprawdzie Ameryki, ale przynoszą kilka interesujących prognoz oraz definiują istotne problemy, z którymi zmaga się europejski przemysł poligraficzny. W ostatnich dwóch latach bardzo silnym trendem jest wzrost nakładów cyfrowych wydruków kolorowych (10 proc.) i wielkoformatowych (8 proc.), przy mniej więcej stabilnych nakładach cyfrowych wydruków monochromatycznych i realizowanych w specjalistycznych technologiach analogowych (fleksografia, sitodruk i wklęsłodruk) oraz spadających nakładach w offsecie -2,9 proc. Firmy, które uwzględniły technologie cyfrowe w swoich biznesplanach, są w zdecydowanie lepszej kondycji i zajmują lepszą pozycję. W ciągu najbliższych dwóch lat spodziewany jest znaczący wzrost nakładów pozyskiwanych online (np. poprzez aplikacje web-to-print) – ze średnio 10 proc. obecnie do 18 proc. do roku 2014. Druki wykorzystujące cross-media (np. wydruki z kodami QR czy spersonalizowanymi URL) już dziś reprezentują 5,3 proc. nakładów i przedsiębiorcy spodziewają się wzrostu do 9,5 proc. do roku 2014, co daje 79 proc. wzrost w ciągu dwóch lat! Respondenci wskazali, że 21 proc. ich nakładów zawierało zmienne/spersonalizowane elementy i w okresie dwóch lat spodziewają się wzrostu o 9,5 proc. do udziału na poziomie 23 proc. Przedsiębiorcy biorący udział w badaniu bardzo trafnie zdefiniowali również zagrożenia, które przed nimi stoją. Należą do nich m.in. spadające marże, silna konkurencja cenowa i odpływ klientów do innych technologii komunikacji. Najpopularniejszą strategią obrony przed powyższymi zagrożeniami jest wzrost wydajności (44 proc.), stanowiący odpowiedź na konkurencję cenową. Przedsiębiorcy, pytani o najważniejsze źródła swoich dochodów, najczęściej wskazywali technologię offsetową (38 proc.), co wynika raczej z dominacji tej technologii i jej udziału w zyskach niż z wysokich marż. Drugi w kolejności jest druk cyfrowy. 5,8 proc. firm nie potrafi wskazać najbardziej dochodowych obszarów, co świadczy o kolejnym ważnym problemie w branży poligraficznej – nieodpowiednim systemie MIS lub niewłaściwym przetwarzaniu danych. Będziemy więc poruszać te zagadnienia w kolejnych zeszytach z jeszcze większą atencją. Miłej lektury!