Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:55

Nadzieje i oczekiwania na dynamiczny wzrost inwestycji w branży poligraficznej zapoczątkowany przez targi drupa 2012 niestety okazały się równie ulotne, co mgła we wrześniowy poranek. Optymistyczne zapewnienia ochoczo składane przez szefów międzynarodowych koncernów zostały dość brutalnie skonfrontowane z rzeczywistością, której stałym elementem staje się coraz trudniejszy dostęp do finansowania. Bo chęci zakupu nowych technologii i rozwoju może i w branży by się znalazły… W związku z powyższym opadł i entuzjazm Tony’ego Langleya, który boleśnie przekonał się, że maszyna drukująca to produkt jak każdy inny, podlegający tym samym cyklom, procesom i – a jakże – presji. Gerold Linzbach, który dopiero co objął funkcję CEO koncernu Heidelberg stwierdził na początku września, że ma problem ze zrozumieniem zaciętej rywalizacji cenowej pomiędzy producentami. Jest coś irracjonalnego w branży poligraficznej, prawda? Niby nikt nie rozumie, dlaczego głównym polem konkurowania jest cena, a jednak wszyscy do tego wyścigu stają… Manroland Sheetfed nie jest jeszcze pełnoprawnym członkiem Langley Holdings i przy obecnej kondycji branży oraz umiarkowanym optymizmie inwestycyjnym może jeszcze długo nie być. Transformacja w rentowne przedsiębiorstwo może być nieco dłuższa niż zakładano i nie zdziwi mnie, jeśli niemiecki producent przejdzie w kolejne ręce. W dniu, kiedy wrześniowa Poligrafika opuszcza drukarnię, w Inowrocławiu odbywa się Konferencja Poligraficzna „Dziesięć lat później. Inowrocław 2002-2012”, współorganizowana przez Sekcję Poligrafów SIMP, Polską Izbę Druku i Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego. Dwie pierwsze organizacje branżowe tego dnia świętują również swoje jubileusze – odpowiednio 60- i 20-lecia. Program konferencji ma odzwierciedlać najważniejsze problemy branży poligraficznej, czyli m.in. perspektywy rozwojowe, rozwój mediów elektronicznych, zawodowe szkolnictwo poligraficzne. Relacja z tego wydarzenia już w październikowej Poligrafice, wrześniową natomiast dedykujemy – w związku ze zbliżającymi się targami Taropak – produkcji opakowań. Dr Stefan Jakucewicz, który pod tym kątem na s. 28 podsumowuje dla nas targi drupa 2012, stwierdza następujące trendy: coraz większe zastosowanie drukowania cyfrowego do produkcji opakowań i materiałów opakowaniowych, zintegrowanie w jednej maszynie całości operacji związanych z produkcją etykiet i pudełek składanych, zastosowanie do produkcji opakowań drukowanych hybryd analogowo-cyfrowych oraz zastosowanie bardzo wyrafinowanych metod zdobienia etykiet i materiałów opakowaniowych. Wszystkie powyższe tematy odnajdziecie Państwo we wrześniowej Poligrafice. Miłej lektury!