Tytułem wstępu
6 Dec 2016 14:49

Wydawałoby się, że w roku drupy inne, nawet bardzo popularne imprezy targowe skazane są jeśli nie na niepowodzenie, to przynajmniej na mniejsze zainteresowanie tak wystawców, jak i zwiedzających. Jak się okazuje – nic bardziej mylnego. Oto organizator targów Viscom – firma Reed Exhibitions Deutschland przeznaczyła na te targi powierzchnię o 46% większą niż w 2006 roku, a w czerwcu okazało się, że należy ją zwiększyć o dodatkowe 10%! Również Ifra Expo w Amsterdamie będzie porównywalna lub niewiele mniejsza od swojej ubiegłorocznej, rekordowej edycji w Wiedniu – już w sierpniu wiadomo było, że wystawcy z branży prasowej i mediów zajmą przynajmniej 13 000 m2 (nieco ponad 15 000 m2 w 2007). Rozbudza to spore nadzieje na udaną przyszłoroczną Poligrafię – wystawcy już na drupie zapowiadali, że część premier z Düsseldorfu trafi w kwietniu 2009 do Polski, a co więcej, rozwiązania prezentowane tam jako prototypowe czy koncepcyjne mają szansę mieć na Poligrafii komercyjną premierę. Pierwszą zapowiedź narodowego święta branży publikujemy na stronie 24. W październiku pod lupę bierzemy nowe technologie i sposoby ich finansowania. No właśnie – w obliczu globalnego kryzysu na rynkach finansowych możemy spodziewać się zaostrzenia procedur przyznawania kre-dytów i leasingu, a i branżowy optymizm inwestycyjny zapewne ulegnie racjonalizacji. Tym większe wyzwanie przed nowymi technologiami, które z jednej strony pomogą zdystansować konkurencję, ale z drugiej – mogą okazać się niezwykle kosztowne w codziennej eksploatacji ze względu np. na konieczność zatrudnienia specjalistów do ich obsługi i nadzoru. A takich, jak powszechnie wiadomo, na rynku brakuje. Gorąco polecam Państwu lekturę artykułu „Nowe technologie, nowe problemy” autorstwa Jacka Hamerlińskiego. „Informatyzacja procesów w drukarni pociąga za sobą wiele ubocznych skutków, które pracownicy mogą odebrać jako wzmożoną inwigilację – pisze J. Hamerliński. – (…) Część z nich powie, że są za starzy na naukę” – i tu ocieramy się o bariery psychologiczne we wdrażaniu nowych technologii. Pozyskanie finansowania czy dotacji na nie to zatem dopiero początek drogi aspirujących do miana technologicznych liderów. Warto wziąć to pod uwagę. Jesień okazała się być doskonałym czasem na organizację jubileuszów, które w tym okresie obchodzi wiele firm i drukarń, czego dowód na łamach październikowej Poligrafiki. Kolejna porcja relacji – w listopadzie. Miłej lektury!