Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:56
Już za niespełna dwa tygodnie spotkanie branży wielkiego formatu – targi FESPA w Londynie, poświęcone szeroko rozumianemu drukowi wielkoformatowemu i jego możliwościom na stale rozwijającym się rynku. O tym, że rynek stale się rozwija, świadczy choćby liczba 650 wystawców i zajmowana przez nich powierzchnia ponad 56 000 m2.
W kontekście targów FESPA poświęcamy znaczną część czerwcowej Poligrafiki właśnie drukowi wielkoformatowemu, który jest tematem wiodącym tego wydania. Znajdą w nim Państwo zarówno ogólne informacje na temat londyńskiej imprezy, jak i zapowiedzi wystawców dotyczące innowacyjnych – nierzadko premierowych – rozwiązań, które w jej ramach zaprezentują.
Rekordowo również zapowiadają się wrześniowe targi LABELEXPO w Brukseli;
jak głoszą organizatorzy, będzie to największa impreza w ich dotychczasowej 33-letniej historii. Nie ma wątpliwości, że ten sektor poligrafii – czyli etykiety i opakowania – przeżywa boom, a nie spowolnienie, jak większość branży.
Jednym z rezultatów tego spowolnienia są coraz częściej pojawiające się wzmianki o możliwej współpracy dwóch czołowych graczy rynkowych, firm Heidelberg i KBA. Pisze o tym już nie tylko prasa branżowa, ale i tytuły o szerokim kręgu odbiorców takie jak „Frankfurter Allgemeine Zeitung” czy „Handelsblatt”. My także staramy się Państwu
dostarczyć najświeższych informacji na ten temat, choć konkretów – jak na razie – brak. Jednakże zarówno prezes Heidelberga Gerold Linzbach, jak i Axel Kaufmann zarządzający finansami w KBA nie mówią „nie” takiej opcji.
Maj to tradycyjnie miesiąc rozstrzygnięcia konkursu o nagrodę Złotego Gryfa. Ten rok to także jubileusz 20-lecia Polskiej Izby Druku, więc podczas dorocznego Balu PID wręczano nie tylko statuetki Gryfów, ale również odznaczenia – państwowe i branżowe osobom zasłużonym dla polskiej poligrafii. Kto je otrzymał, dowiecie się Państwo czytając czerwcową PoligrafikĘ.
W niniejszym wydaniu nie mogło oczywiście zabraknąć relacji z targów POLIGRAFIA/EURO-REKLAMA, które – według opinii większości wystawców – pomimo kompaktowych rozmiarów miały odpowiedni ciężar gatunkowy i merytoryczny. Piszemy także o reaktywowanej przez nas we współpracy z Korporacją Poligrafów Poznańskich oraz Międzynarodowymi Targami Poznańskimi konferencji Policon, której sukces gwarantuje jej wpisanie się na stałe w kalendarz imprez branżowych.
Kolejną z grona zasłużonych dla Instytutu Poligrafii osób, która udzieliła nam wywiadu z okazji 45-lecia tej szacownej instytucji, jest dr Stefan Jakucewicz – pięciokrotny laureat nagrody im. prof. Edwarda Szwarcsztajna, autor ponad 40 fachowych publikacji z dziedziny papiernictwa i poligrafii, z zamiłowania kucharz i filatelista. Warto zapoznać się z jego wspomnieniami dotyczącymi początków jego pracy w Instytucie – i nie tylko.
W tym numerze Poligrafiki rozpoczynamy także cykl publikacji poświęconych zagadnieniom prawnym dotyczącym przemysłu poligraficznego, który, jak mamy nadzieję, spotka się z Państwa aprobatą i zainteresowaniem. Pierwszy artykuł z tego cyklu dotyczy prawidłowej gospodarki odpadami w zakładach poligraficznych, co ma szczególne znaczenie w związku z wejściem w życie nowej ustawy o odpadach.
Życzę owocnej lektury!