Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:56
„Świat się zmienia, a kluczem do przetrwania jest zmiana razem z nim” – to zdanie Trevora Crawforda, dyrektora targów Ipex, może służyć za motto dla naszej branży na
nadchodzący rok i dalsze lata. Nie ulega wątpliwości, że zmiany w poligrafii nabierają coraz szybszego tempa i stają się coraz bardziej znaczące. O tym, na czym polegają
i jak się do nich dostosować, można się dowiedzieć zarówno z artykułu pod jakże znamiennym tytułem „Przetrwają najlepiej dopasowani” zawierającego m.in. wypowiedzi przedstawicieli europejskich i amerykańskich organizacji branżowych, jak i z wywiadu z Ronenem Zioni, dyrektorem marketingu HP w obszarze EMEA.
Jednym z najbardziej widocznych – już od dłuższego czasu – trendów na rynku druku jest wzrost segmentu opakowań i etykiet przy wciąż postępującym spadku w segmencie gazet i czasopism. Wskazują na to dane czołowych producentów farb, którzy nieustannie poszukują sposobów na wzrost oraz nowych rynków („Producenci farb w pogoni za wzrostem”), a także przykłady z rodzimego rynku: informacje o przejmowaniu przez drukarnię opakowań Chesapeake Białystok produkcji z innych europejskich zakładów i zatrudnianiu nowych fachowców, a jednocześnie o postawieniu w stan likwidacji drukarni dziełowej Eurodruk-Kraków, która zaledwie 2 lata temu otwierała nowy zakład.
Coraz więcej słychać także o nowych aplikacjach, z którymi drukarze mogą wiązać wielkie nadzieje. Po technologii 3D nadszedł czas na elektronikę drukowaną, określaną jako rewolucja w przemyśle i nowe eldorado dla parających się drukiem, o czym możecie Państwo przeczytać na s. 38.
Warto także zwrócić uwagę na nowy sposób zarządzania przedsiębiorstwem, czyli metodę QRM, która jest już wdrażana w Polsce i – jak zapewnia firma odpowiedzialna za jej popularyzowanie – daje spektakularne rezultaty.
W bieżącym numerze, jak co roku w grudniu, sporo miejsca poświęcamy też ekologii i tematyce zrównoważonego rozwoju prezentując rozwiązania plasujące się w nurcie „zielonej” poligrafii. Nasz przemysł – jak każdy inny – pozostawia ślad węglowy, którego ograniczenie stało się jednym z pierwszoplanowych zadań producentów.
W nowy rok zwykle wchodzimy z optymizmem. Powinny nam w tym pomóc dobre prognozy dla krajowej produkcji przemysłowej, które według PARP są korzystne na cały rok 2014; przytaczamy je na s. 12.
A o tym, że druk trzyma się mocno, może nas przekonać także fakt, że amerykański tygodnik „Newsweek”, który ponad rok temu zrezygnował z wersji tradycyjnej na rzecz cyfrowej w przekonaniu, że to trend nieodwracalny, od początku przyszłego roku wraca do wersji drukowanej.
Życzę zatem, jak zawsze, owocnej lektury i wiele optymizmu w nowym roku!