Tytułem wstępu
6 Dec 2016 14:58

Jak informuje w swoim newsletterze Integrator Systemów Poligraficznych, po wielu miesiącach oczekiwania w końcu zostały uruchomione pierwsze dotacje dla przedsiębiorców z nowego budżetu unijnego. Swoje konkursy ogłosiły już nie tylko PARP i NCBiR, ale również w ramach programów regionalnych także niektóre województwa. Wsparcie będzie udzielane na działania inwestycyjne związane z wdrożeniem wyników własnych bądź zakupionych prac B+R (badań i rozwoju), w uzasadnionych przypadkach także na prace rozwojowe związane z dostosowaniem posiadanej technologii. Ze wstępnych ustaleń wynika, że minimalna wartość projektu to 10 mln zł kosztów całkowitych, natomiast maksymalne dofinansowanie będzie wynosiło 10 mln zł dla części wdrożeniowej oraz 5 mln zł dla części obejmującej prace rozwojowe. W ramach projektu „Kredyt Technologiczny” można liczyć na wsparcie inwestycji w zakresie wdrożeń nowych technologii oraz uruchamiania na ich podstawie produkcji nowych wyrobów lub świadczenia nowych usług. Preferowane będą projekty realizowane w obszarach kluczowych technologii przyszłości, zgodnych z inteligentnymi specjalizacjami. Z kolei działanie 4Stock polega na dofinansowaniu do 50 proc. wydatków poniesionych przez MŚP w drodze do pozyskania zewnętrznego finansowania o charakterze udziałowym (debiut na rynku głównym GPW, rynku NewConnect, zagranicznych rynkach regulowanych) bądź dłużnym (emisja obligacji). Nowością w tym instrumencie będzie otwarcie się na przedsiębiorców zamierzających finansować rozwój firmy, którzy nie chcą dzielić się swoimi udziałami lub akcjami, a preferują formułę długu w postaci emisji obligacji. Wreszcie wsparcie ochrony patentowej będzie udzielane mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom na pokrycie kosztów związanych z uzyskaniem i realizacją ochrony praw własności przemysłowej. Wygląda na to, że rok 2015 będzie w branży rokiem inwestycji. Pod koniec marca br. Messe Düsseldorf opublikowało drugi raport „drupa Global Trends”, który przyniósł zaskakująco optymistyczne rezultaty, świadczące o zdecydowanym wychodzeniu branży poligraficznej z recesji i to pomimo faktu, że drukarnie na całym świecie doświadczają tej samej, nieustannej presji cenowej. Aż 39 proc. ankietowanych poinformowało o wzroście sprzedaży w okresie do października 2014 r., przy czym 48 proc. spodziewa się dalszej poprawy sytuacji ekonomicznej w bieżącym roku. Blisko połowa (43 proc.) dostawców usług druku odnotowała dalszy spadek marż; ich wzrost stał się udziałem jedynie 16 proc. badanych. Udział druku cyfrowego sukcesywnie rośnie, ale wciąż stanowi niewielki procent ogólnych przychodów – tylko 10 proc. drukarń osiąga ponad 25 proc. swoich przychodów ze świadczenia usług druku cyfrowego. Więcej szczegółów na temat wyników drugiego raportu „drupa Global Trends” w kolejnym wydaniu Poligrafiki.