Tytułem wstępu…
6 Dec 2016 14:59
W dniach 5-7 października br. w Hamburgu odbywały się targi World Publishing Expo 2015, podczas których miała miejsce publikacja raportu World Press Trends 2015. Dla większości z nas ta informacja będzie pewnie sporym zaskoczeniem, ale warto ją zapamiętać: blisko 2,7 miliarda dorosłych wciąż czyta gazety w formie drukowanej – to niemalże połowa dorosłej populacji naszego globu. Około 800 milionów czyta gazety online, czyli prawie połowa osób z dostępem do internetu. Gazety nigdy nie miały większego czytelnictwa! Branża gazetowa generuje łącznie 180 mld USD rocznego przychodu – to więcej niż dziełowa, muzyczna czy filmowa. To tylko kilka faktów opublikowanych przez World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) w raporcie World Press Trends 2015. Warto się z nim bliżej zapoznać, bo zawiera kluczowe dane, statystyki i trendy, które definiują dzisiejsze media informacyjne. Dla członków WAN-IFRA raport jest nieodpłatny, pozostali mogą go nabyć na stronie stowarzyszenia za 250 EUR. „Wiele powszechnie uznawanych za prawdziwe informacji na temat branży prasowej opartych jest na przypuszczeniach czy anegdotach, które oddają tylko częściowy obraz lub są zupełnie nieprawdziwe – uważa Teemu Henriksson, koordynator projektu World Press Trends w WAN-IFRA. – Opublikowany przez nas raport dostarcza pogłębionych danych na temat tego, co się naprawdę dzieje, popartych konkretnymi liczbami.” Co więc można znaleźć w raporcie? Dane o nakładach, czytelnictwie, przy-chodach z reklam i trendach online w ponad 70 krajach, które łącznie stanowią ponad
90 proc. globalnego rynku gazetowego. Raport nie mógłby powstać bez zaangażowania i wsparcia lokalnych organizacji branżowych oraz danych zebranych przez globalne agencje badawcze takie jak: Zenith Optimedia, IPSOS, ComScore, Pew Research Center, RAM czy ITU. A oto kilka kolejnych ciekawych faktów opublikowanych w raporcie:
– po raz pierwszy w historii branży prasowej dochód ze sprzedaży informacji (w postaci egzemplarzowej, prenumeraty, dostępu do pełnych wersji artykułów itp.) przerósł dochody z reklam: 92 mld versus 86 mld USD w ubiegłym roku. Oczywiście wytłumaczeniem może być globalny spadek popularności reklamy prasowej, ale w dużej mierze do takiego stanu rzeczy przyczyniła się rosnąca świadomość czytelników, iż za wartości intelektualne trzeba płacić oraz czytelne modele cenowe proponowane przez wydawców. To swego rodzaju przełom w branży prasowej – z działalności business-to-business przekształci się ona być może w relację business-to-consumer, czyli wydawca – czytelnik;
– sześć największych rynków w branży gazetowej to Stany Zjednoczone (37 mld USD), Japonia (18 mld USD), Niemcy (16 mld USD), Chiny (14 mld USD), Wielka Brytania (8 mld USD) i Indie (7 mld USD);
– wbrew popularnej opinii młodzież szuka dostępu do najświeższych informacji: 7 na 10 tzw. millenialsów czyta informacje codziennie. 40 proc. z nich płaci przynajmniej za 1 aplikację dedykowaną prenumeracie cyfrowej, a 16 proc. – za prenumeratę papierową. Niestety wciąż najpopularniejszym źródłem informacji jest dla millenialsów Facebook. Nie lubię tego :-)