Uszlachetnianie czy standard dnia dzisiejszego?
6 Dec 2016 14:50

Opakowania, foldery reklamowe, raporty roczne czy etykiety to przykłady z naszego podwórka, które bezsprzecznie pokazują, że sposób podania, a w drugiej kolejności informacja mają kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji „kupić – nie kupić”. Dlatego też w dzisiejszych czasach tak ważnym elementem obróbki produktów poligraficznych jest uszlachetnianie. Jednym z najpowszechniejszych sposobów uszlachetniania jest lakierowanie. Cele lakierowania to:  Mechaniczne zabezpieczenie zadrukowanej powierzchni przed ścieraniem się farby. Najefektywniejsze pod tym względem są lakiery utrwalane promieniami UV, następnie lakiery dyspersyjne, a na końcu lakiery olejowe. Istnieją lakiery stosowane jedynie jako zabezpieczające: są to lakiery o niskim połysku lub wręcz niezmieniające wrażenia barwy.  Zmiana wyglądu naniesionej farby drukarskiej. Lakier pozwala uzyskiwać dodatkowe efekty wizualne: połysk, połysk perłowy lub wręcz odwrotnie – zmatowienie. Mimo że lakier tworzy praktycznie bezbarwną powierzchnię (analiza spektralna), to jednak wpływa na odbiór barwy druku, a w niektórych przypadkach (np. barwy niebieskie lub fioletowe) nawet w sposób radykalny. Mówi się, że lakier „ożywia”, „wzmacnia” barwę i wydobywa z niej głębię przez wzrost wrażenia jaskrawości i nasycenia.  Zwiększenie sztywności, a pośrednio także wrażenia grubości podłoża drukowego – np. w przypadku stosowania na okładkę publikacji niezbyt grubego papieru.  Zastosowania specjalne, np.: lakiery termochromowe (zawierające pigmenty termochromatyczne, dzięki którym zmieniają barwę w różnych zakresach temperaturowych), lakiery fotoluminescencyjne (z dodatkami emitującymi światło w ciemnościach), lakiery zapachowe (wydzielające zapach na polakierowanej powierzchni po przetarciu jej dłonią w celu zniszczenia mikrokapsułek z substancją zapachową), lakiery perłowe (zawierające pigment perłowy), lakiery zdrapkowe (zawierające wypełniacze, dzięki którym łatwo się zdrapują), lakiery brokatowe (zawierające brokat), lakiery wypukłe (wyraźnie wystające ponad lakierowaną powierzchnię), lakiery blistrowe, lakiery strukturalne (nie rozlewające się równomiernie na lakierowanej powierzchni, lecz tworzące gęsto usiane „wysepki”). Oczekiwania względem sprzedaży w bezpośredni sposób przekładają się na oczekiwania wobec producentów farb i lakierów. Dlatego też tak istotne jest podnoszenie jakości druku. Rodzaje lakierów W poligrafii znajdują zastosowanie lakiery olejowe, utrwalane promieniami UV, dyspersyjne. Są one aplikowane na powierzchni druku. Czasem lakier primer stosuje się jako podkład pod lakierowanie lakierem UV. Jako lakierów podkładowych używa się lakierów dyspersyjnych. Lakiery olejowe tworzone są na bazie modyfikowanych olejów roślinnych i mineralnych.Schną głównie przez utlenianie. Utlenianiu towarzyszy tworzenie rozbudowanych łańcuchów polimerowych. Lakiery olejowe aplikowane są z zespołu farbowego maszyn offsetowych. Lakiery olejowe można podzielić na błyszczące i matowe. Niektórzy producenci wytwarzają lakiery o pogłębionym macie. Występują też lakiery neutralne, tj. niezmieniające wrażeń barwnych druku, a jedynie zabezpieczające druk. Należy również wymienić farby dyspersyjne ACRYLAC –efekt połysku metalicznego jest nieporównywalnie większy niż możliwy dotychczas   do osiągnięcia w technice offsetowej – oraz technologię TWIN. Technologia TWIN jest oparta na zastosowaniu dwóch mediów hydrofobowych w postaci specjalnego lakieru olejowego Printlack oraz medium hydrofilnego, którym jest lakier dyspersyjny Acrylac.  Efekt matu i połysku możliwy jest również do uzyskania z wykorzystaniem lakieru UV oraz lakieru olejowego. Na szczególną uwagę zasługuje uszlachetnianie lakierami UV. Tym sposobem jest uszlachetniane aż 35 proc. produkcji poligraficznej. Sposób utrwalania lakieru UV pozwala na natychmiastową obróbkę po druku. Powierzchnie matowe, błyszczące lakierowanie wybiórcze czy chociażby efekt skórki pomarańczowej to zaledwie kilka przykładów możliwości, jakie daje ten sposób uszlachetniania. Oczywiście koszt lakierów oraz energii niezbędnej do utrwalenia lakierów UV powoduje, że jest to drogi sposób uszlachetniania druków. Obecnie również dysponujemy już lakierami UV neutralnymi sensorycznie, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane przy produkcji opakowań artykułów spożywczych. Kaszerowanie – laminowanie folią Ten sposób obróbki pozwala na uzyskanie najwyższego stopnia zabezpieczenia przed działaniem czynników mechanicznych. Szeroka gama folii od matowych poprzez błyszczące aż do różnego rodzaju folii specjalnych pozwala zaspokoić nawet najbardziej wysublimowane wymagania klientów. Omówione technologie to zaledwie kilka rozwiązań cieszących się olbrzymią popularnością. Można o nich, a także o innych rozwiązaniach z dziedziny uszlachetniania druku szczegółowo przeczytać na naszej stronie internetowej www.mhp.com.pl, gdzie serdecznie wszystkich Państwa zapraszam. Artykuł sponsorowany