Uwolnić potencjał druku w produkcji
6 Dec 2016 15:00

Od laminatów, szkła i drewna stosowanych do wystroju wnętrz po membranowe nakładki na przełączniki i drukowaną elektronikę stosowane w branżach produkcyjnej i przemysłowej – wszystkie te elementy coraz częściej są drukowane w technologii cyfrowej. Badania1 pokazują, że wartość rynku druku przemysłowego do 2018 r. może osiągnąć 90,5 mld euro. Już w samym 2014 roku w technologii cyfrowej zadrukowano ponad 300 mln m2 laminatów, co daje blisko 825 000 laminatów dziennie! Wartość dodana druku Tam, gdzie druk ma za zadanie zdobić lub zwiększać funkcjonalność produktu albo wspierać proces prac nad jego rozwojem, jego wartość jest zwykle dość wysoka. Dlatego też dla dostawców usług druku, których działalność charakteryzuje się dużą standaryzacją albo generuje niskie marże, otworzenie się na te nowe możliwości stanowi wspaniałą okazję do zwiększenia strumienia przychodów. Nowe możliwości zaczynają się od kreatywnego spojrzenia na posiadane nośniki lub stosowane techniki i szukania sposobów na to, aby za ich pomocą zaspokajać inne, nowe potrzeby. Może to oznaczać wprowadzenie zmian w obecnej ofercie albo inwestycję w zupełnie nowy obszar działalności. Najważniejsze jest to, aby upewnić się, że obrana strategia jest dla firmy logicznym krokiem naprzód. Wielokrotnie nagradzane płaskie plotery UV Océ Arizona stanowią doskonałą platformę do wprowadzania produkcyjnych innowacji. Niemal nieograniczone możliwości zastosowań dekoracyjnych (druk na tapetach lub meblach), produkcja oznakowań zewnętrznych (billboardy, druk na szkle) czy kreatywne wykorzystanie w obszarach fotografii i grafiki wystawowej sprawiają, że zaawansowane plotery płaskie serii Océ Arizona firmy Canon są nie tylko perfekcyjnym narzędziem produkcji, ale też doskonałym źródłem inspiracji. Można powiedzieć, że jedynym czynnikiem ograniczającym kreatywność przy wytwarzaniu najpiękniejszych przedmiotów jest wyobraźnia projektanta. Drukarki z serii Océ Arizona pozwalają uzyskać wydruki najwyższej jakości w wielu różnych obszarach zastosowań. Dzięki nowym technologiom, takim jak wybiórcze nakładanie warstwy lakieru przy wydrukach ozdobnych, drukowanie w kolorze białym czy rozbudowane przyrządy do wycinania, uzyskujemy praktycznie nieograniczone możliwości. Meble z efektem „WOW” Kiedy w 2006 roku firma Meblik z Chojnic rozpoczynała działalność, jej oferta ograniczała się do produkcji mebli dla niemowląt zdobionych techniką grawerską. I choć od początku funkcjonowania biznesu jego założyciele – Stanisław Gierszewski i Andrzej Zabłotny – świętowali kolejne sukcesy na krajowych targach meblarskich, rosnąca liczba zamówień skłoniła właścicieli do inwestycji w technologię cyfrową. Technologia cyfrowego druku na ploterze płaskim UV Océ Arizona firmy Canon pozwoliła zapewnić tę samą, doskonałą jakość wykonania wzorów, a także dała nowe możliwości, przede wszystkim pozwoliła uzyskać dużo szerszy zakres kolorystyczny przy produkcji. Potrzebowaliśmy rozwiązania, które podniesie jakość kolorystyczną wykonywanych prac. Przykładowo, realizowane przez nas kolekcje na licencji Disneya wymagały już wykorzystania nie pięciu, a jedenastu kolorów do zdobienia frontów mebli. Technologia druku pozwoliła nam także na rozszerzenie oferowanych wzorów o nowe, dzięki czemu posiadamy w ofercie kolekcje multikolorowe, w których drukarka naturalnie odwzorowuje np. nierówności zawarte w projekcie. W skrócie: dzięki tej technologii jesteśmy w stanie zrobić kolekcję na każdy temat, a dodatkowo – dzięki usłudze bezpłatnego projektowania na naszej stronie www.meblik.pl – na podstawie wytycznych klienta dostarczamy także personalizowany projekt wymarzonego pokoju – wspomina Dawid Sikorski, dyrektor handlowy, Meblik. Otwarcie na nowe możliwości Z kolei Screentec, angielska drukarnia specjalizująca się w sitodruku, rozszerzyła swoją ofertę o druk cyfrowy, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na oryginalne produkty w nieograniczonej gamie kolorów drukowane w krótkich seriach. Darren James, dyrektor zarządzający, tak mówi o tym posunięciu: Kiedy w branży zaczęto mówić o pojawieniu się nowych możliwości cyfrowych, siłą rzeczy musieliśmy zacząć się tym interesować. Klienci zaczęli przychodzić do nas ze zleceniami, których nie potrafiliśmy nawet wycenić, więc ostatecznie ich obsługą zajęła się konkurencja. Po drobiazgowych poszukiwaniach i szczegółowych testach firma Screentec postanowiła zainwestować w ploter płaski UV Océ Arizona 350 GT. Wykorzystując doświadczenie w sitodruku, zespół firmy zaczął wykorzystywać maszynę także do zastosowań dodatkowych, np. dodając elementy metaliczne lub fluorescencyjne do projektu – wyjaśnia Darren James. – W ten sposób bierzemy to, co najlepsze, z obu światów. W ciągu kilku lat od rozszerzenia oferty o druk cyfrowy obroty firmy Screentec wzrosły o 40 proc. Firma zainwestowała w kolejną drukarkę Arizona, a także umożliwiła swoim klientom personalizację zamówień przez internet. Drukarnia wytwarza również próbki i prototypy, które wzbogacają ofertę przemysłowych usług graficznych, co według Darrena Jamesa było niemożliwe do osiągnięcia metodą sitodruku. Przykładem może tu być unikalna wytłaczana nakładka z przyciskami, którą firma wykonała na zlecenie przedsiębiorstwa świadczącego usługi inżynieryjne i podwodne: Przygotowując prototyp do przetestowania przez jednostkę na morzu – a następnie drukując produkt końcowy, który miał zostać odebrany podczas zaplanowanego postoju statku w porcie – pomogliśmy klientowi uniknąć wysokich kosztów związanych z czasowym wyłączeniem jednostki z pracy. Wszyscy producenci deklarują, że ich sprzęt „otwiera drzwi” – ja mogę szczerze powiedzieć, że model Arizona właśnie to zrobił – kończy Darren James. Uwolnić potencjał druku Branża druku cyfrowego rozwija się dynamicznie. Towarzyszy temu pojawienie się innowacyjnych zastosowań, które nie tylko wzbudzają zainteresowanie klientów, ale też pomagają generować wyższe przychody. Na dzisiejszym dynamicznym rynku dostawcy usług druku muszą wykazać się elastycznością i stawiać na wszechstronność produkcji. Chodzi o dostosowywanie się do nowych warunków i wykorzystywanie ich. Chodzi o to, aby odpowiadać „tak” na potrzeby klientów. Plotery UV Canon serii Océ Arizona pomogły wielu firmom na różnych rynkach zrobić ważny krok do przodu i być przed konkurencją. Opracowano na podstawie materiałów firmy Canon