Vidical 2014 – konkurs z tradycją
6 Dec 2016 14:56

Powszechnie znany międzynarodowy konkurs kalendarzy i kart świąteczno-noworocznych – Vidical – obchodził w tym roku jubileuszową, dziesiątą edycję. Uroczyste wręczenie nagród i wyróżnień odbyło się 23 stycznia br. w warszawskim Domu Artysty Plastyka, a spośród ponad 80 nadesłanych prac jury nagrodziło dwie złotymi medalami i trzy uhonorowało nagrodami specjalnymi; przyznano także srebrne i brązowe medale oraz wyróżnienia. Nagrody głównej konkursu – Grand Prix – w tym roku nie przyznano. Autorzy najciekawszych prac otrzymali dyplom, statuetki i medale zaprojektowane przez artystę rzeźbiarza Tadeusza Markiewicza. Pierwsza edycja Ogólnopolskiego Przeglądu Kalendarzy miała miejsce w 1989 r. w Międzynarodowym Klubie Książki i Prasy na warszawskim Mokotowie przy ul. Dąbrowskiego. Pomysłodawcą zorganizowania wystawy był ówczesny dyrektor tej placówki, Tadeusz Borczak, a współorganizatorami – Biblioteka Narodowa oraz warszawska Akademia Sztuk Pięknych. W tegorocznej edycji konkursu jury nie przyznało nagrody głównej oraz nagród i wyróżnień w kategoriach „e-kartka świąteczno-noworoczna” i „kartka świąteczno-noworoczna”. W kategorii „kalendarz wieloplanszowy” brązowy medal zdobył „Mikrokosmos” zgłoszony przez firmę Morski Studio Graficzne, srebro przyznano firmie 2 Pi GROUP za kalendarz zatytułowany „12 zasad Orlen Gaz”, złoty medal natomiast powędrował do rąk przedstawicieli firmy PKO Bank Polski za kalendarz „Biegajmy razem”. Również kalendarz zdzierak firmy PKO „Biegajmy razem” został wyróżniony w swojej kategorii. Złoty medal w kategorii „Kalendarze – inne” otrzymała firma Ekspansja Advertising za pracę „EX-P-AD CALENDAR”. Nagrodę specjalną za najlepszą jakość druku otrzymała firma Edica za kalendarz „Czas + Papier = Kalendarz”, a wręczył ją Robert Kuczera z firmy Michael Huber Polska. Nagrodę specjalną przewodniczącego jury – profesora Stanisława Wieczorka otrzymał kalendarz „Zdrowie” firmy Gedeon Richter Polska. Vidical to konkurs z wieloletnią tradycją. Głównym celem konkursu jest porównanie osiągnięć, podniesienie jakości prac oraz uhonorowanie zleceniodawców i twórców najlepiej posługujących się sztuką poligrafii, typografii, fotografii, ilustracji, grafiki użytkowej itp. Dodatkowym celem konkursu jest prezentacja jak największej ilości kalendarzy i kart świąteczno-noworocznych, które z początkiem nowego roku pojawiają się w Polsce i na świecie – wypowiada się dyrektor artystyczny konkursu Andrzej Zabielski. MK