Pod takim hasłem 20 marca w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie odbyła się konferencja powięcona technologii cyfrowej, zorganizowana przez Donnelley Polish American Printing Comp. Organizatorzy kierowali zaproszenia przede wszystkim do pracowników agencji reklamowych oraz wydawnictw, ale zainteresowanie konferencjš wykazała dużo większa grupa. Głównym zagadnieniem była technologia cyfrowa dajšca nowe możliwoci współpracy na drodze reklamodawcaĐwydawcaĐdrukarnia. Poligrafika była jednym z dwóch patronów medialnych imprezy.
Uczestników przywitał dyrektor Jan Przepióra (Donnelley), a konferencję oficjalnie otworzył prezes Donnelley Polish American Printing Company, Wiliam Baird. Jako pierwszy występował Bogdan Kamiński z Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej, który wprowadził uczestników w zagadnienia technologii CtP. Omawiał on m.in. korzyci podczas drukowania, wynikajšce ze stosowania CtP. Wród nich jako najważniejsze wymienił: szybszš produkcję form drukowych, mniejszš iloć odpadów, wyższš jakoć punktów na formie, lepszš reprodukcję. Omówił też dwa aspekty końcowej kalkulacji kosztów. Przy technologii CtP wydawca nie wykorzystuje materiału fotograficznego i nie wykonuje drogich prób analogowych, zamiast tego wykorzystuje tańsze próby cyfrowe. Musi natomiast wykorzystywać droższe materiały do wykonania form. Referent zapewniał, że w zwišzku ze wzrastajšcym rozwojem technologii CtP ceny tych płyt będš się zmniejszać. W kolejnej częci swojego wystšpienia omówił rodzaje systemów CtP i bębnów stosowanych w nawietlarkach oraz dostępne w głowicach lasery, a także technologie emulsji do płyt. Zwrócił też uwagę na trudnoć, jakš napotykajš użytkownicy CtP, a jest niš nieprawidłowa forma dostarczania materiałów. Prawidłowa jest postać całkowicie cyfrowa, jednak nie wszyscy o tym pamiętajš. W dalszej częci wystšpienia Bogdan Kamiński omawiał próby barwne i ich rodzaje wykorzystywane w technologii CtP (zwracajšc szczególnš uwagę na próby barwne i impozycyjne). Końcowš częć swojego referatu powięcił formatowi PDF, którego stosowanie w odniesieniu do CtP umożliwia m.in. możliwoć analizowania i przyspieszania obróbki plików, wczeniejsze sprawdzenie pliku i możliwoć dokonywania zmian w ostatniej chwili.
Występujšcy po pierwszym referencie przedstawiciele wydawnictw Elżbieta Garncarczyk Đ dyrektor ds. produkcji Axel Springer Polska i Marek Szpunar Đ dyrektor ds. produkcji Grner & Jahr opowiadali o swoich dowiadczeniach zwišzanych ze stosowaniem technologii CtP. Mówili oni o dużych korzyciach z niš zwišzanych, ale wspominali również trudne poczštki jej wprowadzania, a zwłaszcza trudnoci z uzyskaniem materiałów w 100% w postaci cyfrowej. Axel Springer Polska ma już ten problem za sobš, natomiast Grner & Jahr cišgle się jeszcze z nim boryka.
Jako kolejny wystšpił Mike Clark z firmy Adobe Systems Benelux BV, który kontynuował temat powięcony formatowi PDF, możliwociom jego zastosowania i planom firmy Adobe z nim zwišzanym. PDF, jak podkrelał, jest formatem niezawodnym (zdecydowanie bardziej niż np. PostScript) i elastycznym. Jego zawartoć może być edytowana, strony mogš być drukowane na każdym sprzęcie, a format pliku może być przetwarzany przez funkcje takie jak zalewkowanie, rozbarwianie itd. Podstawowym narzędziem, co podkrelał referent, jest program Adobe Acrobat. Program ten ma rozległy interfejs (Aplication ProgrammerŐs Interface), który pozwala na stosowanie plug-ins, rozszerzajšcych podstawowš funkcjonalnoć aplikacji dla poszczególnych rynków. PDF w pełni wspomaga zarzšdzanie kolorem zgodnie z ICC, a profil ten może być dołšczony do różnych obiektów z dokumentem PDF. Posiada też funkcję etykiety zlecenia (Portable Job Ticket Format). Jest to rozszerzona nazwa dla job ticket (metryczki pliku zawierajšcej definicje stadiów produkcyjnych, przez które przechodzi praca, wielkoć partii drukowanej, dane klienta, układ impozycji, złamywanie, oprawianie itd.). Referent mówił również o najnowszym produkcie Đ Job Definition Format (JDF). Jest to format etykiety pracy oparty na XML, który oferuje elastycznš kontrolę nad całym procesem wydawniczym z połšczeniem do zarzšdzania informacjami i systemem nadzoru pracy. Ma on umożliwić przemysłowi poligraficznemu, włšcznie z multimediami, projektantami, grafikami i sklepami internetowymi pracę w jednym cyklu produkcyjnym.
Po przerwie na lunch jako pierwszy wystšpił Martyn Brougham, dyrektor generalny PreMedia RR Donnelley Europe, który przedstawił nowoczesnš cyfrowš technologię zarzšdzania reklamami Ad Spring. Pozwala ona przechowywać reklamy w niskiej i wysokiej rozdzielczoci, zapewnia funkcje przechowywania reklam pod kštem okrelonej informacji oraz przesyłanie plików z reklamami w niskiej rozdzielczoci wykorzystywanych w składzie, kontroli układu itp., pokazuje dane dostosowane do potrzeb użytkownika, ułatwia wypełnianie pól rekordów przez użytkowników lub systemy zarzšdzania reklamami, szybko dodaje lub kasuje reklamy, zarzšdza w bezpieczny sposób danymi klientów, ledzi i przekazuje dane o zmianach w reklamach.
Po nim temat powięcony formatowi PDF kontynuował Patrik Van Dam (Enfocus Software NV) omawiajšc sposoby zapewnienia kontroli i bezpieczeństwa wymiany materiałów cyfrowych. Jednym z nich jest oprogramowanie Enfocus Certified Workflow, które upraszcza weryfikację błędów poprzez raporty dołšczane do profilu weryfikacji, pozwala ledzić odpowiedzialnoć za nie poprzez ăoznaczanieÓ pliku na każdym etapie, umożliwia przechowywanie danych o użytkowniku, rejestrację zmian w cišgu sesji, powrót do zapisanego stanu w dowolnej chwili, a także zapewnia spójnoć dokumentu.
Kolejnym referentem był Hubert Scheir (CreoScitex Europe), który mówił o nowych możliwociach współpracy z drukarniš. Omawiał sposoby komunikacji i korzyci zwišzane z zastosowaniem CtP. Podkrelał znaczenie błędów w cyfrowym toku produkcji.
Kolejnym tematem były systemy zarzšdzania barwš. O ich zastosowaniu mówił Andre Ingold (GretagMacbeth), a o praktycznym wykorzystaniu opowiadał Grzegorz Łucki Đ kierownik produkcji odpowiedzialny za przygotowalnię offsetowš drukarni Donnelley. Pierwszy z nich podkrelał, że wykorzystanie gotowych profili w przygotowalni nie oznacza jeszcze zarzšdzania kolorem Đ jest nim dopiero kompletna kontrola jakoci podczas przetwarzania pracy. Musi to być w pełni skoordynowany proces, od przyjęcia pracy aż do gotowego produktu. Pierwszym krokiem jest zarzšdzanie kolorem w przygotowalni. Temu służy kalkulator profili GretagMacbeth Profilemaker, program, który wylicza charakterystykę urzšdzenia na podstawie zadanych wartoci i zamierzonych rezultatów. Kolejnym krokiem jest zarzšdzanie kolorem w procesach drukowania, czemu służy densytometr refleksyjny, spektrofotometr ułatwiajšcy przeniesienie informacji do i z przygotowalni, zwłaszcza w zakresie dodatków kolorowych, Color Quality Đ program kontroli jakoci, który przechowuje bazę danych wartoci Lab dla domylnych parametrów oraz wyników pomiarów. Kolejnym narzędziem ułatwiajšcym zarzšdzanie kolorem w procesach drukowania jest program recepturowania farb Đ GretagMacbeth Ink Formulation.
Z kolei Grzegorz Łucki mówił o dowiadczeniach swoich i swojej firmy w tym zakresie. Podkrelał, że system zarzšdzania barwš usprawnia pracę, pozwala kontrolować efekty, a co najważniejsze Đ poprawia jakoć, nie wymaga dodatkowych inwestycji i w rezultacie redukuje koszty.
Kolejnym prelegentem był Jacek Galiński (Eurintrade Poland). Rozpoczšł od odpowiedzi na pytanie: co daje odbitka próbna? wymieniajšc następujšce argumenty: jest ona narzędziem kontroli jakoci oraz stanowi narzędzie potrzebne do komunikowania się. Aby jednak spełniała te funkcje, musi być uznanym standardem, reprodukować tę samš przestrzeń barw, co proces drukowania oraz stymulować procesy technologiczne aż do finalnego produktu Đ druku. Następnie referent omówił rodzinę systemów Cromalin i ich zastosowanie.
Ostatnim prelegentem był Krzysztof Malec (Kodak Polychrome Graphics Poland), który przedstawił informacje m.in. na temat liczby instalacji CtP oraz prognozy rozwoju tej technologii.
Celem konferencji było przedstawienie dużych korzyci płynšcych ze stosowania technologii cyfrowej i to chyba udało się organizatorom. Systemy CtP sš szeroko rozpowszechnione w wiecie. Pomimo wysokich kosztów inwestycyjnych zwišzanych z uruchomieniem tej technologii, także w Polsce zaczynajš się one dynamicznie rozpowszechniać. Zainteresowanych odsyłamy do tegorocznego styczniowego wydania Poligrafiki. MD