W Amsterdamie powiało optymizmem
18 Nov 2021 14:48

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Targi FESPA Global Print Expo 2021, które odbyły się w Amsterdamie w dniach 12-15 października br., były kolejnym dowodem na ożywienie w branży wielkoformatowego druku specjalistycznego i produkcji oznakowań. Pierwsze w Europie od wiosny 2019 roku wydarzenie FESPA na żywo przyciągnęło liczne grono zwiedzających, składające się przede wszystkim z osób decyzyjnych, które przybyły do stolicy Niderlandów z apetytem na aktualizację swojej wiedzy branżowej z myślą o krótkoi średnioterminowych inwestycjach.

Widać, słychać i czuć

Informacje zwrotne od wystawców były wyjątkowo pozytywne, potwierdzające optymistyczne nastroje wśród odwiedzających i podkreślające niezrównaną wartość rozmów twarzą w twarz, entuzjazm dla nowych technologii i materiałów eksploatacyjnych prezentowanych na targach oraz poczucie optymizmu co do przyszłości branży – komentuje Neil Felton, dyrektor generalny FESPA. – 

W halach czuć było niezwykłą energię i widać było radość zwiedzających, że po tak długim czasie znów mogą uczestniczyć w wydarzeniach na żywo.

Spostrzeżenia Neila Feltona potwierdza Danna Drion, dyrektor marketingu w regionie EMEA w firmie Mimaki Europe, która była złotym sponsorem targów FESPA: Byliśmy zachwyceni powrotem na FESPA Global Print Expo po tak długim i trudnym okresie. Możliwość osobistego spotkania się z naszymi klientami – obecnymi i potencjalnymi – była ekscytująca i ożywcza. Podczas czterech targowych dni ogólna atmosfera była zdecydowanie pozytywna. Mogliśmy zobaczyć, że branża nie tylko żyje, ale także znów działa na pełnych obrotach, a wszyscy gracze szukają nowych, innowacyjnych zastosowań, jak również najnowszych technologii do ich realizacji. Nie tylko przekroczyliśmy nasze cele sprzedażowe, ale także mieliśmy możliwość spotkania z osobami decyzyjnymi i właścicielami, którzy przybyli do Amsterdamu, aby zaplanować swoje kolejne inwestycje i wykazali ogromne zainteresowanie naszymi najnowszymi produktami.

Podobne odczucia ma Jacek Stencel, prezes Polskiego Stowarzyszenia Sitodruku i Druku Cyfrowego, które jest rodzimym członkiem federacji FESPA oraz właściciel firmy Pasja: Jestem bardzo zadowolony z możliwości uczestniczenia w tym wydarzeniu. Jako zwiedzający mogliśmy odkrywać tajniki specjalistycznych rozwiązań, a także doszukać się różnorodnych inspiracji w kreatywnym stosowaniu współczesnego druku, dzielić się wiedzą, zapoznawać się z nadchodzącymi trendami i koncepcjami, by móc podejmować bardziej trafne decyzje w przyszłości związane z zakupem nowych maszyn czy stosowaniem proekologicznych materiałów eksploatacyjnych. W wielu rozmowach poruszaliśmy problematykę dotyczącą zrównoważonego rozwoju i stosowania innowacyjnych technologii, które będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości poligrafii. Entuzjazm i determinacja spotkanych tu na żywo osób pozwalają mieć nadzieję, że zaczynamy wracać z wolna do normalności oraz stwierdzić, że targi okazały się być sukcesem dla zwiedzających i organizatorów.

Jakość, nie ilość

Odwiedzający pochodzili z ponad 100 krajów, z silnym naciskiem na region Beneluksu i Niemiec, które – biorąc pod uwagę lokalizację targów w Amsterdamie – zgodnie z oczekiwaniami stanowiły 49 proc. publiczności. Innymi silnie reprezentowanymi krajami były Włochy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania oraz Polska. Tak jak przewidywano, wyzwania dla podróżujących na transkontynentalnych trasach z powodu ograniczeń związanych z COVID-19 spowodowały, że liczba gości spoza Europy była mniejsza niż zwykle w przypadku targów Global Print Expo. W sumie oba wydarzenia (z targami FESPA Global Print Expo równolegle odbywała się wystawa European Sign Expo) przyciągnęły 7850 odwiedzających, z których 42 proc. uczestniczyło w targach dłużej niż jeden dzień, co dało łączną liczbę 11 130 odwiedzin. 

Blisko połowa wszystkich odwiedzających (44 proc.) to właściciele lub dyrektorzy zarządzający, co potwierdza znaczenie tego wydarzenia jako trampoliny do ożywienia biznesu i planowania przyszłości. Dwóch na trzech odwiedzających ma wpływ na ostateczne decyzje zakupowe w swojej firmie lub je podejmuje. 

54 proc. odwiedzających stwierdziło, że odwiedza targi FESPA po raz pierwszy, co wskazuje na głód wiedzy branżowej i poszukiwanie inspiracji po wyzwaniach związanych z pandemią. 

Źródła inspiracji

Przestrzeń Printeriors, dedykowana drukowanym dekoracjom wnętrz, po raz kolejny okazała się popularną atrakcją dla odwiedzających. Zainspirowana naturą i pro- wadzona przez ambasadorkę targów FESPA ds. tekstyliów Debbie McKeegan wystawa zaprezentowała drukowane cyfrowo aplikacje skierowane do drukarń działających w branży dekoracji wnętrz lub pragnących rozszerzyć swoją działalność w tym zakresie. We współpracy z dostawcami branżowymi, takimi jak Imageco, Kornit Digital, PONGS, swissQprint i TTS, prezentowane produkty zostały wyprodukowane przy użyciu wielu wysokiej klasy technologii, procesów druku i materiałów.

Europejski etap konkursu Wrap Masters również cieszył się dużym zainteresowaniem. Oprócz serii pokazów i warsztatów prowadzonych przez ekspertów w dziedzinie grafiki pojazdowej odwiedzający mogli zobaczyć, jak zawodnicy walczą o tytuł „Wrap Master Europe 2021”. Czwartego dnia ogłoszono zwycięzcę – został nim Norman Brübach z Niemiec, który weźmie udział w rywalizacji z regionalnymi mistrzami w światowym finale Wrap Masters na targach FESPA Global Print Expo 2022 w Berlinie. 

Tym, którzy nie mogli osobiście uczestniczyć w wydarzeniu, federacja FESPA i jej wystawcy zapewnili szereg wirtualnych treści transmitowanych na żywo. Sesje FESPA Live obejmowały rozmowy z kluczowymi wystawcami, drukarniami i ekspertami w dziedzinie druku na temat najnowszych trendów i innowacji, które w ciągu czterech dni imprezy przyciągnęły 5125 widzów. Nagrania z tych sesji są nadal dostępne do obejrzenia. 

Ostatnie dwa lata były niewątpliwie wyzwaniem dla wszystkich członków naszej społeczności – podsumowuje Neil Felton. – Aby iść naprzód, drukarnie i producenci oznakowań muszą odkrywać nowe możliwości, poznawać najnowsze technologie i spotykać się z innymi przedstawicielami branży, aby dzielić się pomysłami i wzajemnie inspirować. Tegoroczne wydarzenie było ważnym kamieniem milowym w naszej wspólnej odbudowie i mamy nadzieję, że nasze następne targi Global Print Expo i European Sign Expo, które powrócą do Messe Berlin w dniach 31 maja – 

3 czerwca 2022 roku, ostatecznie sprawią, że cała nasza globalna społeczność powróci do działania na pełnych obrotach.  AN