W jakim stopniu przemysł papierniczy jest zrównoważony?
13 Dec 2021 13:17

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Od producenta papieru do finalnego dystrybutora, ekoodpowiedzialny aspekt papieru objawia się na całej długości łańcucha zaopatrzeniowego. Czołowi belgijscy dystrybutorzy papierów graficznych przedstawiają flagowe produkty ze swojego asortymentu zgodne z gospodarką obiegową i ujawniają swoją strategię środowiskową.

Produkcja papieru zanieczyszcza środowisko i niszczy lasy. Czy krew się w was nie burzy? Jako specjaliści z sektora poligraficznego wiecie, że są to obiegowe opinie, którym należy się sprzeciwić. 

A jeśli dodatkowo słyszycie, że cyfrowość jest najlepszą alternatywą, by chronić planetę, zawał jest bliski. Przemysł papierniczy stanowi raczej przykład wprowadzania innowacyjności na rzecz zrównoważonego rozwoju. Z jednej strony europejscy producenci papieru stawiają sobie cele coraz bardziej prośrodowiskowe i prospołeczne, z drugiej – dystrybutorzy coraz częściej dokonują wyborów proekologicznych. Podstawą jest oferta papierów z certyfikatami FSC lub PEFC. Chociaż papier jest surowcem zrównoważonym i odnawialnym z natury, jego europejscy producenci zapewniają dziś neutralność węglową poprzez redukcję i kompensację emisji CO2. Jeśli chodzi o marki, wciąż intensyfikują one poszukiwania zrównoważonych podłoży dla celów komunikacyjnych, czy chodzi o druki reklamowe, czy też o inne środki komunikacji. 

W dalszej części artykułu zostaną przedstawione wybrane produkty z ofert głównych dystrybutorów belgijskich (Papyrus nie wyraził chęci uczestnictwa w tym przeglądzie).

CEPI: na dobrej drodze do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju 

W lipcu br. Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI) opublikowała dane statystyczne za rok 2020. „Europejski przemysł papierniczy zrealizował swój program w zakresie konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju” – stwierdza CEPI. Pomimo pandemii, która wpłynęła na dostępność i jakość papieru przeznaczonego do recyklingu w roku 2020, europejski wskaźnik recyklingu wzrósł o 1,4 punktu procentowego i osiągnął 73,9 proc. Od roku 1998 – roku bazowego dla recyklingu papieru w Europie – recykling wzrósł o 40 proc., czyli o 16 mln ton.

Bezpośrednie emisje CO2 europejskiego przemysłu papierniczego w 2020 roku zmniejszyły się o 7,1 proc., głównie w wyniku ograniczenia działalności, ale także nieustających wysiłków przemysłu na rzecz dekarbonizacji. W rezultacie jednostkowe emisje CO2 (na tonę produktu) zmniejszyły się w 2020 roku o 3,1 proc. Jeśli chodzi o zużycie energii, 62,2 proc. zużycia paliwa opierało się na energii odnawialnej: biomasie drzewnej pozyskiwanej z lasów europejskich zarządzanych w sposób zrównoważony.

Nadal jesteśmy liderem wśród branż przechodzących na energię odnawialną – skomentował Jori Ringman, dyrektor generalny CEPI.

Igepa: uświadamianie i odzyskiwanie

„Papier jest produktem naturalnym” – to dewiza Igepy. W Belgii i Luksemburgu Igepa sprzedaje papiery i kartony graficzne, papiery biurowe oraz inne produkty papiernicze. Aby położyć kres mitom, które krążą wokół papieru, Igepa zorganizowała kampanię uświadamiającą „Paper is Nature” z siedmioma partnerami z przemysłu papierniczego (Burgo, Lessebo Design, Navigator, Sappi, UPM, VPK Packaging, Iggesund). Od kilku lat Igepa uczestniczy w projekcie sadzenia drzew „Het Ganzeveld”, którego celem jest poprawa jakości lasów w belgijskiej Flandrii. Het Ganzeveld to naturalny rezerwat o powierzchni 44 ha, obejmujący las, aleje drzew, polany i wrzosowiska. W ramach projektu Igepa zasadziła już 2500 nowych drzew, czyli 1 ha lasu.

Logistyka stanowi integralną część globalnej polityki środowiskowej w firmie Igepa. Działając w formule one stop shop, dystrybutor dostarcza wszystkie media i materiały piśmienne, których klienci potrzebują, w ramach jednej dostawy. Trasy są możliwie najkrótsze, a samochody dostawcze wypełnione w sposób optymalny, zarówno przy jeździe w jedną stronę, jak i z powrotem. Igepa wspomaga również transport poprzez nawigację, we współpracy z innymi przedsiębiorstwami z lokalnej strefy przemysłowej. Dystrybutor dąży też do neutralności węglowej i wytwarza własną energię elektryczną dzięki instalacji 2540 paneli słonecznych na dachu swojej siedziby. Aby promować ideę cyrkularności i polepszyć odzyskiwanie papieru wśród swoich klientów, Igepa stworzyła koncepcję Ecobuddy. Firma dostarcza do przedsiębiorstw tekturowe pudła, w których gromadzą one zużyty papier. Jest on następnie odzyskiwany w procesie recyklingu przez Igepę.

Jak podkreśla Karin Humbeeck, product manager ds. papieru i koordynacji zrównoważonego rozwoju, w Igepie ponad 90 proc. asortymentu papierniczego posiada certyfikat FSC lub PEFC albo europejski znak Ecolabel. W ofercie znajdują się także papiery z recyklingu. Nieustannie poszukujemy produktów ekoodpowiedzialnych u naszych dostawców, którzy od dziesięcioleci pracują nad uzyskaniem produktów zrównoważonych. Rośnie także zainteresowanie społeczne. Instytucje rządowe, sektor zdrowia oraz organizacje non profit są pionierami, jeśli chodzi o popyt na papiery biurowe neutralne pod względem emisji CO2 lub recyklowane, papiery graficzne, materiały opakowaniowe i podłoża do komunikacji wizualnej. A im większy jest popyt, tym szersza oferta. Igepa pragnie doradzać swoim klientom w tych ekologicznych wyborach – tłumaczy Karin Humbeeck. W dziedzinie papierów graficznych neutralnych pod względem CO2 Igepa oferuje gamę Lessebo Paper, których jest wyłącznym dystrybutorem. Lessebo to szwedzka papiernia, która ogranicza do minimum emisję CO2 w trakcie produkcji, neutralizując ją lokalnie. Neutralizujemy emisje związane z produkcją papieru inwestując w miejscowe lasy, aby zwiększyć zdolność wchłaniania dwutlenku węgla. W rezultacie lasy absorbują więcej CO2 niż my go emitujemy. Dzięki temu Lessebo Paper jest fabryką pozytywną klimatycznie – wyjaśnia szwedzki producent na swojej stronie internetowej. Ostatnio Lessebo Paper uzyskał certyfikację Cradle to Cradle na poziomie złotym dla swojej gamy papierów Lessebo Design (a także Scandia 2000, sprzedawanego wyłącznie w Szwecji). To papiery graficzne niepowlekane najwyższej jakości, produkowane na bazie masy celulozowej bezchlorowej, o minimalnym śladzie węglowym. Certyfikat został przyznany po przeprowadzeniu odpowiednich testów w pięciu kategoriach.

Lessebo Paper otrzymał również w lutym br. europejski znak ekologiczny Ecolabel za swoją kolekcję papierów niepowlekanych z recyklingu z certyfikatem FSC Recycled.

Cel Fedrigoni: o 30 procent mniej CO2

W Belgii wyłączną dystrybucją papierów Fedrigoni zajmuje się filia Fedrigoni Benelux. Szeroka gama papierów stanowiących synonim doskonałości obejmuje produkty dla sektorów komunikacji, opakowań, wydawniczego i druku cyfrowego. Od roku 2002 włoski producent publikuje raport środowiskowy. Nasza fabryka uzyskała certyfikat FSC Mixte i 100 proc. masy celulozowej, którą wykorzystujemy, ma certyfikat FSC – podkreśla Fedrigoni, który w lipcu br. przedstawił swoje nowe plany zrównoważonego rozwoju. Grupa za główny cel postawiła sobie redukcję emisji CO2 o 30 proc. do roku 2030 w porównaniu z rokiem 2019, czyli z 330 ton CO2 do 240. Aby go zrealizować, Fedrigoni opiera się – podobnie jak inni europejscy producenci papieru – na zakładach kogeneracyjnych. Proces ten polega na waloryzacji energii, która zwykle jest emitowana do środowiska, poprzez jednoczesną produkcję energii elektrycznej i ciepła. Zakłady Fedrigoni wykorzystują również energię odnawialną, w tym energię hydroelektryczną, i redukują zużycie wody oraz energii. Dodatkowo Fedrigoni angażuje się w proces recyklingu swoich odpadów przemysłowych.

W asortymencie Fedrigoni znajdują się papiery na bazie włókien recyklowanych lub pierwotnych FSC bez chloru, ale także na bazie konopi i bawełny. Wykorzystujemy surowce przyjazne dla środowiska, w tym wiele roślin jednorocznych, które nie mają wpływu na dziedzictwo leśne – precyzuje Fedrigoni. Bawełna jest między innymi używana do produkcji gamy papierów z recyklingu Freelife Vellum, Merida, Materica i Savile Row. Ten ostatni gatunek to papier z dodatkiem tekstyliów zawierający 20 proc. bawełny i 20 proc. włókien tekstylnych. Konopie natomiast są stosowane do produkcji papierów z kolekcji Freelife Kendo (5 proc.), przeznaczonych dla sektora wydawniczego, opakowaniowego i druku komercyjnego. Wśród ostatnich nowości z gamy papierów recyklowanych Fedrigoni znajdują się: Old Mill Bianco (w 40 proc. z recyklingu), Arcoprint CD (również 40 proc.) oraz Symbol Card Eco (50 proc. i 100 proc. z recyklingu). Fedrigoni oferuje też Freelife Cento, papier offsetowy najwyższej jakości w 100 proc. z recyklingu, superbiały, idealny dla wydawnictw. Według firmy papier odgrywa wciąż pierwszorzędną rolę w komunikacji, lecz „staje się elitarny i selektywny. To dodatkowy powód, by wykorzystywać go w sposób efektywny i zrównoważony.”

Antalis i „zielone” papiery

Antalis przyjmuje odpowiedzialność za ciągłą redukcję swojego wpływu na środowisko – można przeczytać na stronie internetowej dystrybutora. W roku 2021 Antalis ponownie otrzymał złoty medal przyznawany przez EcoVadis firmom z całego świata za działania środowiskowe i politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. W odpowiedzi na troskę swoich klientów o środowisko firma stworzyła platformę Antrak, gdzie znajdują się informacje dotyczące społecznej odpowiedzialności jej dostawców. Używamy także platformy Antrak, by śledzić większą część naszego śladu węglowego i zmniejszać nasze zużycie energii dzięki lepszemu zarządzaniu transportem – zapewnia Antalis. Firma uczestniczy również w lokalnych inicjatywach związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Dystrybutor oferuje szeroki asortyment papierów graficznych przyjaznych środowisku i posiadających certyfikaty FSC i/lub PEFC. Oprócz wyboru produktów sprzyjających gospodarce obiegu zamkniętego, aktywnie promujemy nasze papiery z recyklingu, aby sprzyjać popytowi na produkty ekoodpowiedzialne – informuje Antalis. Firma od wielu lat stosuje system Green Star, który mierzy wydajność środowiskową papierów graficznych w skali od 0 do 5 gwiazdek. W roku 2021 system oceny został rozszerzony na produkty komunikacji wizualnej, w tym materiały z tworzyw sztucznych. Prognozujemy minimalną notę 3 gwiazdek dla co najmniej 75 proc. sprzedawanych przez nas produktów do roku 2030 – zapowiada Antalis. 

Jeśli chodzi o papiery z recyklingu, Antalis dysponuje gamą „zielonych” papierów. Są to papiery Munken szwedzkiego producenta Arctic Paper Munkedals z brązowym certyfikatem Cradle to Cradle (C2C). Od sierpnia 2020 wszystkie papiery z Munkedals, w tym Munken Design dystrybuowany przez Antalis, są certyfikowane C2C. Jak informuje Arctic Paper, jest to pierwsza na świecie kompletna gama papierów z takim certyfikatem. Cały proces produkcji w tej szwedzkiej papierni jest kontrolowany i poddawany ocenie przez Agencję Ochrony Środowiska (EPEA), instytut badawczy, który współtworzył koncepcję C2C.  

W roku 2021 Antalis rozszerzył swoje portfolio o inne wysokojakościowe papiery z recyklingu. Jeśli chodzi o produkcję, widzimy, że papiernicy także oferują nową jakość w tym segmencie, by odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku – mówią przedstawiciele Antalis Benelux. Warto tu wymienić m.in. kolekcję eko Favini Refit na bazie odpadów tekstylnych (15 proc.) i Conqueror Bamboo oraz Connoisseur (100 proc. bawełny). Antalis proponuje także inne alternatywy dla włókien celulozowych, jak papiery na bazie roślin wodnych z Almere w Holandii, pozyskiwanych w wyniku koszenia, aby zapewnić możliwość nawigacji po tamtejszych wodach.

Papiery premium na bazie włókien wtórnych (z makulatury)

Wibni, dystrybutor papieru z siedzibą w Belgii (Brabancja Walońska), reprezentuje angielskich producentów: firmy James Cropper i G . F Smith. W roku 2021 James Cropper został nagrodzony w konkursie Luxury Packaging Awards za ekoinnowację. Chodzi o opakowanie monomateriałowe z termoformowanej masy papierowej Colourform na bazie włókien z odzysku, które posłużyło jako etui dla butelki szampana Maison Ruinart i Pusterla 1880, stanowiąc alternatywę dla plastiku. W porównaniu z poprzednim opakowaniem plastikowym nowa wersja papierowa jest 9 razy lżejsza i zmniejsza ślad węglowy o 60 proc. Design opakowania został uznany za ustanawiający nową normę w dziedzinie luksusowych opakowań odpowiedzialnych środowiskowo. 

W ubiegłym roku James Cropper wprowadził także nową kolekcję białych papierów Rydal w 100 proc. z recyklingu, przeznaczonych na opakowania premium. Włókna pochodzą z recyklingu używanych kartonowych kubków. Proces nazwany CupCykling, który został zastosowany przez firmę James Cropper, pozwala na oddzielenie polietylenu od włókien celulozowych. W skład kolekcji papierów opakowaniowych Rydal wchodzą także: opcja zawierająca 40 proc. włókien recyklowanych pochodzących z odpadów pokonsumpcyjnych i opcja zawierająca 100 proc. świeżych włókien pochodzących z certyfikowanych lasów. Kolekcja oferuje papiery w trzech odcieniach bieli i trzech odcieniach czerni, z możliwością wyboru kolorów i tekstur przez klienta.

Nawiązując do CupCycling, firma G . F Smith wprowadziła kolekcję kolorowych papierów graficznych Extract na bazie włókien recyklowanych pochodzących z jednorazowych kubków. Odzyskujemy 95 procent odpadów z każdego kubka i przetwarzamy je we włókna papierowe certyfikowane FSC. To oznacza, że każdy standardowy arkusz papieru Extract o gramaturze 380 g/m2 zawiera co najmniej 5 zrecyklowanych kubków do kawy. 5 procent pozostałych odpadów – które są z plastiku – jest używanych do regeneracji energii w procesie produkcji papieru z recyklingu – wyjaśnia G . F Smith. To proces „zero odpadów”, który zmniejsza zawartość polietylenu w środowisku. W trosce o redukcję odpadów G . F Smith stworzył ostatnio certyfikację towarzyszącą zielonej etykiecie ze słowami „Paper – Conscious – G . F Smith” („Papier – Świadomy – G . F Smith”). 

Za każdym razem, kiedy widzicie naszą etykietę, oznacza to, że niezwykłe materiały, jak używane kubki, zostały poddane recyklingowi, aby wyprodukować arkusz papieru, który trzymacie w rękach. Oprócz tego, że produkujemy papier, wciąż proaktywnie poszukujemy sposobów wykorzystania innych odnawialnych elementów w przyrodzie. To oznacza powiększanie naszej kolekcji z tą certyfikacją, abyśmy mogli w dalszym ciągu chronić planetę dzięki naszemu papierowi – czytamy na stronie G . F Smith.

Na podstawie „Nouvelles Graphiques” nr 7/2021 opracowała IZ