W odpowiedzi na digitalizację
18 Oct 2017 12:09

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W październiku br. firma Konica Minolta obchodziła tydzień druku przemysłowego (Industrial Printing Week), w ramach którego w 4 europejskich miastach – Atenach, Budapeszcie, Pradze i Warszawie – miały miejsce spotkania poświęcone tematyce druku produkcyjnego. Wydarzeniu w Warszawie towarzyszyło uroczyste otwarcie Centrum Pokazowego Digital Imaging Square, które odbyło się 2 października br. w obecności klientów i partnerów biznesowych. Ogromnym zainteresowaniem gości cieszyła się maszyna MGI Jet Varnish 3DS umożliwiająca lakierowanie sensoryczne z efektem 3D i tworzenie wypukłych okładek książek, kartek okolicznościowych, wizytówek czy etykiet produktów. 

Od fotografii do rozszerzonej rzeczywistości

Nie wszyscy wiedzą, że firma Konica została założona w 1873 r. w Tokio przez farmaceutę, a początki Minolty sięgają 1928 roku – pierwszy aparat fotograficzny tej marki został wprowadzony zaledwie rok później. Konica Minolta powstała w 2003 roku w wyniku połączenia dwóch firm. Chociaż z początku marka była kojarzona z fotografią, to obecnie oferuje szeroki wachlarz rozwiązań i usług IT, optymalizujących procesy biznesowe w średnich i dużych firmach. Globalny koncern obsługuje 2 mln klientów na całym świecie, działając w 173 krajach świata i zatrudniając ponad 44 tys. osób, a Europa jest największym rynkiem zbytu firmy. Konica Minolta inwestuje w badania, otwierając w różnych miejscach świata kolejne centra rozwoju (Business Innovation Center). Do tej pory powstało pięć ośrodków zlokalizowanych w: Londynie, Singapurze, Szanghaju, Tokio i Kalifornii. Jednym z głównych obszarów działania w placówkach BIC jest wdrażanie technologii rozszerzonej rzeczywistości dla biznesu – firma opracowała w tym celu własne okulary Augmented Reality o nazwie Wearable Communicator. Urządzenie może być stosowane np. w skanowaniu i nawigacji wewnątrz budynków, uzupełnianiu drukowanych treści, tłumaczeniu tekstu na papierze, rozpoznawaniu i archiwizowaniu dokumentów czy wspomaganiu pracy kierowców, inżynierów lub lekarzy. Rozszerzona rzeczywistość to technologia, która szybko upowszechnia się zarówno na rynku konsumenckim, jak i biznesowym – wyjaśnia Paweł Grzyb, marketing manager w Konica Minolta Business Solutions Polska. – Potencjał do innowacji z użyciem AR jest ogromny i chcemy pomagać firmom go wykorzystać – także w Polsce. Rozwiązania oparte o AR będą istotnym czynnikiem pozwalającym na bycie o krok przed konkurencją. Wdrażanie tej technologii to część realizowanej przez nas idei miejsca pracy przyszłości. Technologia rozszerzonej rzeczywistości i sposoby na jej wykorzystanie są jednym z kluczowych obszarów rozwoju w prowadzonych przez Konica Minolta ośrodkach Business Innovation Center (BIC). Centra te skupiają wokół siebie jednostki akademickie, instytuty badawcze, firmy partnerskie i startupy w celu pracy nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla biznesu. Do tej pory na świecie powstało pięć takich ośrodków. Obszar Europy obsługuje BIC mający siedzibę w Londynie, zaś w czeskim Brnie znajduje się laboratorium badawczo-rozwojowe firmy. Interaktywne treści AR pozwalają w inny sposób spojrzeć na materiały drukowane. Przykładowo, używając dedykowanej aplikacji podczas przeglądania katalogu, odbiorca zobaczy na ekranie smartfona linki do ofert z danym artykułem, jego trójwymiarowy model czy prezentację wideo. Technologia AR otwiera również wiele możliwości w obszarze digital marketingu z użyciem etykiet i drukowanych kreacji reklamowych oraz daje szansę na wyróżnienie się na rynku wydawniczym przez zamieszczanie interaktywnych elementów w czasopismach i książkach. Ponadto AR może posłużyć do tłumaczenia tekstu na papierze oraz do szybkiego rozpoznawania i archiwizowania dokumentów.

Centrum innowacji

Warszawskie Centrum Pokazowe Konica Minolta o powierzchni 285 m2 umożliwia zapoznanie się z urządzeniami drukującymi, jak również z trendami na rynku poligraficznym oraz technologiami opracowanymi z myślą o rozwoju biznesu. Odwiedzający mogą też wziąć udział w prezentacjach na żywo i przetestować działanie systemów usprawniających obieg dokumentów w firmie czy optymalizujących koszty.

Jedną z innowacji jest MGI Jet Varnish 3DS do cyfrowego uszlachetniania lakierem 3D. Maszyna pozwala na ozdobienie druku foliami metalicznymi, np. złotymi dodatkami na wizytówce lub zaproszeniu, czy uwydatnienie wydruku lakierem UV o różnym stopniu wypukłości. Zastosowanie lakierowania wybiórczego 3D jako ostatniej warstwy sprawia, że wydruki wyróżniają się oryginalną fakturą. Lakier sprawdza się w szerokim wachlarzu zastosowań: w katalogach, na pudełkach, okładkach książek, kartkach okolicznościowych czy etykietach. Prędkość powlekania wynosi nawet do 2298 stron na godzinę. Wszyscy goście uroczystości otrzymali własny portret wytłoczony złotą folią metaliczną właśnie na urządzeniu MGI Jet Varnish 3DS.

W Centrum Pokazowym Konica Minolta pracuje również maszyna do druku etykiet  Bizhub Press C71cf, dedykowana firmom, które chcą rozwijać swoją ofertę o druk cyfrowy. Zmniejszenie nakładów, wymagane coraz krótsze terminy realizacji, personalizacja czy wykonywanie druku na żądanie sprawiają, że wzrasta popyt na tego typu urządzenia.

Ostatnie badania przeprowadzone na świecie prognozują wzrost wartości segmentu etykiet w ciągu najbliższych 4 lat do poziomu około 37 miliardów dolarów – mówi Mateusz Woźniak, dyrektor sprzedaży systemów produkcyjnych, Konica Minolta Business Solutions Polska. – Jednocześnie obserwowaliśmy coraz większy udział druku cyfrowego w tym segmencie poligrafii. Obecnie pojedyncza maszyna może zrealizować pełen zakres prac związanych z tworzeniem broszury czy książki, a kompleksowa realizacja zadań druku wewnątrz organizacji pozwala na lepsze zaplanowanie nakładów budżetowych ponoszonych na drukowanie.

W ostatnich latach rozwój nowoczesnych technologii przyczynił się do rozkwitu poligrafii. Na przestrzeni ostatnich sześciu lat (2010-2016) wartość sprzedaży na rynku poligraficznym wzrosła o około 30 proc. Dzięki coraz większym możliwościom rośnie popularność druku cyfrowego. Mamy do czynienia z szeroko pojętą digitalizacją – uważa Mateusz Woźniak. – Naturalnym krokiem stało się dla nas wejście na rynek druku przemysłowego – jako liderzy w segmencie urządzeń produkcyjnych (45 proc. rynku w Polsce w 2016 roku) widzimy, że w tym obszarze jest jeszcze sporo miejsca na innowacje. Dlatego też postanowiliśmy otworzyć w Polsce Centrum Pokazowe, w którym odwiedzający będą mogli zapoznać się z najnowszymi technologiami na rynku druku i wziąć udział w indywidualnych pokazach.

Opracowanie: AN