W odpowiedzi na trendy
6 Dec 2016 15:00

14 września br. miało miejsce otwarcie Centrum Demo firmy Digiprint, zlokalizowane w centrum Warszawy przy ul. Kolejowej. Zostało ono wyposażone w arkuszową maszynę HP Indigo 7800 wraz z najnowszym oprogramowaniem HP SmartStream Designer oraz wtyczką HP Mosaic i jest odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się rynek druku cyfrowego w Polsce. Firma Digiprint powstała w 2000 roku i od początku swojej działalności zajmuje się sprzedażą i serwisem innowacyjnych urządzeń oraz oprogramowania dla rynku poligraficznego. W ciągu 16 lat działalności udało jej się stworzyć szerokie portfolio produktów najlepszych światowych marek, oferujących rozwiązania w zakresie druku cyfrowego, fleksograficznego, wielkoformatowego, a także do projektowania i produkcji etykiet i opakowań. Obecnie Digiprint jest przeds-tawicielem takich firm jak: HP Indigo, HP Scitex, Esko, Scodix, Lamina, Bickers, dgen, gmg, Caldera, ABG oraz Fotoba. Tak szeroki wachlarz dostawców pozwala zapewnić kompleksowe rozwiązania dla procesu druku oraz jego wykończenia. Centrum Demo oprócz funkcji demonstracyjnej będzie służyło również do prowadzenia szkoleń dla nowych i dotychczasowych klientów zainteresowanych poszerzeniem wiedzy o druku cyfrowym opartym na technologii HP Indigo. „Tworząc Digiprint kierowaliśmy się ideą dostarczania najlepszych i najnowocześniejszych rozwiązań na rynku – czytamy w komunikacie zarządu firmy. – Osiągnąwszy nasz cel, przyszedł czas dzielenia się swoją wiedzą z innymi.” Trendy na rynku druku AD 2016 Inauguracja Centrum Demo była okazją do spotkania z przedstawicielami firmy Digiprint oraz HP Indigo. Andrzej Turski, od maja br. pełniący funkcję country managera w sektorze etykiet i opakowań HP Indigo potwierdził, że dynamiczny rozwój druku cyfrowego stał się faktem zarówno w obszarze etykiet, jak i wydruków komercyjnych. Obecnie w obu sektorach jego udział wynosi ok. 10 proc. Korzystają z niego największe światowe marki takie jak: Coca-Cola, Nestle, Procter and Gamble, Kimberly-Clark, L'Oreal, Tesco, Adidas czy BMW. Druk cyfrowy w produkcji opakowaniowej doskonale wpisuje się w obowiązujące standardy. Przede wszystkim w sposób bardziej wyszukany niż technologie analogowe umożliwia spełnienie funkcji informacyjnej – dzięki personalizacji i wersjonizacji pozwala na lepsze dotarcie do określonych grup konsumenckich. Formaty oferowane przez cyfrowe maszyny drukujące są zoptymalizowane pod kątem liczby użytków o wymiarach uwzględniających ich późniejsze pakowanie na palety czy umieszczanie na sklepowych półkach. Druk cyfrowy elastyczniej reaguje na zmieniające się potrzeby rynku, które skutkują większą ilością krótszych nakładów. Umożliwia również efektywne umieszczanie zmiennych danych (np. kodów QR), prowadzących do rozszerzonej informacji na temat danego produktu. Klienci drukarni oczekują coraz większej elastyczności i szybkości reakcji – tu zdecydowanie wygrywa cyfra. Jak powiedział Andrzej Turski, maszyny cyfrowe coraz częściej są uzupełnieniem analogowych, co jest również powodowane rozwojem usług web-to-print. Spadające koszty użytkowania oraz rosnąca jakość i produktywność maszyn cyfrowych to kolejne powody coraz większej ich popularności. Zaliczamy do nich również innowacje technologiczne, takie jak dostępna od przyszłego roku HP Indigo Pack Ready, czyli proces laminacji realizowany w linii. Dzięki niemu po obróbce na składarko-sklejarce otrzymujemy gotowe opakowanie bez konieczności oczekiwania jak w przypadku laminacji solwentowej. HP Indigo 50000 umożliwi druk dwustronny w formacie B1, co zdecydowanie ułatwi cyfrze ekspansję w sektorze opakowaniowym. Czasy dyskusji na temat jakości czy ograniczeń w kwestii podłoży w przypadku druku cyfrowego minęły – twierdzi Andrzej Turski. – HP Indigo to dopracowany produkt, z doskonałym serwisem. Dopracowana technologia Wojciech Talarek, kierownik sprzedaży HP Indigo segmentu Labels & Packaging w firmie Digiprint potwierdził, że ponad 20 lat technologii HP Indigo gwarantuje stabilność produkcyjną, a za jej rynkowym sukcesem stoją innowacje oraz model biznesowy oparty na partnerstwie. Na całym świecie pracuje już ponad 7 tys. maszyn HP Indigo, w Polsce – ponad 50. Wśród najważniejszych innowacji Wojciech Talarek wymienił oprogramowanie Mosaic 3.0, umożliwiające m.in. drukowanie niezliczonych ilości różniących się między sobą obrazów z jednego obrazu głównego. Skorzystała z niego m.in. Coca-Cola, która w 2014 roku w Izraelu przeprowadziła akcję Coke Extraordinary, wypuszczając na rynek 2 miliony unikalnych opakowań wyprodukowanych z 17 obrazów głównych. Akcja zaowocowała wzrostem sprzedaży o 1,1 proc. (co w przypadku rynkowych liderów jest wzrostem bardzo dużym) oraz wzrostem zauważalności na półce na poziomie 23 proc. Dla światowych koncernów bardzo istotna jest standaryzacja druku, gwarantująca utrzymanie tej samej kolorystyki na całym świecie. W druku cyfrowym jest ona już faktem. Kolejną innowację HP stanowi pakiet Security Pack umożliwiający naniesienie do 7 zabezpieczeń na jednym użytku (mikrotekst, kody QR, kody ukryte, gilosze, zmienne kody kreskowe, zabezpieczenia track&trace). EPM, czyli Enhanced Productivity Mode od drupy 2016 wykorzystuje preflight firmy Esko definiujący, które prace mogą być drukowane w CMY (z emulacją koloru czarnego), a które w CMYK. Nowością jest również unikalny na rynku fluorescencyjny róż. Ogranicza tylko wyobraźnia Bohaterem inauguracji Centrum Demo był bez wątpienia cyfrowy system drukujący HP Indigo 7800 w formacie A3+, pozwalający na uzyskanie wysokiej jakości odbitki dzięki drukowi z maksymalną rozdzielczością 2438 dpi. Urządzenie charakteryzuje się wysokim stopniem produktywności, może drukować do 5,3 mln kolorowych stron A3+ miesięcznie. Unikalna technologia One Shot pozwala drukować na materiałach syntetycznych i kartach plastikowych. Urządzenie realizuje bezpośrednio również druk wypukły i efekty tekstury, co ogranicza koszty w porównaniu z tradycyjnymi metodami. Technologia ElectroInk i proces Indigo umożliwiają uzyskanie niezwykle cienkiej warstwy atramentu, co gwarantuje wyraźny obraz. Przetwarzanie 4, 6 lub 7 kolorów (CMYK oraz pomarańczowy, fioletowy i zielony) przekłada się na żywą kolorystykę wydruków i optymalne emulacje Pantone. Kolory spotowe, mieszane poza maszyną, zapewniają barwy zatwierdzone przez Pantone. HP Indigo 7800 przesuwa próg rentowności druku cyfrowego w porównaniu z tradycyjnym drukiem offsetowym przy realizacji zleceń w skali miesiąca na poziomie 1 mln pełnokolorowych stron A4. Urządzenie zostało opracowane przede wszystkim z myślą o druku akcydensowym: książek, fotoalbumów, druków transakcyjnych. Pozwala na użycie najszerszej gamy nośników o gramaturze nawet 400 g/m2, w tym kartonowych, do grubości 460 mikronów. Wie Pan, co mnie ogranicza w HP Indigo? – powiedział jeden z klientów Ireneusza Grabowskiego, kierownika sprzedaży HP Indigo w Digiprint. – Moja wyobraźnia! AN