„W poszukiwaniu klucza do sukcesu na rynku wydawniczym”
6 Dec 2016 14:58
Olsztyńskie Zakłady Graficzne kontynuują tradycję spotkań z klientami i rozmów o rynku książki. Po ubiegłorocznej inauguracji w Lidzbarku Warmińskim tym razem wydawcy i przedstawiciele firm współpracujących z OZGraf zostali zaproszeni do malowniczego zamku – dawniej krzyżackiego – w mazurskim Rynie na dwudniowe (22-23 września) spotkanie.
Kilkudziesięciu przybyłych gości powitali Piotr Ciosk – prezes Olsztyńskich Zakładów Graficznych i Waldemar Lipka – prezes rady nadzorczej OZGraf. Olsztyńskie Zakłady – podobnie jak Białostockie Zakłady Graficzne – wchodzą w skład grupy kapitałowej Kompap i w przyszłym roku będą obchodzić jubileusz 70-lecia. W br. natomiast kończy się etap prywatyzacji obu drukarń, którą należy uznać za udaną – obydwa zakłady są w dobrej kondycji. OZGraf drukuje miesięcznie ponad 100 tytułów, rocznie jest to ponad 9 mln egzemplarzy. Blisko połowę produkcji stanowi eksport.
Podobnie jak w roku ubiegłym wręczono nagrody za najlepsze książki wydrukowane w OZGraf. Jury pod przewodnictwem Piotra Dobrołęckiego przyznało laury w kilku kategoriach. W kategorii „Dobra i wymagająca książka” Grand Prix otrzymała „Wielka księga portretów zwierząt” wydawnictwa Tako, w kategorii „Książka dla dzieci i...” nagrodzono tytuł „Zielony, Nikt i Ktoś” wydawnictwa Bajka, za „Wydarzenie wydawnicze” uznano „Mapy” wydane przez Dwie Siostry w wielu wersjach językowych i łącznym nakładzie kilkuset egzemplarzy – jak mówiły właścicielki wydawnictwa odbierając nagrodę, nie było łatwo przekonać zagranicznych wydawców do druku tak wymagającej pozycji w Polsce. Nagrodę specjalną przewodniczącego jury i OZGraf przyznano serii „Dowody Tajemnicy” i „Świadkowie Tajemnicy” oficyny Rosikon Press.
Uczestnicy wysłuchali też prezentacji przygotowanych przez firmy partnerskie spotkania. Przedstawicielka firmy Papyrus – jednego z największych dystrybutorów papieru – zaprezentowała samą firmę, projekty specjalne z jej udziałem oraz nową ofertę papierów książkowych marki Focus. Ich producentem jest austriacka papiernia Salzer Papier, a reprezentujący ją dyrektor Harald Egger przedstawił profil firmy będącej wiodącym na rynku europejskim producentem bezdrzewnych papierów książkowych oraz omówił zalety i wady niepowlekanych papierów spulchnionych w druku kolorowym.
Sławomir Iwanowski z firmy Kodak starał się wyjaśnić wydawcom „Jak w przyszłości przejść z modelu „drukuj i sprzedaj” na model „sprzedaj, a potem drukuj” – oczywiście z pomocą innowacyjnych technologii Kodaka. Robert Kuczera reprezentujący firmę Michael Huber Polska mówił m.in. o tym, jak wyroby tej firmy mogą pomóc drukarniom dziełowym w produkcji książek wyróżniających się na półce dzięki zastosowaniu dodatkowych kolorów czy różnego rodzaju uszlachetnień.
Niezależny ekspert Michał Warda, krytyk i historyk designu, bardzo interesująco udowadniał, że „Książka to towar z wyższej półki” mówiąc o najnowszych tendencjach w projektowaniu wydawniczym.
Drugiego dnia zorganizowano panel dyskusyjny pod hasłem „W poszukiwaniu klucza do sukcesu na rynku wydawniczym” z udziałem przedstawicieli wydawnictw Tako, Dwie Siostry i Marginesy, moderowany przez Piotra Cioska. Z dyskusji wynikało, że najistotniejszymi elementami pomocnymi w osiągnięciu sukcesu wydawniczego są (kolejność różna w zależności od osoby dyskutanta): ludzie, kontent, pasja oraz intuicja i szczęście, nie zapominając oczywiście o finansach.
Nie zabrakło także atrakcji „pozamerytorycznych” takich jak kolacja w strojach z epoki, zwiedzanie zamku czy I Turniej Tenisa Ziemnego OZGraf. IZ