Od 26 do 28 stycznia w Poznaniu oraz trzy dni póniej w Warszawie odbywały się warsztaty proofingowe dotyczšce zastosowań systemów odbitek próbnych DuPont Cromalin w procesie prepress, zorganizowane przez firmy Eurintrade oraz DuPont.
Zanim przejdziemy do opisu tego spotkania, proponuję Państwu mały test (był on jednym z ćwiczeń prezentowanych podczas warsztatów). Rysunek obok przedstawia dwie kobiety Đ starš i młodš. Tym wszystkim, którzy szybko dostrzegš obie kobiety gratuluję przyznajšc, że uczestnicy warsztatów mieli z tym niemałe kłopoty. Tego rodzaju zabawy, testy prezentowane podczas warsztatów przez prowadzšcego pierwszš częć spotkania Wernera Thiele z firmy DuPont miały przekonać uczestników, że widzimy różne rzeczy w zróżnicowany sposób (jedni na tym rysunku widzš młodš kobietę, inni starš). Podobnie postrzegamy barwę, która była tematem opisywanych warsztatów. Zanim jednak zajęto się nim, goci przywitał Zbigniew Suleja Đ dyrektor działu Print & Publishing firmy Eurintrade. Następnie wspomniany Werner Thiele krótko przedstawił historię firmy DuPont, liczšcej 200 lat, przechodzšc do problematyki zwišzanej z barwš Đ jej postrzeganiem oraz interpretacjš. Im bardziej wchodził w tę problematykę, tym bardziej okazywało się, że zagadnienie komunikacji poprzez barwę jest złożone i bardzo trudne. Nasze widzenie barwy zależy od naszych odczuć, od tła, na którym jš widzimy. Niemałe znaczenie w jej postrzeganiu majš też czynniki kulturowe i znaczeniowe; stšd, jak przekonywał przedstawiciel firmy DuPont, szereg różnic w odbieraniu barw, co stanowi czasami duże problemy w procesie produkcji poligraficznej. Ludzkie oko bowiem, jak mówił przedstawiciel DuPonta, odróżnia 10 milionów barw, natomiast proof analogowy może przekazać 6000, maszyna drukujšca tylko 4000, a proof cyfrowy zaledwie od 2000 do 4000. Wynika z tego, że różne urzšdzenia przekazujš zróżnicowany i ograniczony zakres barw. W procesie produkcji poligraficznej duże znaczenie ma barwna reprodukcja projektu według wymagań klienta (zwłaszcza w przypadku opakowań, które dla klienta majš wielkie znaczenie). Niemałš rolę odgrywa tu proof cyfrowy, który przejmuje ważnš rolę w komunikowaniu się drukarni z klientem (choć należy pamiętać, co podkrelał Werner Thiele, że musi on odpowiadać uznanym standardom). Proof kontraktowy daje podstawę porozumienia między klientem a drukarniš, która zobowišzuje się wykonać nakład w wysokiej i powtarzalnej jakoci (obu stronom pokazuje on, jak majš wyglšdać odbitki nakładowe). Wprawdzie uczestnicy spotkania podkrelali, że w praktyce owo porozumienie bywa znacznie trudniejsze niż w teorii, ale z pewnociš, jak twierdzili, tego rodzaju spotkania pomagajš obu stronom. Wiedza, którš uczestnicy uzyskujš podczas tego rodzaju warsztatów, ułatwia bowiem kompromis.
Kolejnym prelegentem był Jacek Galiński z firmy Eurintrade, który omawiał temat zwišzany z cromalinem jako kontraktowym proofem w prepress skupiajšc się na cromalinie b2 Đ najnowszym systemie cyfrowej serii cromalin w formacie B2 (tu padły dane: w Europie w ubiegłym roku sprzedano 221 tych urzšdzeń, w Polsce 5). Cromalin b2 Đ co podkrelał Jacek Galiński Đ został opracowany z mylš o użytkownikach wymagajšcych dużej produktywnoci w połšczeniu z jakociš oraz stabilnociš. Zastosowanie technologii druku PAT Đ Piezo Array Technology (oprogramowania bazujšcego na dotychczasowych pryncypiach digital cromalin) pozwoliło firmie DuPont obniżyć koszty produkcji, dzięki czemu zarówno sprzęt, jak i technologia stały się konkurencyjne cenowo. Natomiast wprowadzenie nowych materiałów zagwarantowało, jak twierdził prelegent, spełnienie oczekiwań klientów, którzy stawiajš przede wszystkim na wydajnoć w swojej pracy.
Następnie organizatorzy zaprosili wszystkich do dyskusji. Na miejscu istniała również możliwoć wykonania wydruków próbnych na urzšdzeniu Digital Cromalin b2. Jak twierdzili uczestnicy warsztatów, wród których w Poznaniu byli m.in. klienci drukarń Perfect i CGS z Poznania, a w Warszawie głównie przedstawiciele agencji reklamowych, tego rodzaju spotkania przybliżajš tematykę zwišzanš z cromalinem, pozwalajš przypomnieć sobie podstawy, o których się niejednokrotnie w codziennej pracy zapomina.
Na pytanie o pomysł warsztatów Zbigniew Suleja odpowiada: W tej edycji koncentrujemy się na rynku poznańskim, który jest dla nas, poza Warszawš, priorytetowym rynkiem. Jestemy na tym rynku z produktami firmy DuPont od półtora roku i obecnie, poprzez takie spotkania, chcemy ugruntować wiedzę naszych klientów zdobytš w cišgu ostatniego roku. Chcemy wyjanić, dlaczego technologia, którš prezentujemy, jest najlepsza. W planach firmy sš kolejne warsztaty. Gdzie? Tego jeszcze nie wiadomo. Tegoroczny cykl, jak podkrelał Zbigniew Suleja, to cišg dalszy serii warsztatów, jakie od lat Eurintrade prowadzi wspólnie z firmš DuPont, starajšc się przybliżyć temat zarzšdzania barwš w procesie przygotowywania odbitek próbnych i w tym roku z pewnociš, jak twierdzi dyrektor Suleja, będzie on kontynuowany w różnych regionach Polski. MD