Warto kupować razem
6 Dec 2016 14:56

Współpraca firmy Kodak Polska z Olsztyńskimi i Białostockimi Zakładami Graficznymi systematycznie się rozszerza – ostatnio amerykański producent wygrał roczny przetarg na dostawę płyt CtP dla obu drukarń. To efekt nie tylko dobrych doświadczeń z dotychczasowej kooperacji i zadowolenia z jakości produktów, ale także elastyczności, jeśli chodzi o warunki dostaw i płatności, jak również atrakcyjnej ceny. Współpraca firmy Kodak Polska z Olsztyńskimi Zakładami Graficznymi rozpoczęła się w 2009 roku od zakupu systemu Kodak Insite do zdalnej obsługi i akceptacji prac, będącego częścią systemu workflow Kodak Prinergy. Pierwszą pracą, którą OZGraf wykonał za pomocą systemu Insite, było zlecenie dla klienta ze Szwecji. Obecnie prawie 100 proc. prac wykonujemy w tym systemie i klienci po pierwszym okresie wdrożenia, a nawet początkowej nieufności, bardzo doceniają zalety tego rozwiązania – informuje Piotr Ciosk, prezes zarządu Olsztyńskich Zakładów Graficznych. Pozytywne doświadczenia procentują Kolejnym przełomem w historii drukarni była prywatyzacja w grudniu 2010 roku. Nowy właściciel – Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Kompap SA – postanowił zainwestować w zaawansowane technologicznie rozwiązania, mające na celu m.in. zwiększenie wydajności firmy i zagwarantowanie jej najwyższej jakości. Jedną z nich był zakup naświetlarki Kodak Magnus 800 Quantum wraz z wywoływarką Kodak Mercury HD. Pozytywne doświadczenia z Kodakiem spowodowały, że po raz kolejny wybór padł na tego właśnie producenta. Zależało nam na tym, aby urządzenie zapewniało doskonałą jakość, dużą wydajność, bo naświetlamy ok. 8000 płyt miesięcznie, a dodatkowo – żeby było bezpieczne, tj. bezawaryjne. System CtP firmy Kodak Magnus 800 z głowicą Quantum był odpowiedzią na wszystkie nasze oczekiwania. Charakteryzuje się on dodatkowo łatwością użytkowania oraz zaawansowanymi właściwościami naświetlania w każdym formacie. Pracuje z dużą prędkością (naświetla do 42 płyt na godzinę) z wykorzystaniem technologii obrazowania Kodak Squarespot gwarantującej nam doskonałą jakość, na którą stawia nasza drukarnia i pozwalającej nam na realizację nawet najtrudniejszych zleceń – mówi Bogusław Kłapkowski, kierownik przygotowalni offsetowej w OZGraf. Naświetlarka sprawuje się bez zarzutów i od czasu jej instalacji, a minęło już 10 miesięcy, nie mamy z nią problemów – dodaje Piotr Ciosk. – Drobne regulacje i wizyty serwisowe, jakich wymaga każdy sprzęt, nigdy nie były przyczyną przestojów produkcyjnych. Do dnia dzisiejszego naświetliliśmy na niej ponad 50 500 szt. płyt. Druga naświetlarka, która jest tzw. backupem, by nigdy jakakolwiek awaria nie opóźniła prac dla klienta, okazała się zbędna. Strategia skonsolidowanych zakupów 19 kwietnia 2011 r. OZGraf kupił 85 proc. udziałów Białostockich Zakładów Graficznych, które następnie 27 lipca br. odkupił Kompap z zamiarem integracji działalności obu spółek, rozumianej nie tylko jako współpracujące działy handlowe, ale również wspólne zakupy, pozwalające wynegocjować lepsze ceny u dostawców i optymalizacja parku maszynowego. Grupa podjęła więc decyzję o ogłoszeniu przetargu na dostawę płyt CtP do obu drukarń, do którego stanęły cztery firmy. Staraliśmy się stworzyć najbardziej obiektywne warunki, by niejako kryteria i ich spełnienie lub brak decydowały same automatycznie o wyniku przetargu – wspomina Piotr Ciosk. – Ponieważ priorytetem dla nas było i jest utrzymanie jakości druku, więc warunki, jakie należało spełnić, to między innymi: minimalna liniatura, minimalny świecony punkt 20 mikronów,  czułość emulsji poniżej 100 mj i jeszcze kilka innych. Oczywiście należało też spełnić tzw. biznesowe warunki oferty, w tym termin płatności nie krótszy niż, szybkość reakcji na pojawiające się problemy techniczne nie dłuższa niż itp. Po spełnieniu wszystkich wyżej wymienionych parametrów standardowo porównywaliśmy ceny. Opinia operatorów miała dla mnie osobiście również bardzo dużą wagę; w przeszłości mieliśmy różne doświadczenia z płytami od różnych dostawców. Przetargi będą stałym elementem strategii grupy Kompap: Chcemy wprowadzić – wzorem wydawców organizujących przetargi na druk czy dostawę papieru – nową jakość w naszej działalności – stwierdza Waldemar Lipka, prezes Kompapu oraz przewodniczący Rady Nadzorczej OZGraf i BZGraf. – To także sposób na zadbanie o interesy naszej grupy. Skonsolidowane zamówienia przekładają się na niższe ceny zakupu – od kilku lat nie zmieniliśmy dostawcy płyt, a ich cena spadła o kilkadziesiąt procent! Same Olsztyńskie Zakłady Graficzne rocznie robią zakupy za około 25 mln zł – obniżenie ich kosztów o każdy procent to wymierne oszczędności dla firmy. Grupowe zamówienia składamy również na kleje i mamy zamiar włączyć kolejne kluczowe produkty. Warto kupować razem! Obopólne korzyści Przetarg wygrała firma Kodak Polska, która w ciągu roku dostarczy do obu drukarń łącznie 100 tys. m2 płyt. Umowa jest podpisana na cenę w EUR, co jest bezpieczne dla dwóch stron transakcji, a nawet bardziej dla dostawcy – zdradza Piotr Ciosk. – Ponieważ OZGraf ma już ok. 60 proc. przychodów z eksportu, w tym najwięcej w EUR, mamy tzw. naturalny hedging, czyli otrzymujemy EUR za wykonane zlecenia i płacimy w EUR za dokonane zakupy, co w sensie walutowym zabezpiecza nas przed zmianami kursów. Dla dostawcy roczny kontrakt to także pewność zbytu i niższe koszty marketingowe ponoszone na danego klienta – dodaje Waldemar Lipka. – Uważam, że drogie prezenty czy wyjazdy fundowane przez branżowych dostawców lepiej zamienić po prostu na niższe ceny zakupu dla drukarń. Oczywiście wszystko przy założeniu, że zakontraktowane produkty spełniać będą najwyższe standardy jakościowe. Do tych – w przypadku płyt firmy Kodak – nie mają zastrzeżeń szefowie obu drukarń grupy Kompap. Współpraca z firmą Kodak układa nam się pomyślnie i mam nadzieję, że w takiej formie będzie kontynuowana – puentuje Antonina Kuchlewska, prezes BZGraf. –Płyty spełniają nasze oczekiwania tak pod względem jakości, jak i ceny oraz warunków płatności. Artykuł sponsorowany