„Warto robić więcej”
6 Dec 2016 14:59

Około 200 osób zgromadziła kolejna, 9. już konferencja Meet Kodak Polska. Spotkanie, które – o czym świadczy wysoka frekwencja – wpisało się już na stałe w kalendarz imprez poligraficznych, odbywało się 23 kwietnia w hotelu Narvil w Serocku koło Warszawy. Organizatorzy przygotowali liczne prezentacje innowacyjnych rozwiązań i technologii, które pozwalają na skuteczniejsze prowadzenie biznesu oraz otwierają przed użytkownikami nowe perspektywy. Uczestnicy konferencji – wśród których znaleźli się przedstawiciele drukarń i wydawnictw z całej Polski – mogli także zapoznać się z doświadczeniami firm, które wykorzystują rozwiązania Kodaka w codziennej produkcji. „Warto robić więcej” – rozwiązania Kodaka dla zrównoważonego rozwoju Wiodącymi tematami tegorocznej edycji Meet Kodak Polska były z jednej strony najnowsze trendy i wyzwania w zakresie cyfrowego druku dziełowego, komercyjnego oraz druku opakowań offsetowych i fleksograficznych, z drugiej – możliwości pozyskiwania funduszy unijnych dla poligrafii w najbliższych latach. Spotkanie rozpoczęli Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzająca Kodak Polska oraz Peter Trampler, clustor business director (DACH, EE, Russia & Poland), którzy podziękowali gościom za przybycie. Następnie Jolanta Wiśniewska opowiedziała o wydajności procesów w kontekście zrównoważonego rozwoju firm poligraficznych podkreślając, że Kodak ma w tym zakresie wiele do zaoferowania swoim klientom. Za osiągnięciami firmy stoi długa historia jej innowacji. We wszystkich tych działaniach – co podkreślała prelegentka – towarzyszy firmie nieustające zaangażowanie w świadomą ochronę środowiska, które przybiera na sile w ostatnich latach. Obecnie to zrównoważony rozwój – jak mówiła – staje się drogą do przywództwa w branży poligraficznej. Staje się on bowiem ważny nie tylko ze względów ekonomicznych, ale również legislacyjnych, społecznych i ekologicznych. Kodak od lat angażuje się w budowanie zrównoważonego przywództwa, opierając je na zaangażowaniu społecznym, odpowiedzialności za środowisko i stabilności ekonomicznej. Wśród obszarów działań firmy w tym zakresie są m.in.: inicjatywy dla zrównoważonego rozwoju branży poligraficznej, nieustanne doskonalenie produkcji, rozwijanie produktów z wartością zrównoważonego rozwoju, monitorowanie działań legislacyjnych, a także odpowiedzialne pozyskiwanie surowców. Kluczowym przykładem takich działań są m.in. płyty bezprocesowe Kodak Sonora, które pozwalają zaoszczędzać drukarniom 100 proc. nakładów związanych ze zużyciem chemii, energii, wody i utylizacji odpadów, a także ograniczyć stosowanie wywoływacza do płyt o 6,25 mln litrów w skali całej branży. Rozwiązania Kodak – Insite oraz Matchprint Virtual –umożliwiają z kolei użytkownikom wirtualny proofing, a moduł Rule Based Automation Prinergy nie tylko zwiększa wydajność, ale przynosi również oszczędności kosztów rzędu 30 proc. Z kolei naświetlarki Kodak Achieve pozwalają zaoszczędzić użytkownikom do 40 proc. energii w stosunku do konkurencyjnych rozwiązań. Technologia Colorflow Software Ink Optimization obniża natomiast zużycie farby o 30 proc. – mówiła Jolanta Wiśniewska. Wysokie zaangażowanie firmy Kodak – jak podawała prelegentka – sprawia, że produkcja chemii poligraficznej (w latach 2010-2014) spadła o 32 proc. przy znaczącym wzroście sprzedaży płyt tego producenta. Ideą Kodaka jest bowiem – co podkreśliła – prowadzenie branży poligraficznej w kierunku zrównoważonego rozwoju. Swoje wystąpienie zakończyła wezwaniem „Warto robić więcej”, które odnosiło się do wysiłków związanych z ochroną środowiska, ale również do wszelkich działań i inwestycji, które to umożliwiają, w tym do wykorzystywania rozwiązań Kodaka. Następnie Grzegorz Libera, dyrektor zarządzający IM-L Consulting przedstawił możliwości pozyskiwania funduszy unijnych dla poligrafii w latach 2014-2020. Omówił programy ogólnopolskie, z których mogą korzystać firmy z branży poligraficznej, poszczególne działania oraz terminy ogłoszenia konkursów, a także rozpoczęcia i zakończenia naboru wniosków. Podał również przykłady projektów zrealizowanych w latach 2007-2013, z których – jak zaznaczył – również obecnie można czerpać inspirację. Zaprezentował też możliwości wsparcia w ramach programów regionalnych w 2015 roku, z którego mogą korzystać w poszczególnych województwach firmy z branży poligraficznej. Grzegorz Libera przedstawił także zmiany, jakie zaszły w stosunku do poprzedniej perspektywy. Dotyczą one m.in. obliczania pomocy de minimis, zwiększania udziału instrumentów zwrotnych, większy udział funduszy prywatnych (Venture Capital i Aniołów Biznesu) w finansowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych, a także większą intensywność wsparcia projektów inwestycyjnych – przedstawił tu mapę pomocy dla poszczególnych województw na lata 2014-2020. Korzyści z wdrożeń rozwiązań Kodaka w rodzimych zakładach poligraficznych Dużym zainteresowaniem podczas konferencji Meet Kodak Polska cieszyły się – podobnie jak w poprzednich edycjach – prezentacje użytkowników rozwiązań tego producenta. Spotkanie zostało podzielone na trzy bloki tematyczne: druk cyfrowy książek, druk komercyjny i opakowania offsetowe oraz opakowania fleksograficzne (ostatni z wymienionych miał charakter warsztatowy). Blok 1. był poświęcony drukowi cyfrowemu książek i zgromadził nie tylko przedstawicieli drukarń, ale również wydawnictw. W tej części spotkania wystąpił Tomasz Kostecki z drukarni dziełowej Legra z Krakowa. Prelegent przedstawił krótką analizę rynku książki i trendów, jakie tu zachodzą (spadające nakłady, rosnące znaczenie mediów i czytników elektronicznych). Drukarnia jest pierwszym polskim użytkownikiem rozwiązania Kodak NexPress z opcją powiększonego formatu, a od niedawna także urządzenia Kodak Prosper 1000. Prelegent mówił o wartościach dodanych, jakie dzięki tym urządzeniom uzyskano, wymieniając chociażby możliwość drukowania personalizowanych serii książek. Porównywalna z offsetem wysoka jakość, wydajność, a także możliwość zadrukowywania różnych rodzajów podłoży, opcje lakierowania, złocenia wydruków i obsługa niskich nakładów, a także długich arkuszy umożliwiających np. produkcję okładek ze skrzydełkami – to kolejne zalety rozwiązań firmy Kodak. Pierwsze z urządzeń umożliwiło drukarni Legra poszerzenie oferty również m.in. o druki typu direct mailing, certyfikaty i inne produkty. Wszystko to sprawiło, że w stosunkowo niedługim czasie zdecydowała się ona na zakup kolejnej cyfrowej maszyny drukującej – tym razem wybór padł na urządzenie Kodak Prosper 1000, które było częścią większych inwestycji, jakie w ostatnim czasie przeprowadziła ta krakowska drukarnia. Blok 2. konferencji Meet Kodak Polska poświęcono drukowi komercyjnemu i opakowaniom offsetowym. Tu swoje wystąpienie mieli przedstawiciele firmy Interak, użytkującej pakiet software’owy Kodak Unified Workflow. Wykonuje ona miliony katalogów, książek i instrukcji rocznie, łącząc w produkcji technologię cyfrową i offsetową. Grzegorz Piątek i Michał Łukasiak przedstawili 10 przełomowych wdrożeń, jakie miały miejsce w firmie w ciągu ostatnich lat, a które pozwoliły na jej intensywny rozwój. Jednym z nich było wdrożenie Kodak Unified Workflow. Prelegenci podkreślali, że ideą drukarni jest integracja rozwiązań jej partnerów w jeden spójny system zarządzania. Wymienili korzyści, jakie odnotowuje obecnie Interak z automatyzacji i integracji z rozwiązaniem Kodak Prinergy, do których należą m.in.: redukcja prac ręcznych wykonywanych przez operatorów prepress, obniżenie kosztów, zarządzanie informacją, zwiększenie wydajności, zmniejszenie liczby błędów, śledzenie danej pracy (raportowanie, jej statusy), a także odpowiednie planowanie zadań. Firma na co dzień korzysta również z naświetlarki CtP Kodak Magnus 800 o wydajności 62 płyt/h. Prelegenci wymienili więc także korzyści z wdrożenia w drukarni rastra Staccato 10: mniejsze o 10-15 proc. zużycie farby, szybsze schnięcie arkuszy, szerszy gamut kolorystyczny, druk fotograficznej jakości oraz większą stabilność druku. Podkreślali też korzyści z wdrożenia Matchprint Virtual: brak inwestycji po stronie klienta, pełną integrację z systemem prepress, łatwą kalibrację i obsługę, redukcję czasu i kosztów, dostępność 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, eliminację błędów na początku procesu. Uczestnicy tego bloku tematycznego mogli również przekonać się o korzyściach z wdrożenia proekologicznych płyt Kodak Sonora, jakie odnotowuje firma Stec Karton. W imieniu jej właściciela, który nie mógł dotrzeć na spotkanie, omówił je Sławomir Iwanowski z firmy Kodak Polska. Stec Karton to rodzinna firma z Człuchowa, której specjalnością jest produkcja opakowań z tektury falistej. Jakiś czas temu zdecydowała się na wdrożenie płyt bezprocesowych Sonora i obecnie odnotowuje wiele korzyści z tym związanych. W pierwszej części prezentacji zostały przedstawione powody, dla których wybrano to właśnie rozwiązanie. Sama płyta – jak podawano podczas prezentacji – nie wymaga dodatkowej pracy i eliminuje wiele problemów: chemię, ścieki itd. Zadowolenie klienta wzbudza również brak obsługi wywoływarki, całościowo niższy koszt zakupu systemu CtP oraz zdalne wsparcie, jakie zapewniała firma Kodak. I mimo iż koszty samej płyty są nieco wyższe, oszczędności, jakie przynosi to rozwiązanie, rekompensują je zupełnie, a firmie Stec Karton przynoszą liczne korzyści. Innowacyjne rozwiązania firmy Kodak Podczas konferencji nie zabrakło również prezentacji poszczególnych rozwiązań Kodaka. Prelegenci z firmy Kodak Polska przedstawiali technologię, rozwiązania i nowoczesne aplikacje dla firm z branży poligraficznej, opakowaniowej i wydawnictw. W poszczególnych blokach tematycznych zaprezentowano informacje dotyczące rozwiązań dedykowanych poszczególnym sektorom. W bloku tematycznym poświęconym drukowi cyfrowemu Sławomir Iwanowski, regionalny szef sprzedaży w firmie Kodak Polska przedstawił panujące obecnie trendy, wskaźniki i prognozy dotyczące rynków poligraficznego i wydawniczego, a także korzyści, jakie możliwe są do osiągnięcia przy wykorzystaniu niskonakładowego druku cyfrowego z urządzeniami Kodaka. Tu prelegent zaprezentował szereg rozwiązań z portfolio tego producenta. Z kolei Michał Büthner-Zawadzki, specjalista ds. rozwoju sprzedaży w firmie Arctic Paper Polska, przedstawił ofertę papierów do druku cyfrowego High Speed Inkjet. W bloku poświęconym drukowi komercyjnemu i opakowaniom offsetowym Tomasz Gogacz, pre-sales consultant w firmie Kodak Polska przedstawił pakiet innowacyjnych rozwiązań software’owych tego producenta – Kodak Unified Workflow, natomiast przeglądu produktów z portfolio firmy Kodak, optymalizujących procesy prepress, dokonał Jarosław Krasnodębski – regionalny szef sprzedaży w firmie Kodak Polska. Warsztatowy blok poświęcony opakowaniom fleksograficznym rozpoczął Jacek Galiński, account manager, packaging (Kodak Polska) wprowadzając uczestników w tematykę warsztatów i płyt fleksograficznych Kodaka. Następnie Piotr Lis z firmy 3M przedstawił pianki pod płyty. W kolejnym wystąpieniu Wojciech Barabasz z firmy Apex/Barmey zaprezentował wałki rastrowe anilox, a Tomasz Sońta z Flint Group – farby do druku fleksograficznego. Firma Kodak Polska zadbała również o dodatkowe atrakcje dla uczestników Meet Kodak Polska. Przyjazna atmosfera hotelu Narvil w Serocku, wieczorna kolacja, której towarzyszył występ grupy kabaretowej i dobra zabawa – to tylko niektóre z nich. Wszystko to sprawiło, że uczestnicy kolejnej już edycji konferencji wracali zainspirowani nowymi możliwościami rozwoju swoich przedsiębiorstw. Parafrazując bowiem wezwanie tegorocznego spotkania: „Warto robić więcej” – firma Kodak przekonywała podczas tegorocznej edycji Meet Kodak Polska, że warto robić więcej w różnorakich kontekstach: dla środowiska, rozwoju własnych firm i jak najwięcej dla swoich klientów. To daje – jak zapewniała dyrektor zarządzająca Kodak Polska – przewagę konkurencyjną i gwarantuje sukces. Opracowano na podstawie materiałów firmy Kodak Polska