Wiedza, integracja i jubileusze
18 Jun 2019 10:11

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Świętowanie 20 lat obecności oprogramowania Kodak Prinergy na światowym rynku i 10-lecia technologii Kodak Flexcel NX w Polsce towarzyszyły 13. konferencji Meet Kodak Polska, która odbyła się 30 maja br. w hotelu Warsaw Plaza w Warszawie pod hasłem „Taking Print Further”. Wydarzenie zgromadziło około 180 przedstawicieli branży poligraficznej. Organizatorzy – firma Kodak Polska i jej partnerzy: 3M, hubergroup Polska, Koenig & Bauer (CEE) oraz Miraclon – przygotowali bogaty program spotkania. Dominowała w nim tematyka dotycząca przyszłości druku, jego nowych możliwości, a także zarządzania czasem w świetle nowych technologii.

O mądrym zarządzaniu czasem

Tegoroczna konferencja Meet Kodak Polska rozpoczęła się nieco inaczej niż poprzednie edycje tych spotkań. Po krótkim przywitaniu uczestników przez Jolantę Wiśniewską – dyrektor zarządzającą Kodak Polska i przedstawieniu agendy wystąpił Miłosz Brzeziński – konsultant w zakresie efektywności osobistej i zjawisk psychologicznych, mentor AIP Business Link, członek Rady Ekspertów ośrodka analitycznego Thinktank, certyfikowany trener International Coaching Community, wykładowca akademicki, autor książek dotyczących wdrażania zmian w środowisku pracy oraz życiu osobistym. Tematyką jego wystąpienia było mądre i efektywne zarządzanie czasem. Uznaliśmy, że za- gadnienie to jest ważną kwestią w życiu każdego człowieka, zarówno w ujęciu biznesowym, jak i osobistym – mówi Anna Kołodziejczyk, marketing manager, EE, GRC, Nordic & Benelux, Print Systems Division w firmie Kodak. – Dzisiaj niezwykle trudno jest przewidzieć ogrom zmian, których doświadczamy, a to z kolei wymaga od nas elastyczności w działaniu i umiejętności adaptacji. Odczuwają to wszyscy w naszej branży – nasi klienci, ich pracownicy i partnerzy handlowi. Zmieniające się uwarunkowania rynkowe i ekonomiczne sprawiają, że w każdej chwili możemy spodziewać się zaskakującej informacji dotyczącej na przykład bezpośredniej konkurencji, o czym mówił nasz prelegent, dlatego tak ważna jest świadomość, że do tych zmian warto być przygotowanym. Obecnie wszystko, co dzieje się wokół nas, musi odbywać się szybko – wszyscy bardzo to odczuwamy w codziennej pracy, co ma również przełożenie na nasze życie osobiste. Miłosz Brzeziński w swoim wystąpieniu podkreślał, jak ważną kwestią jest inwestycja w technologię – ale odpowiednio i świadomie wybraną. Podczas Meet Kodak zaprezentowaliśmy zgromadzonym osobom narzędzia, dzięki którym są w stanie rozwiązać szereg problemów związanych z ograniczeniem czasowym i efektywniejszym wykorzystaniem swoich zasobów. Na pewno wartymi zapamiętania są kwestie z wykładu pana Brzezińskiego o tym, co bardzo pochłania współczesnego człowieka, jak na przykład aplikacje oferowane nam bez żadnych opłat. Bardzo często narażamy się na przeładowanie informacjami, które nie są nam do niczego potrzebne, zaśmiecają nasz umysł, co z kolei ogranicza nasze możliwości twórcze, efektywność i zabiera nam czas. Tymczasem, o czym przekonywał prelegent, dobre zarządzanie czasem, wybór odpowiednich narzędzi – najlepiej tych, za które musimy zapłacić, a także dobre otoczenie społeczne może pozytywnie wpłynąć na nasze życie, możliwości, co w efekcie również przekłada się na biznes. 

Miraclon – nowy dom Kodak Flexcel Solutions 

Jednym z najbardziej wyczekiwanych wystąpień była prezentacja Jacka Galińskiego, który podziękował firmie Kodak i Jolancie Wiśniewskiej za lata współpracy oraz przedstawił nową firmę, w ramach której będą oferowane produkty działu Kodak Flexo Solutions. Miraclon to odrębna firma, należąca do angielskiego funduszu inwestycyjnego Montagu Private Equity, który kupił od Eastman Kodak dywizję opakowań flekso. Temat tego przejęcia był kontynuowany podczas bloku dedykowanego drukarniom i przygotowalniom fleksograficznym. Jacek Galiński, jego główny prelegent i moderator, przedstawił plany rozwojowe firmy Miraclon, nowe technologie, jakie oferować będzie swoim klientom, w tym Kodak Ultra NX. Podkreślał również, że zgodnie z zapowiedziami nową firmą będzie zarządzać kierownictwo z czasu, kiedy dział opakowań fleksograficznych był własnością Kodaka. W nowych strukturach znaleźli się ci sami ludzie, z którymi współpracowano w Kodaku, natomiast usługi serwisowe – co szczególnie interesowało uczestników – świadczone są przez dział serwisu Kodaka. Miraclon będzie rozwijać, produkować i sprzedawać produkty fleksograficzne dla segmentu opakowań, przede wszystkim system produkcji płyt Kodak Flexcel NX. W kolejnej części spotkania miał miejsce otwarty panel dyskusyjny, gdzie uczestnicy i jednocześnie użytkownicy technologii Kodak Flexcel mogli przedstawić swoje oczekiwania związane ze zmianami, jakie mają miejsce i zadać pytania dotyczące nurtujących ich spraw. 

Innowacje na 20-lecie Kodak Prinergy 

Todd Bigger, prezes Kodak Software Division i wiceprezes Eastman Kodak omówił możliwości Kodak Prinergy – obecnego już od 20 lat na rynku systemu workflow do zarządzania produkcją w drukarni. Prinergy umożliwia wyjątkowo zaawansowaną automatyzację procesów z zakresu przygotowania i sterowania drukiem. Todd Bigger mówił o obecnych działaniach Kodaka, który przywraca dawną kulturę współpracy z klientami, otwiera możliwości integracji z innymi producentami, stawia na edukację i szkolenia, poprawiając komunikację, w tym możliwość uzyskiwania certyfikatów przez użytkowników. Wywiad z Toddem Biggerem, który przeprowadziliśmy podczas Meet Kodak Polska 2019, publikujemy na s. 28. 

Nowości w obszarze Kodak Prinergy zostały szczegółowo omówione także podczas panelu dyskusyjnego, poświęconego przygotowalni i drukowi offsetowemu. Joris Verbouwe, szef wsparcia produktowego w Kodak Software Division (KSD) i Robert Smorąg, specjalista ds. aplikacji w KSD przedstawili innowacje w obszarze systemu Prinergy oraz oprogramowania do zarządzania barwą ColorFlow, Spotless i Kodak Proof-ing Software. Prowadzący wskazywał na znaczące oszczędności, wynikające z wprowadzenia omawianych rozwiązań. Dzięki wykorzystaniu Ink Optimizing można skutecznie wpływać na ilość zużywanej farby i maksymalny poziom nafarbienia przy zachowaniu pełnej zgodności kolorystycznej. ColorFlow Pro znacznie ułatwia proces standaryzacji, przeprowadzanej kompleksowo w jednym przebiegu. Technologia Kodak Spotless umożliwia druk wielobarwny z poszerzonym gamutem, bez użycia kolorów Pantone, a w związku z tym bez dodatkowych kosztów. Nowa odsłona dobrze znanego na rynku systemu Kodak Proofing Software jest w pełni kompatybilna z najnowszymi standardami, urządzeniami pomiarowymi i drukującymi. 

Sonora w praktyce 

Sławomir Iwanowski, kierownik sprzedaży w Kodak Polska, poprowadził panel dyskusyjny związany z technologią płyt bezprocesowych Kodak Sonora X, do którego zaproszono jej użytkowników. Byli wśród nich: Michał Graś (Colours Factory), Robert Miller (Mdruk), Jakub Śliwiński (ColorPrint Bydgoszcz) oraz Marek Zybura (Agora). Płyty Sonora X oferują możliwość realizacji wyższych nakładów, szybszy proces naświetlania i większą trwałość w porównaniu z innymi dostępnymi na rynku płytami bezprocesowymi – podkreślił Sławomir Iwanowski. – Mogą być wykorzystywane do niemal wszystkich aplikacji, w których znajdują zastosowanie typowe płyty CtP niewymagające wygrzewania. Dedykowane są dużym zakładom akcydensowym bazującym na druku arkuszowym, zwojowym drukarniom heatsetowym i coldsetowym, firmom specjalizującym się w produkcji opakowań, a także drukarniom użytkującym maszyny wyposażone w systemy suszenia UV; mogą być też wykorzystywane przez średnio- i wysokonakładowe drukarnie gazetowe, czego dowodem był nasz panel dyskusyjny, do którego zaprosiliśmy zakłady poligraficzne o różnej specjalizacji. Mamy nadzieję, że ich doświadczenia staną się inspiracją dla innych, jak również rozwieją obawy tych, którzy nie są jeszcze do końca przekonani do tej technologii.

Z Kodakiem w szczytnym celu

Część Meet Kodak Polska poświęcona była zagadnieniu budowania pozytywnego wizerunku firmy i marki. Kodak zaprosił do niej jednego ze swoich klientów – firmę Colours Factory, z którą wspólnie zrealizował część ogólnoświatowej kampanii „Print for Good”, o której pisaliśmy w Poligrafice nr 2/2019. Jej celem jest wspieranie społeczności o wysokich potrzebach w zakresie czytelnictwa oraz nauki. Colours Factory z wielką ochotą – jak podkreślała w swoim wystąpieniu Klaudia Grzybowska, szefowa marketingu w tej firmie – przystąpiła do tej współpracy, której efektem była produkcja zeszytów szkolnych. Zostały one przekazane (za pośrednictwem fundacji Pomoc Kościołowi w Potrzebie) potrzebującym dzieciom na Ukrainie i w Iraku. Colours Factory podobne akcje, których celem jest pomoc, ma wpisane w swoją działalność i – jak przekonywała prelegentka – przynoszą one przedsiębiorstwu wymierne rezultaty biznesowe, integrują pracowników oraz firmę ze społecznością lokalną. 

Część merytoryczną spotkania zakończyły prelekcje partnerów Meet Kodak Polska. „Atelier – nowy wymiar opakowań” to temat, który przedstawiła Maria Ślesicka-Gęściak z firmy Papyrus. O wzroście konkurencyjności poprzez świadomą optymalizację mówił Robert Kuczera z firmy hubergroup Polska, natomiast Paweł Krasowski z firmy Koenig & Bauer CEE przedstawił nowe rozwiązania tego producenta do produkcji opakowań. Po prezentacjach partnerów miała miejsce integracja i – jak zwykle dobra – zabawa.

Opracowanie: AN