Wiosna 2021 bez najważniejszych targów
10 Dec 2020 15:34

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Odmrożenia w branży wystawienniczej niestety nie widać – przyszłoroczne targi drupa (zaplanowane na 20-28 kwietnia) i interpack (25 lutego – 3 marca) zostały odwołane. Ich organizatorzy, po konsultacji z wystawcami i partnerami, podjęli tę decyzję w związku z pandemią koronawirusa. Nowe terminy obu imprez to, odpowiednio, 28 maja – 7 czerwca 2024 oraz maj 2023. Z kolei targi FESPA Global Print Expo, zaplanowane na 12-15 marca 2021, odbędą się w dniach 12-15 października 2021, również w Amsterdamie. 

Drupa tylko online

Zamiast targów mieszczących się w halach centrum wystawowego w Düsseldorfie organizatorzy przygotują „wirtualną drupę”, czterodniowe wydarzenie odbywające się online. Jego termin, 20-23 kwietnia, pokrywa się częściowo z terminem pierwotnie zarezerwowanym dla targów drupa.

„Wirtualna drupa” będzie przypominać platformę drupa preview, która zadebiutowała w internecie w październiku tego roku. Zapewni firmom okazję do wirtualnego zaprezentowania swoich innowacji, a także podtrzymania istniejących i nawiązania nowych kontaktów branżowych dzięki specjalnemu narzędziu do kojarzenia podmiotów. Ważnym elementem targów w nowej formule będzie również bogaty program konferencyjny umożliwiający transfer wiedzy. 

Rejestracja udziału w kwietniowych targach będzie prowadzona online i rozpocznie się na początku stycznia. Dokładne informacje dotyczące warunków uczestnictwa będą dostępne na stronie www.drupa.com.

Zbyt duża niepewność

Jeszcze w listopadzie Messe Düsseldorf informowało o nowych zasadach organizacji targów interpack, które miały się odbyć w dniach 25 lutego – 3 marca 2021 roku. 

Z uwagi na utrzymujące się zagrożenie koronawirusem oraz ryzyko spadku liczby zwiedzających organizatorzy wykazali się daleko idącą elastycznością – wszystkim firmom, które zgłosiły akces do udziału w targach interpack, zostały przedstawione nowe warunki uczestnictwa uwzględniające obniżkę opłat. Dodatkowo wystawcom, którzy nie mogli lub nie chcieli uczestniczyć w targach, miało przysługiwać tymczasowe specjalne prawo do rozwiązania umowy. W pełni rozumiemy wątpliwości i obawy naszych wystawców w obecnych okolicznościach. Z drugiej strony otrzymaliśmy również opinie na temat tego, jak ważne dla naszych klientów są osobiste kontakty oraz jak istotne są targi interpack dla branży przetwórczej i opakowaniowej – tłumaczył dyrektor projektu interpack, Thomas Dohse.

Jednak 3 grudnia otrzymaliśmy kolejny komunikat: Zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy. Ale ostatecznie opinie naszych wystawców wskazały, że niepewność jest zbyt duża i dlatego nie jesteśmy w stanie zorganizować imprezy typu interpack, która spełniałaby standardy wiodących międzynarodowych targów – powiedział Wolfram N. Diener, prezes zarządu Messe Düsseldorf. – 25 listopada rząd federalny i kraje związkowe podjęły decyzję o wdrożeniu w Niemczech bardziej rygorystycznych środków, a być może nawet o przedłużeniu ich obowiązywania na nowy rok. Nie daje to niestety podstaw do nadziei, że w ciągu najbliższych miesięcy sytuacja znacznie się poprawi. Wpłynie to na wszystkie wydarzenia w pierwszym kwartale w Messe Düsseldorf. Teraz skupiamy się na kolejnej edycji interpack, która odbędzie się zgodnie z planem w maju 2023 roku i którą uzupełnimy o rozszerzone możliwości w sieci.

Siedmiomiesięczne opóźnienie odzwierciedla niepewność związaną z europejskimi podróżami transgranicznymi.

Zbyt duże ryzyko

Z kolei Federacja FESPA poinformowała 8 grudnia br. o przełożeniu targów FESPA Global Print Expo 2021 (i towarzyszącej im wystawy European Sign Expo) z marca na październik 2021 roku, pozostawiając je w tym samym miejscu – w centrum wystawowym RAI w Amsterdamie. Zmiana ta wynika z potwierdzenia, że wszystkie międzynarodowe wystawy w kalendarzu RAI zostały przeniesione z pierwszego kwartału i przełożone na drugi lub późniejszy kwartał. Odzwierciedla to trwającą niepewność co do ograniczeń w podróżowaniu związanych z COVID-19 oraz ustaleń dotyczących kwarantanny dla zwiedzających z niektórych krajów; istnieje bowiem ryzyko, że mogą one nadal obowiązywać na początku 2021 roku. 

Targi FESPA Global Print Expo odbędą się teraz w dniach 12-15 października 2021 r. w tych samych halach RAI, co umożliwi organizatorom przeniesienie obecnego planu piętra na późniejszy termin. Opóźnienie o 7 miesięcy spotkało się z dużym poparciem ze strony wystawców, którzy rozumieją ryzyko związane z tym, że na początku marca 2021 roku wystawcy i zwiedzający mogą nadal nie być w stanie swobodnie podróżować do Amsterdamu. Decyzja o przesunięciu targów o siedem miesięcy nie umniejsza entuzjazmu naszych wystawców co do targów FESPA odbywających się w formie stacjonarnej jako motoru ożywienia gospodarczego – wyjaśnia Neil Felton, dyrektor generalny FESPA. – Nie odzwierciedla ona również żadnych obaw związanych z realizacją imprezy bezpiecznej w czasie pandemii COVID-19. Rygorystyczne protokoły bezpieczeństwa i higieny pracy są na co dzień stosowane w RAI i jesteśmy pewni, że będziemy chronić naszych wystawców i zwiedzających najlepiej jak potrafimy. Jednak sytuacja dotycząca podróży transgranicznych do Niderlandów jest w tym momencie niepewna. Ponieważ nasi wystawcy są obecnie w punkcie, w którym muszą przygotować szczegółowe plany logistyczne i ponieść dalsze koszty, uważamy, że właściwym krokiem jest przejście do planu B i zaproponowanie terminu październikowego, co pozwoli nam i naszym uczestnikom na planowanie z większą pewnością. Większość wystawców Global Print Expo i European Sign Expo aneksuje swoje umowy na październik, a kilku dostawców, którym polityka firmy uniemożliwiła udział w targach w marcu 2021 r., zaznaczyło, że będą chętni do wzięcia udziału w jesiennej imprezie.

Opracowanie: AN