W dniach 29 września – 2 października br. w Brukseli odbędzie się kolejna edycja największych w Europie targów dla branży
etykiet – Labelexpo Europe. Jak zwykle będzie im towarzyszył bogaty program imprez o charakterze edukacyjnym.
Targi Labelexpo Europe od lat cieszą się zasłużoną opinią bardzo merytorycznej imprezy targowej, na której nie może zabraknąć żadnej firmy posiadającej ofertę dla producentów etykiet i opakowań. Tradycyjnie są również miejscem licznych prezentacji premierowych rozwiązań, o których szczegółowo piszemy na kolejnych stronach.
W tym roku organizatorzy zadbali o to, aby program towarzyszących targom wydarzeń o charakterze edukacyjnym był jeszcze bardziej wszechstronny, dlatego nie brakuje seminariów i warsztatów poświęconych nie tylko produkcji etykiet, ale i opakowań.
Znane i lubiane
Popularny Packprint Workshop powraca w tym roku jako wydarzenie przygotowane wspólnie z firmami Nilpeter i Xeikon. Podczas odbywających się codziennie 30-minutowych warsztatów (hala 8, stoisko A05) przetwórcy etykiet dowiedzą się, jak w efektywny sposób produkować opakowania przy wykorzystaniu kombinacji technologii cyfrowej i offsetowej. Nilpeter skupi się na opakowaniach giętkich, zaś Xeikon – składanych. W dniach 29 września – 1 października warsztaty odbywają się codziennie w godzinach 11.00-15.00, zaś 2 października odbędzie się tylko jeden warsztat. Są to wydarzenia otwarte i nieodpłatne dla wszystkich zwiedzających.
Smart Packaging Lab to z kolei przestrzeń poświęcona technologiom produkcji etykiet i opakowań, która – odpowiadając na potrzeby konsumentów – zmienia doświadczenia zakupowe i cały łańcuch dostaw. Najnowsze rozwiązania z zakresu podłoży, atramentów, cyfrowych i analogowych systemów drukujących zaprezentowane zostaną w kontekście m.in. takich aplikacji jak systemy rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality), RFID, komunikacja
near field (NFC), smart-tagi czy folie antybakteryjne zabezpieczające przed przedwczesnym psuciem się żywności. Partnerami wydarzenia są m.in. firmy: Avery Dennison, Blippar, EyeSee, Seido Systems, Systec czy Taghleef Industries.
Z kolei firma HP wraz z partnerami powraca z przedsięwzięciem Print Your Future, prezentującym najnowsze rozwiązania opakowaniowe. Zwiedzającym przedstawione zostaną m.in. szeroka gama aplikacji, łącznie z etykietami i rękawami kurczliwymi czy opakowaniami giętkimi oraz nowe atramenty i zaawansowane narzędzia do zarządzania barwą. W przestrzeni Print Your Future głównymi bohaterami będą systemy drukujące HP Indigo 20000 oraz WS6800.
Obiecujące debiuty
Po raz pierwszy w ramach targów Labelexpo Europe odbędzie się Packaging Design Studio, które będzie przestrzenią umożliwiającą zwiedzającym nawiązanie kontaktów z liderami kreatywnego projektowania etykiet i opakowań.
Nowością jest również Label Academy, w ramach której odbędą się dwa odpłatne seminaria dla profesjonalistów, tzw. master-classes traktujące o zagadnieniach związanych z drukiem konwencjonalnym oraz cyfrowym. Seminarium Digital Label and Package Printing (cyfrowy druk etykiet i opakowań) poprowadzi Mike Fairley z Labelexpo Global Series, a prezentacje wygłoszą specjaliści z firm takich jak: HP Indigo, Xeikon, Domino, Esko, Avery Dennison czy AB Graphic International. Seminarium poświęcone technologiom konwencjonalnym poprowadzi John Morton z 4impression, w jego ramach wystąpi również m.in. Hans Poortinga z MPS Systems.
Jak podkreślają organizatorzy, wiodący branżowi dostawcy przygotowali liczne premiery. Firma Soma Engineering zadebiutuje na Labelexpo z pokazem pracy platformy Optima CI o średniej szerokości wstęgi, będącej – jej zdaniem – zupełnie nową koncepcją maszyny fleksograficznej dla branży etykiet i opakowań. Maszyna ta została zoptymalizowana pod kątem druku zarówno na papierowych podłożach etykietowych, jak i foliach opakowaniowych z tworzyw sztucznych oraz wypełnia lukę na rynku pomiędzy rozwiązaniami wąsko- i szerokowstęgowymi, będąc w stanie produkować aplikacje takie jak etykiety shrink-sleeve, stojące saszetki, etykiety IML czy owijki, a także torebki papierowe, kubki czy tacki.
Wielokrotnie nagradzany zespół REVO, składający się z firm: Nuova Gidue, Flint Group, Apex International, AVT, DuPont, Esko, UPM Raflatac oraz z przetwórcy opakowań Adare Group zaprezentuje nową technologię wykorzystującą farby fleksograficzne UV o niskiej migracji do produkcji nowej generacji opakowań giętkich. Obecnie większość giętkich opakowań do żywności jest drukowana za pomocą farb fleksograficznych wodnych lub rozpuszczalnikowych, ewentualnie rozpuszczalnikowych rotograwiurowych. Technologia UV uchodzi za problematyczną ze względu na obecność fotoinicjatorów, które – jeśli nie są w pełni utwardzone – mogą migrować. Zepół REVO twierdzi, że opracował technologię gwarantującą, iż każdy metr folii w roli został w pełni utwardzony, a także że barwy firmowe zostały dokładnie oddane dzięki zestawowi 7 farb procesowych. AN