Wolimy papier
6 Dec 2016 14:45

Przeprowadzone niedawno badanie opinii wykazało, że – mając swobodę wyboru – prawie 9 na 10 osób dokonujących zakupu wybrałoby produkty w opakowaniu papierowym, a nie z tworzywa sztucznego lub innych materiałów. Wyniki te są wyraźnie widoczne w danych zebranych wśród respondentów przez firmę IPSOS, drugą co do wielkości na świecie agencję badań marketingowych. Analitycy IPSOS opracowali wnioski na podstawie wywiadów z 6500 konsumentami w 7 dużych krajach europejskich. Wśród badanych osób 48% stanowili mężczyźni, a 52% kobiety. Respondenci byli podzieleni na trzy grupy wiekowe (18–34 lata, 35–54 lata i od 55 lat) o równej liczebności. Aż 93% respondentów stwierdziło, że preferują papier jako materiał bardziej „przyjazny dla środowiska”, natomiast 87% wybrałoby papier ze względu na „wygodę”. Osoby z tej grupy zauważyły, że opakowania papierowe łatwiej jest otwierać i zamykać, a ponadto zwracały uwagę na możliwość „kontrolowanego rozdzierania” papieru, tzn. tylko na tyle, ile chce konsument, bez obaw o niespodziewane rozerwanie całego opakowania i wysypanie zawartości. Prawie 80% osób w badanej grupie stwierdziło, że papier jest przyjemniejszy w dotyku, natomiast 78% oceniło, że napój w butelce z papierową etykietą wygląda na bardziej „wartościowy” lub „wyjątkowy”. Poziom preferencji dla papieru był szczególnie wysoki w Niemczech, gdzie 96% wszystkich respondentów uważa papier za przyjemniejszy w dotyku niż inne materiały opakowaniowe. Z kolei deklarowany poziom preferencji dla papieru ze względów ekologicznych jest najwyższy w Polsce, Francji i Niemczech, najniższy zaś w Hiszpanii, choć nawet tam 86% respondentów uważa, że papier jest bardziej przyjazny dla środowiska niż inne materiały opakowaniowe. PaperPlus, Stowarzyszenie Producentów Papierów Specjalnych (ang. Speciality Paper Manufacturers Association) reprezentujące większość producentów papieru używanego do wytwarzania opakowań giętkich i etykietowania żywności oraz napojów, jest oczywiście niezwykle zadowolone z wyników badania. Prezes PaperPlus, Diego Borello, zauważa: Zawsze wiedzieliśmy, że papier jest znakomitym materiałem pod względem ekologicznym, ponieważ produkowany jest z zasobów odnawialnych, tj. drewna. Papier ulega też biodegradacji i ma jeden z najwyższych wskaźników przerobu wtórnego. Jako specjaliści w dziedzinie papiernictwa jesteśmy przekonani o wygodzie, jaką zapewnia stosowanie papieru oraz przyjemności obcowania z nim. Tym bardziej z wielką satysfakcją przyjmujemy wyniki badań, które pokazują, że tak wielu konsumentów w Europie zdaje sobie sprawę z tych zalet. Jednak nie spoczywamy na laurach. Nasza branża wciąż pracuje nad nowymi rodzajami papieru dostosowanymi do potrzeb konsumentów i producentów i z determinacją kontynuuje inwestowanie w metody oraz systemy, których celem jest rozwój i dalsza poprawa parametrów ekologicznych naszych produktów i przemysłu.