Wpływ recesji – część II
6 Dec 2016 14:51

Drukarki inkjet z tuszami rozpuszczalnikowymi IT Strategies dokonała podziału sektora drukarek rozpuszczalnikowych na cztery główne podsektory: – chiński, koreański, tajwańska sprzedaż wewnętrzna; – chiński i koreański, tajwańska sprzedaż zewnętrzna; – zachodni producenci OEM z agresywnymi rozpuszczalnikami o cenach równych lub większych niż 50 tys. USD; – zachodni OEM z ekorozpuszczalnikami o cenach poniżej 50 tys. USD. Rynek drukarek ekorozpuszczalnikowych osiągnął poziom nasycenia już przed recesją i proces spadku uległ przyspieszeniu. Dochody w roku 2008 zmalały o 29 proc., czyli o 486 mln USD w stosunku do przewidywanego przedrecesyjnego historycznego trendu. Sprzedaż w roku 2009 zmniejszyła się o kolejne 18 proc., czyli o 201 mln USD w porównaniu z rokiem 2008. Presja ekonomiczna powoduje, że ceny tuszy ekorozpuszczalnikowych wydają się być za wysokie dla wielu punktów druku w porównaniu z cenami tuszy UV. Zakłady te konsolidują bazę zainstalowanych drukarek koncentrując się na mniejszej liczbie systemów o większej wydajności (tańsze tusze, mniej osób do obsługi). Przekładanie zakupów na późniejszy termin w połączeniu z recesją ma zapewne wpływ na relatywnie powolną akceptację lateksowej technologii inkjet firmy Hewlett-Packard. Wydaje się, że technologia ta jest nadchodzącym strategicznym wyzwaniem dla ekorozpuszczalników. Prognozy IT Strategies nie uwzględniały w pełni wpływu tego potencjalnego zjawiska na drugą połowę roku 2009. Rynek agresywnych rozpuszczalników był już dojrzały przed recesją, ale przyspieszyła ona proces spadku. Dochody ze sprzedaży w roku 2008 spadły o 14 proc., czyli o 49 mln USD w stosunku do przewidywanego przed recesją trendu na rok 2008. W roku 2009 zyski zmniejszyły się o kolejne 19 proc., czyli o 70 mln USD w porównaniu z 2008. Chociaż agresywne rozpuszczalniki wydają się być bardzo atrakcyjne cenowo w czasach recesji dla grafiki eksponowanej w warunkach zewnętrznych, to problem zamykania zakładów i zwalniania pracowników w połączeniu z gwałtownym i niezwykle silnym zmniejszeniem się zapotrzebowania na grafikę zewnętrzną zmienia całkowicie założenia ekonomiczne. Choć uważane za nieprzyjazne dla środowiska naturalnego, agresywne tusze rozpuszczalnikowe są nadal używane ze względu na silny rynek niezależnych producentów tuszy i ich relatywnie sporą popularność na rozwijających się światowych rynkach. Przewiduje się, że zainstalowana baza wielkoformatowych drukarek rozpuszczalnikowych wzrośnie ze 106,69 tys. w roku 2008 do 116,92 tys. w roku 2013, co stanowi CAGR w wysokości 2 proc. Zachodni producenci wyprodukowali ponad 80 proc. drukarek zainstalowanych w roku 2008 i szacuje się, że zachowają tej wielkości udział w roku 2013. Nie jest zaskoczeniem fakt, że najtańsze drukarki rozpuszczalnikowe stanowią największy segment instalowanej bazy (wzrost z 74 proc. w roku 2008 do 79 proc. do roku 2013, czyli CAGR rzędu 13 proc.). Pomimo że najtańsze drukarki rozpuszczalnikowe kosztują więcej niż drukarki wodne, to jednak wydruki z nich mogą być stosowane zarówno do aplikacji wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Tym samym są dobrą inwestycją dla mniejszych zakładów, które szukają drogi wejścia na rynek z możliwością zaoferowania klientom szerokiej gamy produktów. Całkowity dochód ze sprzedaży drukarek rozpuszczalnikowych, mediów i tuszy wyniósł w roku 2008 3,6 mld USD. Przewiduje się jednak zmalenie tego rynku do 2,9 mld USD, co da ujemny CAGR rzędu 4 proc. Największą część sprzedaży stanowią nadal najtańsze drukarki ekorozpuszczalnikowe. Prognozuje się, że dochód ten zmaleje z 1,9 mld USD w 2008 do 1,7 mld USD w 2013 roku, dając ujemny CAGR równy jednemu procentowi. Według prognozy sprzedaż najdroższych drukarek z agresywnymi tuszami oferowanych przez zachodnie OEM zmaleje z poziomu 900 mln USD w roku 2008 do 420 mln USD w 2013, dając ujemny CAGR w wysokości 14 proc. Zmniejszający się stale dochód na tym rynku stanowi odbicie zjawiska coraz większej konkurencji ze strony drukarek UV flatbed oraz drukujących ze zwoju. Jest to spowodowane przestawieniem się punktów druku na „zieloną” technologię UV. Drukarki inkjet UV Druk inkjet UV wkroczył w recesję w momencie przyspieszonego wzrostu. Wartość sprzedaży w roku 2008 zmalała o 6 proc., czyli 55 mln USD w stosunku do przewidywanego przedrecesyjnego trendu na rok 2008. Dochody w roku 2009 zmalały o kolejne 5 proc., czyli 43 mln USD w porównaniu z rokiem 2008. Recesja zwiększyła zainteresowanie drukarzy technologią UV, ponieważ umożliwia ona uzyskiwanie większej produkcji za pomocą mniejszej ilości maszyn. W prognozach przewiduje się, że zainstalowana baza drukarek inkjet UV wzrośnie z 8,3 tys. drukarek w 2008 do 17,4 tys. w roku 2013, osiągając CAGR rzędu 16 proc. Najtańsze płaskie drukarki UV inkjet nadal stanowią największy segment instalowanych tego typu urządzeń (wzrost z 5,0 tys. w 2008 do ok. 9,6 tys. do roku 2013, co stanowi CAGR 14 proc.). W roku 2008 całkowita wartość sprzedaży drukarek, mediów i tuszy UV wyniosła 1,6 mld USD. Na rok 2013 prognoza przewiduje, że dochody powinny osiągnąć 3,2 mld USD, z CAGR 15 proc. Liczba instalowanych drukarek i wartość sprzedaży Przewiduje się, że liczba zainstalowanych wielkoformatowych drukarek inkjet pozostanie na relatywnie stałym poziomie w rozpatrywanym okresie do 2013 roku. Wzrośnie ona z poziomu 361,8 tys. drukarek w roku 2008 do 364,9 tys. w roku 2013. Zakłada się także, że dochód ze sprzedaży tych drukarek wzrośnie z 1,8 mld USD w roku 2008 do 2,2 mld USD w roku 2013, co stanowi CAGR w wysokości 4 proc. Największą dynamikę sprzedaży wykazują drukarki UV zarówno flatbed, jak i drukujące ze zwoju. Według prognoz wartość sprzedaży tych drukarek powinna wzrosnąć z 607 mln USD w roku 2008 do 991 mln USD w roku 2013, co stanowi CAGR rzędu 10 proc. Zjawisko to jest odbiciem znacznego wzrostu produktywności tych maszyn. Nieznaczny wzrost dochodów na rynku drukarek wodnych (z 354 mln USD w 2008 do 387 mln w 2013) spowodowany jest zwiększeniem się sektora „in-house” na niekorzyść profesjonalnych punktów druku. Dzięki temu firmy oszczędzają na kosztach druku. Zużycie mediów i wartość sprzedaży W roku 2008 wielkoformatowe drukarki inkjet zużyły 1,53 mld m2 mediów. Przewiduje się, że wartość ta ulegnie wzrostowi do 1,67 mld w roku 2013, z CAGR w wysokości 2 proc. W roku 2008 drukarki rozpuszczalnikowe zużyły aż 72 proc. m2 podłoży. Należy się jednak spodziewać, że ich udział zmaleje w roku 2013 do 65 proc. W roku 2008 udział drukarek inkjet z tuszami UV w całkowitej produkcji wynosił tylko 9 proc. Przewiduje się wzrost ich udziału do 20 proc. w roku 2013, z CAGR 19 proc. Jest to wynikiem wysokiej wydajności systemów druku UV. Wartość sprzedaży mediów do wielkoformatowych drukarek inkjet w skali światowej wyniosła w roku 2008 4 mld USD. Prognozy sugerują, że w roku 2013 wzrośnie ona do 4,3 mld USD, co daje CAGR 2 proc. Dochód ze sprzedaży mediów do drukarek UV powinien wzrosnąć z poziomu 740 mln USD w 2008 do 1,8 mld USD w roku 2013, z CAGR 19 proc. Ten znaczący wzrost napędzany jest rosnącym zapotrzebowaniem na wysokowydajne drukarki UV. Zużycie tuszy W roku 2008 wielkoformatowe drukarki inkjet zużyły 29,6 mln litrów tuszy. Prognozy przewidują, że liczba ta wzrośnie do 32 mln litrów w roku 2013, co daje CAGR 2 proc. W całym prognozowanym okresie drukarki rozpuszczalnikowe zużywają większość tuszy inkjet – 22,3 mln litrów w 2008 i 23,3 mln litrów w 2013, z CAGR wynoszącym 17 proc. W roku 2008 światowa wartość sprzedaży tuszy do wielkoformatowych drukarek inkjet wyniosła 3 mld USD. Przewiduje się, że zmaleje ona do wartości 2,9 mld USD w roku 2013, z ujemnym CAGR wynoszącym jeden procent. Malejące dochody z tuszy są wynikiem przechodzenia rynku od droższych tuszy wodnych do tańszych tuszy UV. Największy spadek jest spodziewany na rynku rozpuszczalnikowych tuszy inkjet. Wartość sprzedaży powinna zmaleć z 946 mld USD w 2008 do 738 mld USD w roku 2013, co stanowi ujemny CAGR w wysokości 5 proc. Wartość sprzedaży wodnych tuszy do wielkoformatowych drukarek inkjet powinna wg przewidywań zmaleć z 1,8 mld USD w 2008 do 1,7 mld USD w 2013, z ujemnym CAGR jeden procent. Dochód ze sprzedaży tuszy UV do druku inkjet powinien natomiast wzrosnąć z 248 mln USD w 2008 roku do 406 mln USD w 2013 roku, z CAGR 10 proc. Prognoza dla światowego rynku inkjet i korekta spowodowana recesją Według prognozy wartość sprzedaży drukarek, mediów i tuszy w skali światowej wzrośnie z 8,7 mld USD w 2008 do 9,3 mld USD w 2013 roku, z CAGR w wysokości jednego procenta. Jest to znaczące zmniejszenie w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to firma IT Strategies przewidziała, że dochody rynku wielkoformatowego druku inkjet wzrosną z 9,8 mld USD w 2007 do 12,7 mld USD w 2012, z CAGR równym 5 proc. W okresie kurczącej się gospodarki właściciele firm świadczących usługi poligraficzne szukają technologii pozwalających na oszczędzanie zarówno czasu, jak i kosztów. Dotyczy to minimalizacji ilości odpadów, tworzenia rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego i zwiększenia wydajności przy niższych kosztach. Okazuje się, że technologia UV może sprostać tym wszystkim wymogom i jak wskazują wyniki tego raportu, będzie ona dominującą technologią. Na podstawie „Digital Output” z sierpnia 2009 opracował TG