Na targach Labelexpo Europe 2017 miała miejsce długo wyczekiwana premiera cyfrowego systemu do produkcji etykiet firmy OKI, przeznaczonego zarówno do typowych aplikacji dla branży FMCG, jak i specjalistycznych zastosowań przemysłowych. Dzięki innowacyjnej technologii atramentowej LED oferuje unikalne na rynku i w tej klasie produktowej możliwości produkcyjne.
Pro Series Label Printer, bo o nim mowa, to nowy poziom kreatywności i elastyczności w wąskowstęgowej produkcji etykiet na różnorodnych podłożach – od papierów powlekanych, niepowlekanych i z teksturą, przez media na bazie PE, PP czy PET, po białe, transparentne lub kolorowe podłoża, w tym również takie, z którymi nie radzi sobie popularna technologia inkjetowa. System dostępny jest w wersji 4-kolorowej CMYK (Pro1040) oraz 5-kolorowej z dodatkowym kolorem białym (Pro1050). Na targach Labelexpo Europe 2017 japoński producent prezentował oba modele z serii Pro, zaznaczając tym samym swoje wejście na lukratywny rynek produkcji etykiet z korzystną propozycją cenową w stosunku do oferowanej jakości. Sprzedaż nowych produktów rozpocznie się na początku 2018 r.
Dla krótkich i średnich nakładów
Zdajemy sobie sprawę, że rozwiązanie do produkcji etykiet prezentujemy dość późno w stosunku do konkurencji, jest ono za to przemyślane i dopracowane – wyjaśnia Matej Dittrich, regionalny dyrektor sprzedaży w OKI Europe Limited. – Na rynku etykietowym nieustannie pojawiają się nowe aplikacje, do których realizacji istniejące rozwiązania okazują się niewystarczające. Uznaliśmy, że nasze pokażemy światu dopiero wtedy, gdy będzie w stanie odpowiedzieć na potrzeby producentów etykiet w minimum 40 proc. Testy na różnorodnych podłożach okazały się czasochłonne, ale partnerstwa zawarte z dostawcami mediów poz-woliły nam na zaproponowanie unikalnych jak na system tej klasy możliwości takich jak np. drukowanie etykiet do mrożonek, produktów do przechowywania w lodówkach czy do zastosowań na zewnątrz. W odróżnieniu od większości inkjetowych systemów dostępnych na rynku, w naszych drukarkach wykorzystujemy sprawdzoną na rynku graficznym technologię atramentową z utrwalaniem LED, która oferuje liczne korzyści w produkcji etykiet na ekonomicznych i nietypowych podłożach.
Drukarki serii Pro przeznaczone są do nisko- i średnionakładowej produkcji etykiet rzędu 6 tys. mb/m-c. Naszą ofertę kierujemy do firm, które specjalizują się nie tyle w masowym drukowaniu etykiet, ile w wytwarzaniu produktów przy wykorzystaniu zmiennych danych lub produkcji wielu serii o krótkich nakładach, także na specjalistycznych podłożach – mówi Matej Dittrich. – Będą to więc firmy obsługujące np. lokalne browary, winiarnie, małych producentów żywności, kosmetyków, chemii gospodarczej. Dużą przewagę naszej technologii stanowi fakt, że wykorzystywany atrament jest dopuszczony do bezpośredniego kontaktu z żywnością i spełnia wymagania w tym zakresie obowiązujące na całym świecie. Standardem OKI jest ubieganie się o certyfikację o zasięgu globalnym, nie lokalnym, dzięki czemu nasi klienci nie mają żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych rynków zbytu. Regulacje w Unii Europejskiej są restrykcyjne, ale w porównaniu z obowiązującymi na rynku amerykańskim wydają się być elastyczne. Długi proces certyfikacji jest głównym powodem, dla którego komercyjną dostępność serii Pro przesunęliśmy na początek przyszłego roku.
Unikalne możliwości
W naszej ocenie na rynku nie ma zbyt wielu rozwiązań z tzw. poziomu entry-level i dla produkcji średnionakładowej – uważa Matej Dittrich. – Dostępne systemy – czy ze względu na proponowany model biznesowy, czy po prostu wysoką cenę zakupu – stają się rentowne dopiero przy produkcji dużych ilości krótszych lub dłuższych serii. Jak wszyscy wiemy, digitalizacja na rynku etykiet postępuje szybko, jednak nie tak szybko, jak by chcieli producenci maszyn cyfrowych. Satysfakcjonujące obłożenie maszyny cyfrowej bywa problematyczne. OKI wkracza na rynek z propozycją unikalną dzięki zastosowanej technologii – nasz system pozwala na stosowanie różnorodnych, także przemysłowych podłoży, które w przypadku inkjetu muszą być np. wstępnie powlekane, co podnosi koszt etykiety. My oferujemy możliwość zastosowania szerokiej gamy – nazwijmy to – niskobudżetowych podłoży, także tych wrażliwych na działanie wysokiej temperatury, co znacząco obniża koszt pojedynczej etykiety i umożliwia produkcję w niskich oraz średnich nakładach w cenie korzystnej dla zamawiającego i przy marży atrakcyjnej dla producenta. Testy wykazały, że etykiety wydrukowane w systemach serii Pro są wodoodporne, trwałe i odporne na działanie światła UV, co czyni je idealnymi w zastosowaniach przemysłowych takich jak etykiety na środki chemiczne czy umożliwiające śledzenie drogi produktu. Kolejną zaletą serii Pro jest możliwość zastosowania koloru białego w wersji Pro1050 – inkjet jest technologią o znaczących ograniczeniach w tym zakresie, ponieważ wymaga stałej cyrkulacji atramentu w maszynie drukującej i drukowanie kolorem białym staje się opłacalne dopiero przy dużych nakładach lub w przypadku znaczącej przewagi prac z kolorem białym. W serii Pro firmy OKI nie ma tych ograniczeń – biały może być wykorzystany jako kolor spotowy lub jako tło w przypadku podłoży transparentnych i jest to tak samo proste w przypadku druku 5 etykiet, jak i 5 tys. metrów podłoża. Przygotowanie systemu do druku to tylko jego rozgrzanie.
Nie tylko FMCG
Seria OKI Pro przeznaczona jest do produkcji etykiet dla branży spożywczej, alkoholowej czy kosmetycznej – jak zapewnia Matej Dittrich, to rynek, na który stosunkowo najłatwiej wejść, tym bardziej, że inwestycja nie jest kosztowna w porównaniu z ofertą konkurencji. Stanowi ona także atrakcyjną propozycję dla producentów etykiet przemysłowych, obsługujących np. rynek lotniczy – czyli wytwarzających na jego potrzeby nalepki bezpieczeństwa, informacyjne i różnego typu oznaczenia. Kluczowym faktem w tego typu aplikacjach jest konieczność zastosowania koloru białego o ściśle określonych parametrach, co daje nam dużą przewagę konkurencyjną – wyjaśnia Matej Dittrich. – W przemyśle lotniczym standardowo wykorzystywane są podłoża na bazie poliwęglanów, a więc o dużej przezroczystości. Nasze systemy doskonale sprawdzą się również w drukowaniu etykiet dla producentów części zamiennych czy sprzętu IT. Mogą także zadrukowywać podłoża wielowarstwowe – np. naklejki z numerem seryjnym czy gwarancyjne, które się odkleja od bazowego podłoża i przenosi na inne.
Kolejnym rynkiem, na którym sprawdzi się seria OKI Pro, jest farmacja – krótkie serie leków również wymagają specjalistycznego etykietowania.
System drukuje z roli na rolę, także na wstępnie wyciętych podłożach i oferuje opcję usuwania ażuru. Dzięki wysokiemu stopniowi pokrycia atramentem i dodatkowemu kolorowi białemu wydruki na podłożach metalicznych czy kolorowych wyglądają bardzo atrakcyjnie – zapewnia Matej Dittrich. – Żółtawe, złotawe efekty pożądane w przemyśle winiarskim można w naszej technologii uzyskać dzięki drukowi CMYK i właściwemu podłożu. Pracujemy nad możliwością zastosowania dodatkowego innego koloru, np. srebrnego czy złotego zamiast białego; to kolejny etap naszego rynkowego debiutu, jednak najważniejsze było wprowadzenie koloru białego jako najbardziej pożądanego przez rynek.
Seria OKI Pro, podobnie jak inne rozwiązania japońskiego producenta przeznaczone na rynek druku profesjonalnego, będzie dostępna w ofercie wybranych dystrybutorów. AN
Artykuł sponsorowany