Wszystkie atuty w garści
22 Mar 2019 13:35

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

7 marca br. blisko 160 klientów polskiego lidera w produkcji POS – UDS Sp. z o.o. zebrało się w specjalnie zaaranżowanej hali produkcyjnej na uroczystości oficjalnego uruchomienia pierwszej w Europie Środkowo-Wschodniej maszyny EFI Nozomi C18000. W ocenie zgromadzonych gości nowa technologia pozwoli firmie UDS na zbudowanie jeszcze większej przewagi nad konkurencją. 

Nasza instalacja jest pierwszą w Europie Środkowo-Wschodniej maszyną, dzięki EFI Nozomi C18000 możliwe będzie zniesienie wszystkich ograniczeń, z jakimi mieliśmy do czynienia do tej pory – powiedział witając gości Andrzej Bączkowski, prezes oraz właściciel UDS Sp. z o.o. – Zwiększymy również przewagę nad naszą konkurencją, zarówno rodzimą, jak i z krajów sąsiadujących. Dotychczas takie urządzenia drukowały z prędkością 400-500 m2/h – EFI Nozomi pracuje z prędkością 8 tys. m2/h. To przepaść technologiczna i olbrzymia rewolucja.

Zainstalowana maszyna nie jest pierwszym systemem cyfrowym w firmie UDS – w 2008 roku drukarnia zainwestowała w ploter o wydajności 15 m2/h, dzięki któremu możliwe było określenie oczekiwań w stosunku do urządzenia produkcyjnego. Musiało minąć aż 10 lat, żeby na rynku pojawił się system spełniający wszystkie nasze wymagania – przyznał Andrzej Bączkowski. – To jednak niejedyna rewolucyjna premiera, którą w tym roku będziemy chcieli Państwu zaprezentować. W drugiej połowie roku zamierzamy zainstalować pierwsze na świecie urządzenie do laserowego wykrawania POS-ów bez użycia wykrojnika. Z oferty zniknie więc pozycja „wykrojniki, narzędzia”, co otworzy przed nami wszystkimi nowe możliwości i pozwoli w pełni wykorzystać potencjał maszyny drukującej EFI Nozomi.

Przewaga nad konkurencją

Kamieniem milowym w rozwoju firmy UDS była podjęta 8 lat temu decyzja o pogoni za konkurencją i zakupie offsetowej maszyny drukującej w formacie XL (1200x1620 mm) – powiedział Jakub Żołnowski, CEO. – Dzięki niej nasza oferta stała się pełniejsza, bardziej dopasowana do potrzeb naszych klientów, których obecnie jest zdecydowanie więcej niż przed 8 laty. Rok 2018 i decyzja o inwestycji w jednoprzebiegową maszynę cyfrową to była przemyślana strategia również względem konkurencji zagranicznej. Jestem przekonany, że będzie ona jeszcze ważniejszym kamieniem milowym w historii naszego rozwoju.

Cieszę się, że jestem częścią firmy UDS, ponieważ skupia ona świetnych fachowców – dodał Jarosław Kropielnicki, dyrektor sprzedaży. – To dzięki nim i dzięki naszym klientom, którzy nie boją się wyzwań oraz niestandardowych projektów, jesteśmy liderem na rynku w branży POS.

Sukcesu nie byłoby bez pasji – zauważył z kolei Marcin Rudziakowicz, prezes ART PM, zewnętrzny konsultant, który od 5 lat wspiera spółkę UDS w budowie strategii rozwoju i jej realizacji. – Na wybitne osiągnięcia pracuje codziennie 500 osób, a każda z nich ma świadomość odpowiedzialności oraz poczucie decyzyjności w zakresie swoich kompetencji, które sprawiają, iż czują się integralną częścią tej firmy.

W pogoni za innowacją

Innowacja to dla mnie budowanie przewagi nad konkurencją, na której zyskuje klient – wyjaśnił Andrzej Bączkowski. – Z EFI Nozomi możemy produkować nie tylko z najwyższą jakością, ale również wydajnością, dzięki której spada koszt, a my możemy przedstawić klientowi lepszą ofertę. Dla naszych klientów najważniejszy jest czas, oczywiście przy zachowaniu jakości i odpowiedniej ceny. System produkcji zmienia się z wysokonakładowej na niskonakładową, za to serii jest coraz więcej. Odpowiedzią na to wyzwanie jest właśnie druk cyfrowy, oferujący krótszy narząd i możliwość bardzo szybkiego uruchomienia zlecenia.

Druk cyfrowy dla klienta to mniejsze stany magazynowe i szybsze reagowanie na potrzeby rynku – jedno z naszych pierwszych zleceń zrealizowanych na maszynie EFI Nozomi to nakład zaledwie 230 standów, ale o 40 różnych projektach graficznych. Jego realizacja zajęła nam 8 minut – w technice offsetowej byłoby to minimum 13 godzin i wymagało zużycia 300 arkuszy makulatury przy każdym projekcie na ustawienie maszyny. Aspekt środowiskowy jest dla nas bardzo ważny – tylko na tym jednym zleceniu zaoszczędziliśmy 12 tys. arkuszy tektury. 

Dzięki temu, że drukujemy bezpośrednio na tekturze, pomijamy kilka czasochłonnych procesów: przycinanie arkusza, druk offsetowy, kaszerowanie i foliowanie. W ten sposób nasz klient zyskuje 2 dni.

UDS chce wyróżniać się na tle konkurencji nie za pomocą najniższych cen, lecz ponadprzeciętnej efektywności procesów realizacji zleceń, koncentrując się nie tylko na najkrótszym czasie realizacji, ale również na innowacyjności w obszarach: technologicznym, produktowym i logistycznym. Inwestycja w system EFI Nozomi C18000 – dzięki jej innowacyjności oraz poprzez znaczące podniesienie wydajności produkcji i wydajności operacyjnej – idealnie wpisuje się w tę strategię.

W odpowiedzi na trendy

Jednoprzebiegowy druk cyfrowy w technologii UV doskonale odpowiada również na zmieniające się trendy na rynku POS-ów i opakowań z tektury falistej: personalizację, krótkie, za to często zmieniające się serie, rosnącą świadomość ekologiczną (szczególnie w pokoleniu millenialsów) i zmiany demograficzne. Właściciele marek przywiązują coraz większą wagę do zrównoważonego rozwoju, podłoża takie jak kartony i tektury stają się coraz lżejsze, aby produkowane z nich opakowania ważyły mniej, co może powodować trudności w drukowaniu w technologiach analogowych, a nie stanowi żadnego wyzwania dla maszyn takich jak EFI Nozomi. W pewnym stopniu system ten rozwiązuje również problem magazynowania zleceń dla klientów oczekujących dostaw just-in-time. Ekonomia pozwala teraz na produkcję w kilku partiach, a ryzyko przypadkowego uszkodzenia nakładu w trakcie jego przechowywania zostaje wyeliminowane. 

Nowy poziom marketingu – opinia klientów

Inwestycja w system EFI Nozomi da firmie UDS istotną przewagę konkurencyjną, chociażby dzięki personalizacji i możliwości zamówienia bardzo krótkich serii – przyznał obecny na wydarzeniu Piotr Czajkowski, production manager z firmy Total Marketing Support (TMS), spółki-córki DS Smith stworzonej 5 lat temu w celu obsługi poligraficznych potrzeb koncernu Mondelez. – Rynek zaczyna już mieć takie potrzeby. Dla mnie bardzo ważną funkcją maszyny Nozomi jest druk 6 kolorami, istotnie rozszerzający gamut barwny, dzięki czemu problemem nie będzie druk np. fioletu czekolady Milka. Żadna inna drukarnia, wykorzystująca technologię analogową CMYK, nie będzie w stanie tak wiernie odwzorować tego koloru. Dla mnie jako dla poligrafa te nowe możliwości technologiczne są bardzo ekscytujące. W połączeniu z rozsądną ceną – bo ceny standów i POS-ów są w Polsce wciąż o ok. 20 proc. niższe niż w Europie Zachodniej – i krótkim czasem dostawy UDS dzięki inwestycji w system Nozomi ma obecnie wszystkie atuty w garści.

Firma UDS właśnie zainstalowała doskonałe narzędzie wsparcia światowych marek w zakresie produkcji krótkich serii czy kampanii ad hoc, związanych np. z wydarzeniami sportowymi, co pomoże przenieść ich marketing na nowy poziom – potwierdza Stephan Bierbaum z firmy SB Verpackungstechnik, zamawiający usługi poligraficzne dla klientów z krajów niemieckojęzycznych. – Jakość druku jest porównywalna z offsetową, więc technologia cyfrowa nie wiąże się już z koniecznością pójścia na kompromis. Otwiera to przed właścicielami marek zupełnie nowe możliwości w zakresie personalizacji i serializacji produktów typu POS.

UDS w liczbach

UDS to firma rodzinna o 45-letniej historii, która od połowy lat 90. XX w. specjalizuje się w produkcji innowacyjnych systemów ekspozycyjnych, czyli POS-ów. Posiada biuro handlowe w warszawskich Włochach oraz zakład produkcyjny w Nowym Kawęczynie k. Skierniewic, który po rozbudowie zajmuje powierzchnię 20 tys. m2.

Drukarnia pracuje w systemie 24/7, dysponuje 23 tys. m2 powierzchni produkcyjno-magazynowej. Magazyn może pomieścić obecnie 2500 palet, a do września br. przybędą kolejne 4 tys. miejsc paletowych. Całkowita wydajność linii co-packingowej wynosi 5000 palet tygodniowo. 95 proc. produkcji UDS stanowią POS-y z tektury falistej, produkowane na zlecenie sieci handlowych oraz producentów dóbr FMCG. Do produkcji POS-ów i opakowań drukarnia zużywa rocznie 60 tys. ton tektury i 50 ton farby offsetowej. W 2018 roku jej obrót przekroczył 130 mln zł.  AN