Wybór plotera płaskiego UV
6 Dec 2016 15:00

Jeśli rozważasz rozbudowę swojej floty urządzeń o ploter płaski UV, z pewnością myślisz nie tylko o aktualnych potrzebach biznesowych, ale też o długofalowych planach rozwoju w oparciu o kreatywne realizacje na niestandardowych podłożach. Niezależnie od tego, czy wykonujesz już wielkoformatowe wydruki cyfrowe, czy dopiero rozpoczynasz przygodę z drukiem wielkoformatowym, w niniejszym artykule podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy wyborze płaskiego plotera UV oraz przybliżymy technologiczne i biznesowe korzyści wynikające z zastosowania tej innowacyjnej technologii dla Twojego biznesu. Stół wielkich możliwości Sercem każdego plotera płaskiego jest duży, nieruchomy stół, na którym odbywa się cały proces drukowania. W przeciwieństwie do budżetowych ploterów hybrydowych, konstrukcja płaska wymaga, by nośnik był precyzyjnie unieruchomiony. W tej technologii to system drukujący przesuwa się nad sztywnym nośnikiem, a nie odwrotnie. Dlatego też w profesjonalnych urządzeniach często wykorzystywane są specjalne stoły podciśnieniowe utrzymujące nieruchomo nośnik podczas drukowania i zabezpieczające go przed przypadkowym przemieszczeniem. Pozwala to zoptymalizować wydajność produkcyjną i przede wszystkim zapewnia bardzo precyzyjne pozycjonowanie obrazu na nośniku. W efekcie uzyskuje się możliwie najwyższą jakość odwzorowania oraz możliwość łatwego zadrukowania mediów do samych krawędzi (druk bez marginesów), co skraca czas końcowej obróbki, gdyż nie trzeba już przycinać finalnego wydruku. To także ważny obszar oszczędności, zwłaszcza jeśli chodzi o ograniczenie odpadów i czas potrzebny na późniejszą obróbkę. Objętość i sztywna konstrukcja stołu w ploterach UV pozwalają na bardzo precyzyjny druk zarówno mniejszych formatów, jak i dużych wielkoformatowych produkcji. Możliwość zadruku kilku plansz jednocześnie jest wygodna zwłaszcza przy pracach o niewielkich formatach, takich jak np. oznakowania dla punktów sprzedaży drukowane w dużych nakładach. Z kolei w przypadku wielkoformatowych prac składających się z wielu paneli wysoka efektywność i precyzja druku na płaskim stole ułatwia późniejszy montaż instalacji i eliminuje problemy związane ze zbyt dużym prześwitem między panelami. Jedną z najważniejszych funkcjonalności urządzeń z płaskim stołem jest niemal nieograniczona możliwość zadruku różnorodnych mediów, także tych o nieregularnych kształtach. Oprócz mediów ciężkich (takich jak drewno) oraz wyjątkowo gładkich (takich jak szkło), plotery płaskie UV pozwalają nanosić atrament także na płótno czy materiały o nierównej powierzchni, jak choćby sklejki. Dodatkowo, dzięki możliwości drukowania białym atramentem, bardzo popularny jest także druk na podłożach przezroczystych, jak w przypadku podświetlanych witryn, folii okiennych czy nawet luster. Słowem – w wielu przypadkach jedynym ograniczeniem dla stosowania opcji białego atramentu jest wyobraźnia operatora. Na rynku dostępne są także plotery płaskie z dodatkową funkcją podawania mediów z roli, np. Océ Arizona 2200 firmy Canon. Taka konstrukcja pozwala na szybkie przełączanie się pomiędzy pracami korzystającymi ze sztywnych i rolowych mediów. Zwiększa to ogólną wydajność urządzenia – sztywny nośnik można umieszczać na podciśnieniowym stole, a w tym samym czasie realizowany jest druk na mediach podawanych z roli. Technologia zmiennej kropli Wiele lat temu producenci drukarek atramentowych wprowadzili 6-kolorową (super-CMYK) technikę drukowania, dodając do standardowego zestawu atramentów kolory jasny cyan i jasną magentę, które w jaśniejszych partiach obrazu i ćwierćtonach zastępowały standardowe, ciemniejsze odpowiedniki. Dodane kolory pomogły w uzyskaniu płynnego odwzorowania barw w ćwierćtonach i półtonach oraz pozwoliły zredukować ziarno w przejściach tonalnych. W związku z postępami w piezoelektrycznej technologii druku atramentowego firma Canon zaczęła stosować głowice drukujące o zmiennej wielkości kropli, które mogą tworzyć punkty o zróżnicowanym rozmiarze przez wystrzeliwanie kropli atramentu o różnej objętości – i to nie tylko jeśli chodzi o druk w kolorze, ale także białym atramentem. Doprowadziło to do rozpowszechnienia technologii, która obecnie wyznacza standardy jakości i precyzji nanoszenia atramentu przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia materiałów eksploatacyjnych – druk ze zmienną wielkością kropli może śmiało konkurować z fotograficzną jakością. Dla porównania: nowoczesna domowa drukarka atramentowa, na której drukujesz pliki w fotograficznej jakości, tworzy krople o objętości czterech pikolitrów. Drukowanie ze zmienną wielkością kropli nie wymaga stosowania jaśniejszych kolorów w celu uzyskania odpowiedniej jakości rezultatów, dlatego zużycie atramentu jest znacznie mniejsze. Zmienna a stała wielkość Zastosowanie atramentów jasna magenta oraz jasny cyan zapewnia większą płynność w odwzorowaniu ćwierćtonów i jasnych partii obrazu, ale odbywa się to kosztem większego zużycia atramentu w celu pokrycia powierzchni nośnika, aby uzyskać poprawną gęstość optyczną. Użycie kropli o mniejszych rozmiarach odwzorowuje ćwierćtony i jasne partie przy użyciu mniejszej ilości atramentu niż w systemie sześciokolorowym, zapewniając jednocześnie taką samą gęstość optyczną. Łączne zastosowanie jasnych atramentów oraz atramentowej technologii zmiennej wielkości kropli pozwala cieszyć się wydrukami wysokiej jakości, pozbawionymi pasów (także przy wysokich prędkościach produkcyjnych) oraz gwarantuje płynne przejścia kolorystyczne w jasnych partiach obrazu i ćwierćtonach. Koszty eksploatacji urządzenia Prognozując koszty zużycia atramentu przez konkretne urządzenie, musimy wziąć pod uwagę nie tylko cenę za jeden litr materiału eksploatacyjnego. Należy także uwzględnić to, ile atramentu zużywa drukarka do wykonania określonego wydruku. Dopiero ocena obydwu aspektów pozwoli miarodajnie oszacować koszt wydruku 1 metra kwadratowego obrazu. Tymczasem panuje powszechne, choć błędne przekonanie, że atramenty UV są znacznie droższe od atramentów solwentowych. Nie jest to jednak prawda – w atramentach solwentowych większą część stanowi rozpuszczalnik, który jest lotny i wyparowuje w procesie suszenia pozostawiając na zadrukowanym podłożu jedynie niewielką ilość pigmentu. Atramenty UV mają znacznie wyższe stężenie pigmentu, w rezultacie czego na każdy metr kwadratowy nośnika nanoszone jest znacznie mniej atramentu UV, a w konsekwencji wydajność druku z jednego litra jest nieporównywalnie wyższa niż przy druku solwentowym. Bieżąca konserwacja urządzenia Technologia atramentowa UV jest bardziej przyjazna w obsłudze niż atramentowa technologia solwentowa ze względu na utwardzanie. W związku z tym, że atrament UV pozostaje ciekły aż do utrwalenia barwnika przez intensywne światło UV, system dostarczania atramentu rzadziej się zatyka, co sprawia, że jest bardziej niezawodny. Oczywiście niezależnie od tego wymagane są pewne czynności konserwacyjne wykonywane regularnie przez użytkownika, jak choćby codzienne przepłukiwanie i czyszczenie dysz, okresowa wymiana filtrów, lamp UV, filtrów powietrza itp. Serwis Ploter, na który się zdecydujesz, stanie się ważnym narzędziem w Twojej działalności biznesowej, dlatego tak ważne jest, by pracował bez zarzutów, a dostawca zapewniał pełne wsparcie w tych rzadkich chwilach, gdy sprzęt nie działa prawidłowo. W końcu ploter, który wymaga interwencji technicznej, nie przynosi zysków, a co gorsze – może pociągnąć za sobą wydatki wynikające z niedotrzymania terminów, niezadowolenia klientów czy też konieczności zakupu dodatkowych materiałów potrzebnych do ponownego wykonania prac. Z tego powodu równie istotny co wybór odpowiedniego plotera jest wybór producenta oferującego wsparcie serwisowe. Wielu producentów zapewnia jedynie serwis zakupionego urządzenia, nie uwzględniając potrzeb szkoleniowych swoich klientów w zakresie zastosowań, realizacji prac czy obsługi oprogramowania obsługującego cykl roboczy. Przewagą firmy Canon jest posiadanie własnej sieci serwisowej w całej Polsce, której jakość potwierdzają rygorystyczne procedury certyfikacji ISO 9001. Zakup plotera wielkoformatowego – w końcu nie jest to tania inwestycja – należy traktować jako kompleksową usługę, w której oprócz sprzętu klient otrzymuje profesjonalne wsparcie związane ze wszystkimi aspektami produkcji: począwszy od przygotowania pliku, przez zarządzanie kolorem, aż po wybór najlepszych mediów do poszczególnych zastosowań. Opracowano na podstawie materiałów firmy Canon