Opakowania produktów przeznaczonych do podgrzewania w wysokich temperaturach – część I
27 Apr 2018 09:56

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Coraz szybsze tempo życia, pośpiech, notoryczny brak czasu mają wpływ na nasz styl życia, a tym samym pośrednio na… rozwój rynku opakowań produktów spożywczych. Od lat rośnie ilość sprzedawanych dań i produktów gotowych, które klient po poddaniu obróbce cieplnej może skonsumować.

Często dania gotowe przeznaczone są do podgrzewania razem z ich opakowaniem. A to po to, aby ułatwić życie i zaoszczędzić konsumentowi konieczności stosowania dodatkowych naczyń i ich zmywania…

Produkty tego typu przed konsumpcją muszą zostać odgrzane w wysokiej temperaturze, najczęściej w kuchence mikrofalowej lub piekarniku. Temperatury, jakim są poddawane w takim procesie, przekraczają nawet 200°C.

Część opakowań takich produktów jest zadrukowana z zewnętrznej strony farbami, często w technice offsetowej. 

Jak wiadomo, z zadrukowanego opakowania do produktu spożywczego mogą przenikać niepożądane substancje już na etapie procesu produkcji opakowań. Dzieje się to przez:

– migrację w wyniku kontaktu arkuszy po druku w stosie lub roli (niezadrukowana strona styka się z zadrukowaną),

– przenikanie substancji z zadrukowanej strony przez podłoże do produktu,

– przenoszenie lotnych substancji wewnątrz zamkniętego opakowania.

Substancje te, jeśli nie są oznaczone toksykologicznie, nie są dopuszczone do kontaktu z żywnością lub też przekraczają dopuszczalne limity migracji mogąc stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumenta. Dlatego też niezwykle ważne jest stosowanie odpowiednich surowców, papieru, kartonu, dodatków do roztworów, lakierów, klejów, no i oczywiście farb.

Stosowane do druku farby muszą być farbami o niskim potencjale migracji tak, aby nie przenikały z nich żadne niepożądane substancje. Produkcja takich farb powinna się odbywać zgodnie z zasadami GMP (Dobrej Praktyki Produkcyjnej), a wszystkie surowce stosowane do produkcji powinny być objęte możliwością wstecznego śledzenia źródeł ich pochodzenia.

Co dzieje się jednak z zadrukowanymi opakowaniami, kiedy zostaną one poddane działaniu wysokiej temperatury? Czy nie stanowią zagrożenia dla zdrowia konsumentów i nie zanieczyszczają zapakowanego w nie produktu?

Już w trakcie produkcji opakowanie poddawane jest działaniu wysokich temperatur, np. podczas zgrzewania, pasteryzacji, napełniania, sterylizacji. Nie stanowi to jednak zagrożenia dla produktu, ponieważ standardowe farby do drukowania opakowań artykułów spożywczych w założeniu przeznaczone są do użytkowania w temperaturze do 100°C, a procesy produkcyjne oscylują w granicach właśnie takich temperatur.

Bardziej krytyczne są działania, które podejmuje konsument, ogrzewając produkty wraz z ich opakowaniami w kuchenkach mikrofalowych lub piekarnikach.

W wysokich temperaturach wszystkie substancje, nie tylko te zawarte w farbach, ale również w podłożach, lakierach, klejach itp. wykazują wzmożoną aktywność, zachodzą w nich różne, czasem nieprzewidywalne reakcje chemiczne. 

Reakcje te zależą od wielu parametrów, m.in.:

– struktury substancji, 

– temperatury, na jaką są wystawione, 

– czasu oddziaływania temperatury, 

– własnego potencjału reagowania. 

W wyniku takich wzajemnych reakcji powstają zupełnie nowe związki chemiczne, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

Na przykład w temperaturze wyższej niż 170°C rozkładają się żywice poliuretanowe, polimery mogą rozpadać się na drobne frakcje (np. żywice akrylowe) w temperaturze ponad 160°C. Rozszczepienie niektórych pigmentów diarylowych w temperaturze powyżej 200°C może powodować uwalnianie potencjalnie rakotwórczych pierwszorzędowych amin aromatycznych. Również pigmenty ftalocyjaninowe potencjalnie przebudowują się w temperaturze ponad 220°C.

Ewa Rajnsz

Artykuł sponsorowany