Wysoka dynamika rynku etykiet potrzebuje efektywnej technologii druku
23 Aug 2024 11:14

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wysoka zmienność projektowa i promocyjna, dynamika rynku FMCG i e-commerce, a także potrzeby lokalnych firm – to wszystko determinuje konieczność zmian w produkcji poligraficznej etykiet. Jedną z nich stało się z biegiem lat wykorzystanie hybrydowych technologii druku, a także wyłączne stosowanie technologii druku cyfrowego w druku wąskowstęgowych etykiet wielobarwnych. O aktualnych wyzwaniach, prognozach na przyszłość i ewolucji maszyn z serii AccurioLabel rozmawiamy z Dawidem Greberem, managerem ds. rozwoju rynku etykiet w firmie Konica Minolta Business Solutions Polska.

Segment cyfrowej produkcji etykiet zyskuje na wzrostach całego rynku, który napędzany jest m.in. przez błyskawicznie rosnący e-commerce. Wartość handlu internetowego w Europie wyniosła na koniec 2022 r. ok. 662 mld dolarów, a szacunki wskazują, że do 2027 r. ta kwota będzie prawie dwa razy większa. Jakie inne rynkowe trendy są obecnie silnie reprezentowane i wyraźnie widoczne?

Dawid Greber: Przede wszystkim warto podkreślić, że sektory etykiet i opakowań stale się rozwijają, a nadążanie za trendami jest kluczowe dla wielu firm, które chcą pozostać zauważanymi i konkurencyjnymi w branży. Jeżeli chodzi o kierunki rozwoju, to w miarę jak świat staje się coraz bardziej świadomy ekologicznie, głównym trendem w 2024 r. stają się zrównoważone etykiety i opakowania.

Etykiety są coraz częściej wykonywane z ekologicznych materiałów, takich jak np. papier wytworzony z surowców pochodzących z recyklingu czy folie biodegradowalne. Klienci końcowi coraz częściej pytają też producentów etykiet o certyfikaty poświadczające poszanowanie zasad środowiskowych. Trendem są również rozszerzone możliwości etykiet, realizowane za pomocą umieszczonych na nich kodów QR/AR. Potrafią one znacznie rozszerzać funkcjonalności i treści standardowej etykiety.

Duża dynamika rynku, zarówno w kontekście ilości wersji etykiet danego produktu, jak i akcji promocyjnych i częstego redesignu produktów, to bez wątpienia wyzwanie. Jak druk cyfrowy może wesprzeć w tym obszarze producentów etykiet?

Dawid Greber: Patrząc na rynek globalnie, dostrzegamy zmieniające się potrzeby producentów etykiet. Z biegiem lat zmienia się również sama etykieta i pełnione przez nią funkcje. Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której zawiera ona duże ilości danych zmiennych (z ang. VDP – Variable Data Printing), czyli informacji w postaci tekstu, grafiki oraz kodów występujących na etykietach. Integralną częścią naszych systemów drukujących z serii AccurioLabel jest autorskie oprogramowanie AccurioPro FLUX, które sprawia, że możemy łatwo zarządzać drukiem, a także pracować na danych zmiennych w sposób uporządkowany i zautomatyzowany. Druk cyfrowy to świetne rozwiązanie na obecne czasy, gdy wyraźnie widzimy trend wysokiej dynamiki panującej na rynku związanej zarówno z warstwą wizualną etykiet, jak i występującymi na nich treściami.

Jakie cechy maszyn Konica Minolta z serii AccurioLabel okazują się wyjątkowo pomocne przy wdrożeniu ich w drukarniach mających dotychczas wyłącznie fleksograficzny park maszyn?

Dawid Greber: Maszyny serii AccurioLabel drukują w technologii elektrofotograficznej. W odniesieniu do alternatywnych technologii druku, niewątpliwą zaletą jest np. brak konieczności specjalnego przygotowania podłoża do druku, jego primerowania. Dodatkową zaletą jest z pewnością intuicyjna obsługa, a także kompleksowe wsparcie naszego serwisu już od dnia instalacji maszyny u klienta. Wielu klientów fleksograficznych poszukuje maszyn wysokowydajnych, ale również odpowiadających na dynamikę rynku, a druk cyfrowy etykiet w technologii elektrofotograficznej jest w stanie to zapewnić. W tej technologii z powodzeniem możemy realizować zarówno małe, jak i średnie zlecenia. Typowe pojedyncze zlecenia na naszych maszynach wynoszą od kilkudziesięciu do kilkuset metrów bieżących druku, co zapewnia zarówno możliwość realizacji zleceń wielkich firm z branż takich jak FMCG, logistyczna, chemiczna, automotive, jak i lokalnych producentów żywności. Stale rozszerzamy także portfolio surowców, na których możemy drukować. Ich aktualna lista obejmuje ok. kilkudziesięciu pozycji, począwszy od papierów, poprzez różnego rodzaju folie, a na podłożach dekoracyjnych/fakturowanych kończąc.

Jaką drogę ewolucji przeszła seria maszyn do cyfrowego druku rolowego etykiet AccurioLabel? 

Dawid Greber: Pierwszym krokiem, jaki marka Konica Minolta zrobiła w kierunku cyfrowego druku rolowego etykiet, była maszyna Bizhub Press C71cf, zaprezentowana podczas targów Labelexpo 2015. Wówczas maszyny te wstawiane były do drukarń i zakładów reklamowych, których głównym produktem nie były etykiety lecz materiały reklamowe, materiały POS i reklama zewnętrzna. Etykiety były wówczas drukowane na ploterach, na arkuszu. Bizhub Press C71cf pokazał, że można realizować etykiety w wyższej jakości, efektywniej i bardziej ekonomicznie. Kolejnym krokiem na drodze do rozwoju był model AccurioLabel 190 – którego pierwsza instalacja odbyła się w 2018 roku – charakteryzujący się dużo większą konstrukcją i zwiększoną wydajnością oraz jakością druku. Od początku 2020 r. na rynku jest obecny model AccurioLabel 230, cieszący się bardzo dużą popularnością wśród wielu firm realizujących druk etykiet. Intuicyjna obsługa, wydajność oraz możliwość przezbrojenia tej maszyny w krótkim czasie to kluczowe wartości, dzięki czemu możemy mówić o prawdziwym przywiązaniu do marki Konica Minolta jako lidera maszyn drukujących. Wielu naszych klientów przeszło z nami drogę rozwoju w kierunku druku etykiet, co zbudowało naszą partnerską relację.

Najnowsza maszyna z serii AccurioLabel, czyli model 400, została zaprezentowana szerokiej publiczności podczas targów Labelexpo w 2023 r. i okazała się bardzo oczekiwaną technologią z uwagi na wysoką jakość oraz wydajność i możliwość druku kolorem białym, co jest przełomem w tym segmencie maszyn. Jak przyjął się ten model na polskim rynku?

Dawid Greber: AccurioLabel 400 to kolejna generacja maszyn z serii AccurioLabel. Z jednej strony jest ona naturalnym kierunkiem rozwoju dla drukarń poszukujących wysokiej wydajności i efektywności (druk odbywa się z prędkością do 39,9 m/min.), z drugiej zaś technologiczną nowością: druk białym tonerem stwarza dodatkowe możliwości w realizacji etykiet. Wsparcie w kontroli jakości kolorystycznej zapewnia moduł IQ, który pozwala na profesjonalne zarządzanie reprodukcją kolorów. Jednym z najlepszych przykładów wdrożeń tej maszyny z ostatnich miesięcy jest drukarnia Flexon z Jawornicy, której właściciel tak podsumowuje inwestycję: Wybór tonerowej maszyny AccurioLabel 400 od firmy Konica Minolta był dla nas naturalną decyzją wynikającą z kilku kluczowych czynników. Przede wszystkim AccurioLabel 400 oferuje doskonałą jakość druku cyfrowego, co jest niezbędne do produkcji wysokiej jakości etykiet, które spełniają nasze standardy i oczekiwania klientów.

Dziękujemy za rozmowę.