Firmy, które mogłyby rozwinąć działalność dzięki przyjmowaniu niewielkich zamówień i prac na żądanie, powinny zastanowić się nad wdrożeniem druku sublimacyjnego. Jest to cyfrowa technologia ozdabiania produktów, która rewolucjonizuje branżę reklamową i cyfrowego druku dekoracyjnego, zapewniając niski koszt początkowy, szybki zwrot z inwestycji oraz bardzo rentowny druk na żądanie.
Zapotrzebowanie na spersonalizowane, niestandardowe produkty wytwarzane w niewielkich nakładach rośnie z roku na rok. Jest to wyzwanie dla firm z branży reklamowej, które stosują głównie techniki analogowe takie jak sitodruk czy haft. W przypadku dużych zamówień technologie te pozwalają osiągnąć wysokie zyski, ponieważ zapewniają maksymalną wydajność przy minimalnym przygotowaniu produkcji. W przypadku małych zamówień jest jednak inaczej. Ilość czasu, materiałów i czynności niezbędnych do przygotowania produkcji bardzo utrudnia osiągnięcie zysku. Wskutek tego wiele firm odrzuca proponowane zlecenia oraz możliwości rozwoju współpracy z nowymi i dotychczasowymi klientami.
A gdyby istniał sposób na zyskowną realizację małych zamówień produktów na żądanie, ściśle odpowiadających potrzebom klientów? Jak wpłynęłoby to na przychody i – szerzej – na działalność takich firm?
Co to jest sublimacja?
Firmy, które mogłyby rozwinąć działalność dzięki przyjmowaniu niewielkich zamówień i prac na żądanie, powinny zastanowić się nad wdrożeniem druku sublimacyjnego. Jest to cyfrowa technologia ozdabiania produktów, która rewolucjonizuje branżę reklamową i cyfrowego druku dekoracyjnego, zapewniając niski koszt początkowy, szybki zwrot z inwestycji oraz bardzo rentowny druk na żądanie. Na całym świecie dynamicznie powstają firmy zajmujące się wyłącznie drukiem na żądanie. Ale to nie wszystko – również firmy o ugruntowanej pozycji, specjalizujące się w innych technikach drukowania, uzupełniają ofertę o druk sublimacyjny, aby pozyskać nowych klientów. Ten krótki artykuł zawiera omówienie technologii sublimacji i pokazuje, dlaczego może ona być idealnym rozwiązaniem umożliwiającym świadczenie usług druku na żądanie.
Sublimacja jest cyfrową techniką dekoracyjną, która umożliwia nanoszenie pełnokolorowych obrazów o wysokiej rozdzielczości na powierzchnię różnego rodzaju produktów. Stosowane podłoże musi być wykonane z polimeru lub poliestru albo zawierać powłokę polimerową przystosowaną do druku sublimacyjnego. Obecnie na rynku dostępne są setki, jeśli nie tysiące podłoży przystosowanych do sublimacji, dzięki czemu technologię tę można stosować w różnych branżach. Technika sublimacji znajduje zastosowanie do wielu produktów takich jak: koszulki, torby, kubki i szklanki, nagrody, znaki, elementy wyposażenia domu, odzież ozdobna, spersonalizowane prezenty i fotoupominki, produkty promocyjne, biżuteria, dodatki do odzieży, obudowy do urządzeń przenośnych, pamiątki, artykuły biurowe, artykuły kuchenne, produkty wykorzystywane w akcjach zbierania funduszy na rzecz organizacji non profit i szkół – limitem jest właściwie wyobraźnia.
Jedną z wyjątkowych cech druku sublimacyjnego są procesy chemiczne, które kryją się za prostym, trzyetapowym procesem nadruku: kreacja, druk i termotransfer.
Kreacja. W popularnym programie graficznym (produkty Adobe, CorelDraw) lub pakiecie opracowanym pod kątem druku sublimacyjnego, takim jak CreativeStudio Online Designer firmy Sawgrass, należy utworzyć grafikę, która zgodnie z zamówieniem klienta ma trafić na produkt.
Druk. Przy użyciu systemu sublimacyjnego, czyli specjalnych drukarek, atramentu i papieru termotransferowego przystosowanych do systemu sublimacji, następuje wydruk grafiki. Atramenty sublimacyjne to tak naprawdę cząsteczki barwnika stałego, zawieszone w nośniku ciekłym. Właściwą obsługę bardzo lepkiej cieczy przenoszonej na papier termotransferowy oraz tworzenie wysokiej jakości obrazów umożliwiają wyłącznie głowice drukujące, w które wyposażone są drukarki sublimacyjne.
Termotransfer. Otrzymany wydruk należy przyłożyć do podłoża i umieścić w prasie termotransferowej. Wytwarzana przez nią wysoka temperatura i wysokie ciśnienie doprowadzą do sublimacji, na skutek której barwniki z papieru zostaną przeniesione na powierzchnię podłoża. W odróżnieniu od innych technik termotransferowych na podłożu pozostają wyłącznie barwniki.
W trakcie sublimacji cząstki stałe barwnika przechodzą do postaci gazowej, a zawarte w podłożu cząsteczki polimeru otwierają się. Wysokie ciśnienie wytwarzane przez prasę wpycha w nie cząsteczki gazu. Gdy temperatura spada, cząsteczki polimeru zamykają się, a gaz wraca do postaci stałej i zostaje zamknięty na powierzchni podłoża. W ten sposób technika sublimacji pozwala tworzyć trwałe, bardzo szczegółowe elementy barwne, które się nie kruszą ani nie spierają. Opracowana grafika staje się nieodłącznym elementem produktu i cechuje się imponującą barwnością oraz wyrazistością.
Rozwiązanie do druku na żądanie
Istnieje kilka powodów, dla których technika sublimacji umożliwia świadczenie zyskownych usług druku na żądanie. Główne powody to prostota i szybkość opisanego powyżej trzyetapowego procesu. Grafikę tworzy się i drukuje cyfrowo. Nie jest potrzebne generowanie wyciągów barwnych, wypalanie sita ani inne czynności ręczne, które zabierają sporo czasu i obniżają zyskowność produkcji. Również przygotowanie do druku nie wiąże się z poważnymi przestojami – tak jak w przypadku produkcji spersonalizowanych tkanin, odzieży ozdobnej, znaków i produktów promocyjnych. W przypadku druku sublimacyjnego można w krótkim czasie modyfikować szablony popularnych produktów, dodawać nazwy lub zdjęcia i na miejscu realizować niewielkie zamówienia.
Jeśli zaś chodzi o samą produkcję, technika sublimacji jest wyjątkowo wydajna. W wielu przypadkach druk trwa niespełna minutę, a transfer termiczny na większości podłoży zajmuje nie więcej niż 2 minuty. A ponieważ druk przebiega szybciej niż transfer termiczny, kolejny wydruk jest zawsze gotowy przed zakończeniem poprzedniego transferu. Jest to efektywny system produkcji, który zapewnia maksymalną wydajność.
Ilość czasu poświęconego na faktyczną produkcję bezpośrednio przekłada się na uzyskiwane marże. Im więcej czasu poświęca się na przygotowanie do druku, tym droższy jest dany proces. Ponieważ w przypadku sublimacji wytworzenie jednego produktu trwa zaledwie kilka minut, wydajność godzinowa jest znacznie wyższa i można z łatwością przyjmować zlecenia pilne lub na pojedyncze produkty. Czas konfiguracji i przygotowania oraz produkcji jest taki sam niezależnie od tego, czy chodzi o jeden, czy o tysiąc produktów. Możliwość przyjmowania tego rodzaju zleceń pozwala zwiększyć zarówno sprzedaż, jak i zyski.
Inwestycja i zysk
Sublimacja to jedna z najbardziej ekonomicznych technologii nadruku dostępnych na rynku. System druku sublimacyjnego obejmuje komputer (który ma większość drukarń), drukarkę sublimacyjną, atramenty, papier termotransferowy i prasę termotransferową. Ceny prostych systemów, takich jak Virtuoso HD Product Decorating System, kształtują się w zakresie 600-1550 euro. Systemy te obejmują drukarki SG400 (A4) lub SG800 (A3+), atrament sublimacyjny SubliJet-HD, oprogramowanie do projektowania i druku CreativeStudio, kompleksową pomoc techniczną oraz bazę zasobów ułatwiającą produkcję, sprzedaż, działania marketingowe itp.
Dodatkowy wydatek stanowi prasa termotransferowa. Dobrej jakości prasa, która zapewnia najlepsze rezultaty, kosztuje 600-1300 euro. Chcąc rozpocząć świadczenie usług druku sublimacyjnego, trzeba więc zainwestować około 1200 euro. W porównaniu z innymi technikami, takimi jak grawerunek laserowy (maszyna kosztuje co najmniej 7000 euro) lub nadruk bezpośrednio na odzieży (około 11 000 euro), sublimacja jest bardzo ekonomicznym wyborem.
Niskie koszty początkowe zapewniają także znacznie szybsze zwroty z inwestycji. Ponadto jakość druku sublimacyjnego sprawia, że klienci chętnie płacą więcej, mimo że koszty utrzymują się na takim samym, a nawet niższym poziomie niż w przypadku innych już stosowanych metod nadruku. Wyceniając produkty zgodnie z warunkami rynkowymi można zapewnić sobie maksymalne zyski z realizacji niewielkich zleceń.
Opracowanie: AN
Ingrid Van Loocke pełni funkcję kierownika ds. marketingu w kanale sprzedaży firmy Sawgrass