TIFF Assembler Plus wersja 4.1 to długo oczekiwane przez rynek rozwiązanie umożliwiające uzyskanie jeszcze wyższej stabilności i powtarzalności w druku fleksograficznym. Zostało ono zaprezentowane podczas 11. edycji Meet Kodak Polska, która odbyła się 1 czerwca br. w podwarszawskim Józefowie.
Moderatorem i głównym prelegentem części konferencji Meet Kodak poświęconej drukowi fleksograficznemu był Jacek Galiński, sales manager w dywizji opakowaniowej firmy Kodak. Zaprezentował on m.in. oczekiwane przez rynek od ponad roku nowe rozwiązanie – TIFF Assembler Plus wersja 4.1; opowiedział również o nowych możliwościach cięcia płyt na ploterach Kongsberg i Zünd oraz o korzyściach, jakie może przynieść kolejne rozwiązanie z oferty Kodaka – Dual Mode.
TIFF Assembler służy przede wszystkim do ułożenia użytków w layoucie. Nowością w wersji 4.1 jest funkcja Dual Mode, czyli możliwość wykonania innej struktury Digicap na każdym z użytków na płycie wraz z użytkami w ogóle bez struktury – wyjaśnia Jacek Galiński. – Wymaga to dodatkowej kalibracji naświetlarki, więc udział serwisu firmy Kodak jest niezbędny u klientów chcących zastosować opcję Dual Mode. Myślę, że każdy z użytkowników naświetlarek Flexcel NX powinien wypróbować tę funkcję i wykorzystywać ją w swoich zleceniach. TIFF Assembler w wersji 4.1 to także opcja oszczędzania solwentu dzięki jego mniejszemu zanieczyszczeniu podczas płukania polimerów. Miejsca na płycie bez rysunku, poza separacjami będą naświetlone, ale nie będą płukane. To korzystna funkcja, zmniejszająca stopień zabrudzenia rozpuszczalnika podczas pracy wymywarki.
Struktury rastrowe Digicap w znacznym stopniu wpływają na dobór wałków anilox; każda z nich ma różne parametry – im grubsza struktura, tym większe odległości pomiędzy kanalikami Digicap i tym głębsze elementy, czyli większa pojemność struktury. Należy pamiętać, żeby do danej pojemności dobrać odpowiedni wałek anilox, aby poprzez nadanie farby na strukturę było możliwe jej całkowite zalanie, ale nie przelanie, które również powoduje negatywne efekty w druku.
Wentyle energetyczne
Istotną funkcją TIFF Assemblera są tzw. punkty podpierające, zwane też wentylami energetycznymi, które wpuszczają w fotopolimer energię, ale nie po to, żeby utworzyć punkt, ale po to, żeby wzmocnić tworzące się w pobliżu punkty – dodaje Jacek Galiński. – W tej chwili dysponujemy 3 stopniami wentyli energetycznych. Pierwszy to standardowy, który wymaga bardzo dużej stabilności procesu wykonania płyt; w przeciwnym wypadku potrafi być problematyczny ze względu na
możliwość wytworzenia zbyt dużego wzmocnienia, przez co przy zbyt mocnym docisku te elementy zaczynają drukować. Wentyle hyperflex 2 i hyperflex 3 eliminują powyższe zjawisko i umożliwiają uzyskanie wzmocnionych punktów w każdych warunkach obróbki płyt. Dzięki nim poprawia się kształt stożka punktów w zakresie hybrydowym w wysokich światłach, co umożliwia stosowanie coraz mniejszych punktów w tych zakresach.
Kolejna rynkowa nowość to opcja komunikacji systemów Kodak Flexcel NX ze stołami tnącymi gotowe formy drukowe flekso.
Jesteśmy po beta-testach i to naprawdę działa – zapewnia Jacek Galiński. AN