Wzrasta udział samoprzylepnych materiałów długowiecznych
6 Dec 2016 14:45

Rosnące zapotrzebowanie na długowieczne etykiety identyfikacyjne i ostrzegawcze dla przemysłu samochodowego, elektronicznego i AGD zaowocowało w 2004 roku wprowadzeniem przez Avery Dennison przeznaczonej do tego typu aplikacji gamy klejów i materiałów wierzchnich znanych pod nazwą Fasson Durables. Gama produktów długowiecznych uprościła konwerterom selekcję i dobór odpowiednich materiałów, które muszą spełniać wysokie wymagania aplikacji oraz normy branżowe i regulacje prawne takie jak: certyfikacja UL (Underwriters Laboratories) będąca w przypadku przemysłu elektronicznego znakiem bezpieczeństwa produktu, system IMDS stworzony przez branżę samochodową, będący bazą danych części i komponentów używanych przez siedemnastu światowych producentów samochodów, czy też Dyrektywa 2002/95/EU (RoHS) limitująca zawartość metali ciężkich i substancji niebezpiecznych w produktach oraz ich komponentach. Etykiety długowieczne muszą przetrwać na produkcie i pozostać czytelne przez cały okres jego użytkowania. Wymaga się od nich ekstremalnej odporności chemicznej, wytrzymałości na wysokie temperatury i promieniowanie UV oraz zmienne warunki środowiskowe w przypadku aplikacji zewnętrznych. Stosowane w tych warunkach kleje muszą radzić sobie z bardzo szeroką gamą podłoży – od trudnych: teksturowanych powierzchni z tworzyw sztucznych, proszkowych powłok lakierniczych, powierzchni chropowatych lub zaolejonych, gdzie sprawdza się klej Fasson S8015, po łatwe, np. gładkie powierzchnie metalowe. W tym przypadku Fasson oferuje klej S8020 nadający się do wielu rodzajów gładkich podłoży, w tym tworzyw sztucznych. Fasson S333 przydaje się tam, gdzie wymagana jest duża odporność na wodę. Kolejnym polecanym produktem jest klej AL170, który ze względu na najwyższą odporność chemiczną, wytrzymałość na wysokie temperatury i promieniowanie UV zwany jest również klejem samochodowym. Najczęściej stosowanymi materiałami wierzchnimi do produkcji etykiet długowiecznych, ze względu na ich naturalną wysoką odporność chemiczną i temperaturową, są folie poliestrowe. Dostępne są w różnych wariantach: transparentne, białe, metalizowane, gładkie i matowe, niepowlekane do mniej wymagających aplikacji i powlekane – tam, gdzie wymagane są ekstremalna wytrzymałość i odporność nadruku termotransferowego. Łącząc je z odpornymi, permanentnymi klejami akrylowymi uzyskuje się trwałą, odporną na uszkodzenia mechaniczne i agresywne substancje chemiczne etykietę. Ze względów ekonomicznych i logistycznych zachodnie koncerny lokują swoje zakłady produkcyjne na terenach nowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Polska w ciągu kilku ostatnich lat stała się w Europie drugim pod względem wielkości producentem artykułów gospodarstwa domowego dzięki inwestycjom takich firm jak: Indesit, BSH, Amica, Zelmer, Whirlpool czy Electrolux. Na przykład Electrolux planuje w najbliższym czasie przeniesienie ze Szwecji na teren Polski linii produkcyjnych pralek. Niższe koszty, wykształcone kadry i dobra infrastruktura powodują, że wiele firm kontynuuje inwestycje w Europie Wschodniej. Prognozy wykazują utrzymanie się tych tendencji przez okres najbliższych kilku lat, co pozwala przypuszczać, że w niedalekiej przyszłości, wyprzedzając Włochy, staniemy się europejskim liderem w produkcji AGD. Przemysł elektroniczny również lokuje swoje inwestycje w Polsce. Dell, Sharp, Toshiba, LG, Daewoo, Philips, Grundig, Heesung Electronics, Dongyang Electronics to firmy, które już istnieją, rozpoczęły produkcję lub w niedalekiej przyszłości zbudują fabryki na terenie naszego kraju. W Łysomicach, w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (PSSE) powstaną zakłady siedmiu japońskich poddostawców Sharpa i dwóch jego kooperantów. W przypadku przemysłu samochodowego, choć ustępujemy naszym południowym sąsiadom pod względem atrakcyjności dla tego typu inwestycji, posiadamy ponad czterystu producentów i dostawców części oraz podzespołów samochodowych. Amerykański koncern Jabil Circuit, który w Kwidzynie (PSSE) ma montować telewizory LCD dla Shar-pa, produkuje dziś między innymi podzespoły elektroniczne i moduły elektroniki samochodowej dla Philipsa i Landis & Gyr. Nowe inwestycje poszukują lokalnie źródeł surowców i komponentów, w tym również etykiet. Stwarza to nowe możliwości konwerterom materiałów samoprzylepnych. Etykiety na produkty długowieczne należą do grupy produktów wysoko przetworzonych i przynoszą o wiele większy dochód w porównaniu z etykietami przeznaczonymi do pospolitych dóbr konsumenckich. Ze względu na długie okresy specyfikowania materiałów, sięgające od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, jest to stabilny interes z długim okresem kontynuacji. Raz wyspecyfikowany materiał jest trudny do zastąpienia. Avery Dennison zauważa gwałtowny wzrost zainteresowania materiałami z grupy Durables na rynku polskim. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, firma oferuje konwerterom pełne wsparcie techniczne na wszystkich etapach realizacji projektu, od rekomendacji materiałów, analiz i testów, po proces specyfikacji u użytkownika końcowego.