Coraz więcej drukarń na całym świecie inwestuje w maszyny hybrydowe Mark Andy lub przygląda się tej technologii, planując inwestycje w nią w niedalekiej przyszłości. Drukarnie, które zdecydowały się na ten krok, wyliczają zalety tych inwestycji.
Dla wielu drukarń technologia hybrydowa jest alternatywą dla stosowanej przez nie tradycyjnej techniki fleksograficznej – mówi Tom Cavalco, executive vice president Mark Andy. – Dla innych stanowi podstawę parku maszynowego. Jednak mianownik dla obu tych grup jest wspólny – zastosowanie maszyn hybrydowych Mark Andy dla coraz większej liczby zleceń po prostu się opłaca! (…)
Korzyść pierwsza – możliwość (opłacalnego!) drukowania mniejszych nakładów
Koreańska drukarnia etykietowa Ji Sung zakupiła maszynę hybrydową Mark Andy Digital Series HD bazującą na technologii inkjetowej. Technologia druku hybrydowego jest przez nas wykorzystywana do produkcji zleceń nisko- i średnionakładowych – mówi Kim Jong-Chul, właściciel firmy. – Digital Series HD pracuje w trybie jednoprzebiegowym, więc realizacja tego typu prac jest w jej przypadku bardziej opłacalna niż w technice fleksograficznej. (…)
Z kolei drukarnia MD Labels, jedyna w Polsce, która stosuje obecnie dwie maszyny hybrydowe Mark Andy, tak je ocenia: Pierwsza inwestycja w maszynę Digital Series – mówi Marcin Jasiński, współwłaściciel firmy – niemal na początku naszej działalności sprawiła, że nabraliśmy wiatru w żagle. Była to wówczas jedna z pierwszych cyfrowych maszyn hybrydowych w naszym kraju i po jej wdrożeniu odnotowaliśmy lawinowy wręcz przyrost zleceń. Już wtedy bowiem – około 5 lat temu – technologia inkjetowa okazała się być odpowiedzią na potrzeby rynku. (…) Ponieważ przez cały okres eksploatacji byliśmy z niej zadowoleni, po raz kolejny sięgnęliśmy po urządzenie tego producenta – maszynę Digital Series HD.
Natomiast kierownictwo północnoamerykańskiej drukarni etykietowej Pro Label, będącej pierwszym na świecie użytkownikiem modelu Digital Series iQ, podkreśla, że wdrożenie tej hybrydowej maszyny w znaczący sposób wpłynęło na potencjał produkcyjny drukarni i jej wydajność.
Inna drukarnia z USA – Century Printing & Packaging (CP&P) też zdecydowała się na zakup maszyny Digital Series iQ (od kilku lat pracuje tu model Digital One). Przed decyzją o zakupie firma Mark Andy wykonała dla drukarni CP&P kalkulacje. Bazując na jej zamówieniach z ostatniego roku porównano tu wszystkie prace wykonane w technice fleksograficznej z ich potencjalnym kosztem wykonania na maszynie Digital Series iQ. Okazało się, że większość z nich przyniosłaby większy zysk drukarni, gdyby została zrealizowana w „hybrydzie”.
Korzyść druga – personalizacja
Użytkownicy maszyn hybrydowych Mark Andy wskazują, że w tradycyjnej technologii personalizacja etykiet jest w zasadzie niemożliwa, a rynek oczekuje dziś takich możliwości. (…) Technologia hybrydowa sprawia, że realizacja tego typu prac staje się obecnie możliwa i – co równie istotne – opłacalna – mówi Przemysław Polkowski, country manager Mark Andy Poland.
Z tego typu oczekiwaniami swoich klientów spotkało się kierownictwo drukarni MM Lublin (dawniej Essentra Packaging) z Polski.
Digital Series HD pozwoliła drukarni na tworzenie różnych wzorów etykiet, a także usprawniła procesy związane z ich akceptacją.
Korzyść trzecia – wysoka jakość i stabilność kolorystyczna
Piotr Skałecki, dyrektor zakładu w drukarni MM Lublin podkreśla jeszcze jeden aspekt wdrożenia maszyny hybrydowej w tym zakładzie: Digital Series HD oferuje bardzo dobre parametry druku cyfrowego w kontekście rozdzielczości oraz gamutu kolorystycznego. Głowice w podwójnej konfiguracji dają optymalny balans pomiędzy rozdzielczością wynoszącą 1200 dpi a stabilnością pracy maszyny i żywotnością zastosowanych w niej komponentów. Również stabilność samego druku jest tu na rewelacyjnym poziomie. (…)
Konieczność zachowania stabilności druku jest priorytetem także w drukarni CP&P. Neil Waldrop, jeden ze współwłaścicieli zwraca uwagę na wytrzymałość atramentów stosowanych w Digital Series iQ. Potrzeba zastosowania dodatkowego lakieru czy laminacji, by uzyskać wysokiej klasy wykończenie, jest tu rzadkością. Nie zdarzają się też efekty blaknięcia czy ścierania.
Korzyść czwarta – drukowanie i wykańczanie w jednym przebiegu
Doug Thielen z północnoamerykańskiej drukarni etykietowej Pro Label podkreśla jeszcze inny aspekt wdrożenia maszyny hybrydowej: Digital Series iQ pozwala nam na obsługę materiałów o szerokościach powszechnie dostępnych na rynku, a zespół fleksograficzny umożliwia wprowadzanie wartości dodanej poprzez zastosowanie powłok, lakierów, kolorów metalicznych i innych opcji uszlachetnienia.
Podobne doświadczenia ma kierownictwo drukarni Commerce Label, Inc. (CLI) z USA, mającej za sobą ponad dekadę doświadczeń z obróbką końcową realizowaną w trybie offline. Połączenie – w ramach jednego rozwiązania – technologii cyfrowej i fleksograficznej z dalszą obróbką inline kierownictwo firmy uznało za atrakcyjną opcję i zdecydowało się na zakup maszyny Digital Series iQ.
Monika Stefańska, właścicielka drukarni Arti-Bau z Polski, która jako pierwsza w Europie kupiła 5 lat temu maszynę Digital Series, a niedawno zdecydowała się na kolejne rozwiązanie hybrydowe Mark Andy – Digital Series HD – mówi o najnowszej inwestycji: (…) Zdecydowaliśmy się na rozbudowę maszyny o elementy w jeszcze większym stopniu usprawniające produkcję hybrydową realizowaną inline takie jak dodatkowy zespół fleksograficzny zamontowany za modułem inkjetowym czy stacja koronowania utrwalająca aplikowaną w nim farbę.
W kontekście samej technologii, poza mniejszym rozmiarem kropli atramentów inkjetowych, uwagę zwraca system prowadzenia wstęgi czy intuicyjne w użyciu oprogramowanie sterujące maszyną i służące do obróbki plików. Każdy z tych elementów wpływa na większy komfort pracy operatora, zwiększając zarazem wydajność całego procesu produkcji – dodaje Urszula Lewandowska, odpowiedzialna w Arti-Bau za planowanie produkcji.
Korzyść piąta – wszechstronność i szerokie spektrum podłoży
Tym, co wyróżnia maszyny hybrydowe, jest ich wszechstronność, także w kontekście szerokiego spektrum podłoży, na których można wydajnie drukować różne warianty etykiet. Są wśród nich również etykiety personalizowane (…) – wskazuje Przemysław Polkowski.
Marcin Jasiński z MD Labels potwierdza: Digital Series HD umożliwia nam obecnie produkcję etykiet, które są odpowiedzią na indywidualne potrzeby naszych wymagających klientów. (…)
Jak dodaje Maurizio Maffioli, właściciel włoskiej drukarni Emmedue Srl, która – jako pierwsza w tym kraju – zakupiła maszynę hybrydową Mark Andy Digital Pro 3, szerokie spektrum podłoży do drukowania etykiet to istotna zaleta: Dobre przykłady to papier ekologiczny i specjalne papiery do etykiet na wina, które są przeznaczone do druku offsetowego, a które zadrukowywane w technologii fleksograficznej nie dawały satysfakcjonujących efektów. (…)
Inne korzyści
Piotr Skałecki z firmy MM Lublin podkreśla, że zakupiona przez firmę maszyna hybrydowa zapewnia ponad 50 proc. redukcję odpadów dla krótkich i średnich serii, a także przynosi wymierne oszczędności przy akceptacji wzorów: (…) Wcześniej realizacja pięciu wzorów do akceptu dla klienta zajmowała nam 4-5 dni roboczych. Obecnie możemy zrealizować ten proces w ciągu jednego dnia, a dodatkowo klient może otrzymać od nas znacznie więcej wzorów do akceptacji. (…)
Również w drukarni Pro Label okazało się, że nowa maszyna hybrydowa umożliwiła znaczącą redukcję generowanych odpadów przy produkcji materiałów typu SKU. Okazało się też, że sama realizacja zleceń przebiega znacznie szybciej.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Mark Andy