Z kolorem w Reprografie
6 Dec 2016 14:44

Kolor był tematem spotkania, które odbyło się 27 paŸdziernika w warszawskiej siedzibie firmy Reprograf. Zanim jednak organizatorzy zajęli się technologiš koloru, oficjalnie ogłoszono inwestycję firmy Taurus w 10-kolorowš maszynę firmy Komori L-1026 P. Kwiaty i gratulacje odebrały Joanna Roszkowska Đ prezes firmy oraz Romualda Szydelska. Warto wspomnieć, że będzie to pierwsza instalacja takiej maszyny nie tylko w Polsce, ale i na œwiecie. Spotkanie rozpoczšł Tadeusz Figurski przedstawiajšc wstęp dotyczšcy technologii koloru. Temat kontynuował Oezguer Yazar z EFI. Na wstępie próbował zdefiniować pojęcie koloru. Zwrócił też uwagę na czynniki, w zależnoœci od których kolor ulega zmianie (tło, warunki zewnętrzne i wewnętrzne itd.). Ze względu na te właœnie zależnoœci potrzebne jest narzędzie do kontrolowania koloru, bowiem, co podkreœlał prelegent, w kontaktach z klientem nie można opierać się tylko na zmysłach. Odpowiedziš na to zapotrzebowanie sš profile ICC (więcej uwagi samym profilom poœwięciła w swoim wystšpieniu Małgorzata Ungradova z firmy X-Rite w drugiej częœci spotkania) i narzędzia pomiarowe do ich okreœlania. Kolejna częœć wystšpienia poœwięcona było proofingowi. Prelegent mówił, czym jest proofing, na jakiej zasadzie działa, jakie sš jego elementy (tu zwrócił uwagę na wiarygodnš drukarkę, odpowiedni papier, oprogramowanie, kalibrację i charakterystykę systemu). Swojš prelekcję Oezguer Yazar zakończył przedstawieniem firmy i jej produktów. Temat proofingu kontynuował Philippe Barrer z firmy Kodak Polychrome Graphics rozpoczynajšc swoje wystšpienie od przedstawienia sytuacji na rynku proofingu. Zwrócił on szczególnš uwagę na system proofingowy Matchprint ProofPro 2610 (Matchprint Digital). System składa się z drukarki atramentowej, oprogramowania Matchprint ProofPro RIP oraz dedykowanych materiałów. Prelegent podkreœlał innowacyjny charakter urzšdzenia. Pozwala ono bowiem z dokładnoœciš, jakš dawał proof analogowy sprawdzić jakoœć prac do druku. Najistotniejsze jego właœciwoœci to: trwałoœć i stabilnoœć kolorów; wydruki zachowujš parametry do 1 miesišca z gwarantowanš minimalnš zmianš kolorów rzędu 2DE; szybkoœć sporzšdzania proofa: format A2 w 10-12 minut, format A3 w 4 minuty; 3 lata gwarancji; kaseta formatu A2 i automatyczne podawanie z rolki o szerokoœci do 625 mm; maks. rozdzielczoœć druku do 2400 x 1200 dpi; nowe tusze (dye) KPG Matchprint z odpornoœciš na blaknięcie ok. 70 lat; 6 kolorów (C, M, Y, K, light C, light M), wielkoœć kropli 4 pl, szybkie uzyskiwanie stabilnoœci koloru; jednolitoœć połysku czerni; drukowanie na materiałach o gramaturze do 300 g/m2 i gruboœci do 0,4 mm; niewielkich rozmiarów podstawa 1050 x 535 mm; postscriptowy interpreter Adobe: separacje, naddruk, pełna akceptacja PDF X1, X1a, X3 oraz PDF 1.4; linearyzacja oparta na LAB; obsługa kolorów specjalnych; KPG ăColor InsideÓ wraz z prawnie chronionymi profilami kolorystycznymi KPG i moduł jakoœci koloru Color Fidelity Module zapewniajš wykonanie proofów o lepszej jakoœci niż konkurencja, co podkreœlał prelegent. Bardzo ważnym elementem systemu, który jest opcjš, jest spektrofotometr. System jest bardzo łatwy do instalacji i przyjazny w użytkowaniu. Wykorzystuje nowe, specjalnie opracowane tusze, dajšce, co podkreœlał prelegent, maksymalnš stabilnoœć koloru. System jest w stanie pokryć około 75% kolorów Pantone. Specjalne tusze i papiery, jakie dla tego systemu opracował Kodak, pozwalajš na szybkie schnięcie oraz dajš wydrukom wysokš odpornoœć na zadrapania i wysokš stabilnoœć koloru przez wiele miesięcy, a nawet lat. Kolejny system Đ Kodak Approval Đ zaprezentowała Agnieszka Poczekaj z firmy Reprograf. System ten ze względu na swoje możliwoœci adresowany jest przede wszystkim do firm opakowaniowych oraz agencji reklamowych. Jego wyjštkowoœć, jak mówiła Agnieszka Poczekaj, wynika z zastosowanych w nim rozwišzań Đ m.in. technologii naœwietlania za pomocš głowicy lasera podczerwonego sterowanej przez RIPa (dzięki temu wydruki próbne o rozdzielczoœci 2400x2450 dpi sš obrazami zrastrowanymi). System ten składa się ze stacji roboczej, naœwietlarki (DCI Đ Digital Color Imager) oraz laminatora. Naœwietlarka systemu sterowana jest ze stacji roboczej, gdzie przygotowywane sš dane charakteryzujšce wydruki próbne. Tymczasowe podłoże jest automatycznie odcinane z rolki i umieszczane na zewnętrznej powierzchni bębna naœwietlarki. Z magazynu noœników pigmentów pobierane sš w procesie odcinki folii, kolejno umieszczane na powierzchni podłoża tymczasowego i naœwietlane za pomocš termicznej głowicy laserowej zgodnie z mapami bitowymi przygotowanymi dla kolejnych barw. Po przeniesieniu wszystkich niezbędnych pigmentów podłoże tymczasowe jest wysuwane na zewnštrz naœwietlarki, po czym podłoże oraz materiał, na którym ma być wykonany wydruk próbny, umieszcza się w laminatorze, gdzie pod wpływem temperatury i nacisku barwny obraz zostaje przeniesiony z podłoża tymczasowego na powierzchnię materiału (w ten sposób otrzymywana jest odbitka próbna). Niewštpliwš zaletš urzšdzenia jest to, że wydruki próbne można uzyskać na niemal każdym podłożu (od papieru poprzez plastik i folię na papierze, tekturze i metalu skończywszy). Ciekawe rozwišzanie, jakim jest zdalny proofing, zaprezentował wspomniany już wczeœniej Philippe Barrer. Rozwišzanie to staje się odpowiedziš na wyzwania dzisiejszego rynku, który charakteryzujš krótsze terminy, przekraczanie granic geograficznych, presja na ceny usług. Zaletš systemu jest to, że pozwala on wszystkim jego użytkownikom na pracę w tym samym czasie na tym samym pliku. Klienci mogš œledzić swoje prace, szybciej wyłapywać błędy (mogš jednak dopisywać tylko swoje komentarze nie zmieniajšc niczego w samym pliku) skracajšc tym samym cykl produkcyjny. Kolejny blok tematyczny poœwięcony był drukowi cyfrowemu. I tu Maria Œlesicka (dział druku cyfrowego firmy Reprograf) przedstawiła ofertę firmy Konica Minolta, której Reprograf jest od niedawna dystrybutorem. Drukowi wielkoformatowemu z kolei poœwięcił swoje wystšpienie Witold Wołowiec prezentujšc urzšdzenia, które znajdujš się w ofercie firmy Reprograf. Kolejny prelegent Đ Paweł Szpil przedstawił druk offsetowy DI i ofertę firmy Reprograf w tym zakresie. Spotkanie zakończyło wystšpienie Tadeusza Figurskiego, który zaprezentował rozwišzania firmy Komori w odniesieniu do koncepcji panowania nad kolorem i powišzania z działem prepress. Jak widać po frekwencji (w konferencji uczestniczyło około 250 osób Đ przyp. red.) na dzisiejszym spotkaniu Đ powiedziała Poligrafice Jolanta Kurowiak tuż po jego zakończeniu Đ temat koloru, proofingu jest bardzo aktualny. Firma nasza od dawna sprzedawała materiały i urzšdzenia do proofu analogowego. Widzimy też, że klienci zmieniajš swojš technologię i zwracajš się do nas o kontynuację współpracy z systemami cyfrowymi. Mamy pełnš gamę różnych systemów cyfrowych w zależnoœci od potrzeb klienta, łšcznie z urzšdzeniem Kodak Approval, które jest jedyne na œwiecie i daje możliwoœć wydrukowania wszystkich kolorów Pantone łšcznie z metalizowanymi i fluorescencyjnymi. Tak więc skoro wyspecjalizowaliœmy się w tej dziedzinie, to należało się podzielić tš wiedzš z naszymi klientami. Już dziœ Jolanta Kurowiak zapowiada kolejne spotkania firmy Reprograf z klientami Đ cykl warsztatów, gdzie w mniejszych grupach będzie można zapoznać się z prezentowanymi rozwišzaniami. MD