Z mleka, pomidorów, ze skóry i z kakao…
16 Jan 2017 11:19

Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego CEPI opublikowała na łamach swojego magazynu „The Age of Fibre” przegląd najbardziej innowacyjnych produktów z branży celulozowej i papierniczej. „The Age of Fibre” jest częścią mapy drogowej 2050 (Roadmap 2050) opracowanej przez CEPI dla przemysłu leśnego. Program ten stanowi odpowiedź na wyzwania ekologiczne stawiane przed przemysłem przez Komisję Europejską. Celem jest redukcja o 80 proc. emisji gazów cieplarnianych i wzrost o 50 proc. wartości dodanej do roku 2050. Aby go osiągnąć, niezbędne są nowe przełomowe technologie sprzyjające biogospodarce. Według CEPI stałe zmniejszanie naszego śladu węglowego jest możliwe m.in. dzięki innowacjom i badaniom naukowym. Organizacja ta uważa, że aby osiągnąć założony cel, przełomowe technologie powinny zostać opracowane do roku 2030. „Do roku 2050 nowe modele biznesowe musiałyby zostać wdrożone we współpracy z innymi sektorami przemysłowymi. Symbioza różnych aktywności przemysłowych przyczyni się do optymalizacji zużycia surowców, energii i przepływu produktów.” W ramach tej strategii CEPI wdrożyła w 2012 r. „Two Team Project” mający na celu tworzenie innowacyjnych rozwiązań bazujących na odnawialnych zasobach roślinnych, które mogą zapewnić przemysłowi europejskiemu obiecującą przyszłość. Oto przykłady takich rozwiązań z dziedziny przemysłu papierniczego, tworzących wartość dodaną i redukujących w maksymalny sposób ślad węglowy. Papermilk (Gruppo Cordenons, Włochy) Papermilk to papier bezdrzewny, z certyfikatem FSC, bazujący na włóknach z mleka i bawełny, wyprodukowany przez włoską firmę papierniczą Cordenons. Przyczynia się on do ograniczenia marnotrawstwa odpadów z mleka wykorzystując włókna mleczne, które inaczej zostałyby stracone. Przeznaczone dla sektora opakowań i aplikacji kreatywnych podłoże o aksamitnej powierzchni jest przystosowane do zadrukowywania techniką offsetową i laserową, złocenia i tłoczenia. GreeNest (Huhtamaki, Holandia) GreeNest to opakowanie z celulozy formowanej, składającej się w 50 proc. z włókien roślin pochodzących ze źródeł naturalnych i papieru recyklowanego. To typowe opakowanie ekologiczne, przeznaczone na rynek jajek należących do tzw. biożywności. Jego unikalny skład pozwala zaoszczędzić 60 proc. wody w procesie produkcji i ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o 10 proc. Ten rodzaj opakowania jest już stosowany we Francji, w Holandii i Niemczech. Jest całkowicie recyklowalne, biodegradowalne i kompostowalne. Papier z pomidorów (Schut Papier, Holandia) Odpady pochodzące z jednej działalności mogą stać się surowcem dla innej. Tak właśnie jest w przypadku resztek z upraw pomidorów, gdzie rośliny są traktowane jako odpadki. Ich łodygi zawierają włókna przydatne do produkcji papieru, przeznaczonego do druku książek i magazynów, opakowań i in. We współpracy z firmą Smurfit Kappa holenderski producent Schut Papier produkuje tego rodzaju papier bio na bazie włókien z krzaków pomidorów. Włókna, widoczne w papierze, nadają mu charakterystyczny wygląd. Papier na bazie pomidorów posłużył już do produkcji raportów rocznych, magazynów, książek. Łodygi innych roślin bogate we włókna mogłyby w przyszłości również służyć do produkcji papieru bio. PAPTIC (Paptic Ltd, Finlandia) Obecnie, gdy coraz więcej krajów ogra-nicza stosowanie toreb plastikowych, które zanieczyszczają oceany i potrzebują setek lat, by ulec zniszczeniu, Paptic stanowi poważną alternatywę. Torba Paptic składa się w 70 proc. z materałów odnawialnych i biodegradowalnych, głównie bazujących na włóknach drzewnych. Recyklowalna i trwała, jest równie funkcjonalna jak torba z tworzywa i może być poddawana recyklingowi razem z kartonem. Paptic ma jeszcze więcej zalet, ponieważ torba ta może być produkowana w istniejących fabrykach papieru, minimalizując przy tym koszty inwestycji. Paptic Ltd jest fińskim przedsiębiorstwem powstałym w 2015 r., które koncentruje się na zastępowaniu materiałów z tworzyw przez rozwiązania trwałe, zyskowne i przyjazne dla konsumenta. Paptic jest opatentowaną technologią, a firma obecnie poszukuje partnerów. Remake (Favini, Włochy) Remake to papier na bazie skóry, przeznaczony do druku produktów wysokiej jakości i luksusowych opakowań. To oryginalny sposób na danie drugiego życia odpadom. Remake jest produkowany z włókien pochodzących z procesów obróbki skóry, zebranych w procesach przemysłowych, następnie oczyszczonych i przetworzonych w masę. Taki sposób wykorzystania skórzanych resztek prowadzi pośrednio do eliminacji stosowania chromu i innych metali w procesie garbowania skóry. Jedna czwarta składników papieru Remake pochodzi ze skóry, 30 proc. to włókna z recyklingu, a 45 proc. stanowią włókna celulozy certyfikowanej przez FSC. Produkty ze skóry pochodzą z Włoch. Papier jest w pełni recyklowalny i kompostowalny, ma gładką powierzchnię i naturalny wygląd. Resztki skóry są widoczne w papierze i nadają mu charakterystyczną barwę. Włoski producent Favini proponuje od 2012 r. wiele papierów wytwarzanych na bazie odpadów z procesów agro-przemysłowych. Ostatnio firma oferuje papier na bazie winogron. COCOA Paper (James Cropper PLC, Wielka Brytania) Belgijski producent czekolady Barry Callebaut nawiązał współpracę z przemysłem papierniczym w celu wykorzystania pozostałości ziaren kakao. W rezultacie powstał luksusowy papier na opakowania. James Cropper wykorzystał do jego produkcji łuski ziaren kakaowca, które nadały mu naturalny kolor. To pozwoliło uniknąć stosowania produktów chemicznych, barwników czy pigmentów. Łuski kakao, będące odpadem w procesie produkcji czekolady, stanowią 10 proc. zawartości włókien w papierze firmy James Cropper. Papier Cocoa może być stosowany na luksusowe opakowania produktów spożywczych, w druku, reklamie, do produkcji broszur, raportów rocznych itp. Ma certyfikat pozwalający na jego bezpośredni kontakt z żywnością, zawiera naturalne składniki biodegradowalne i jest w pełni recyklowalny, posiada też certyfikat FSC. Firma James Cropper otrzymała za swój papier na bazie kakao nagrodę „Luxe Pack in green 2014” podczas salonu Luxe Pack w Szanghaju. Są nią wyróżniane produkty, które tworzą innowacyjne i ekologiczne opakowania. Na podstawie artykułu Aurelii Ricciardi „Coup de projecteur sur les nouveaux produits innovants” z „Nouvelles Graphiques” nr 6/2016 opracowała IZ