Ubiegły rok obfitował dla magazynu „Poligrafika” w wiele interesujących wywiadów z osobami, które w znacznym stopniu przyczyniają się do rozwoju branży poligraficznej w naszym kraju. Kontynuując ten kierunek postanowiliśmy poprosić o rozmowę Jarosława Szabłowskiego, prezesa firmy Riset Polska. Kierowana przez niego firma, idąc z duchem czasu i dostosowując się do warunków rynkowych, stara się w jak najlepszy sposób zaspokoić potrzeby zarówno drukarń cyfrowych, jak i offsetowych, które zdecydowały się na transformację i modernizację swoich zakładów produkcyjnych.
n Biorąc pod uwagę, że jest to pierwszy wywiad w 2014 r., proszę przybliżyć naszym czytelnikom podstawowe cele, jakie postawiła przed sobą firma Riset na ten rok.
Jarosław Szabłowski: Wszyscy wiemy, że od wielu lat trwa proces digitalizacji naszych drukarń. W związku z tym zauważyliśmy dużą potrzebę dostarczania nie tylko urządzeń dla drukarń cyfrowych, ale również oprogramowań, które będą pomagać w zarządzaniu i wykonywaniu zleceń. Są to między innymi rozwiązania typu workflow, ale przede wszystkim jest to rozwiązanie typu web-to-print w postaci aplikacji B2CPrintShop, która znajduje się w naszej ofercie. Jako jeden z głównych celów w bieżącym roku założyliśmy sobie promocję tego rozwiązania, a co za tym idzie, stworzenie szansy i możliwości rozwoju dla drukarń, które chcą wykonywać prace bez udziału pośredników typu agencje. Dzięki B2CPrintShop klient drukarni może samodzielnie złożyć zamówienie przez Internet – w przypadku broszur musi jedynie podać treść i wybrać odpowiednią formę wykonania zleconej pracy.
n Z pewnością usługa zamawiania produktów poligraficznych przez Internet cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich drukarzy. Jak mógłby Pan scharakteryzować rozwiązanie B2CPrintShop?
J.S.: Producentem tego rozwiązania jest firma B2CPrint, której jesteśmy wyłącznym przedstawicielem na terenie Polski, a jest to kompletne rozwiązanie typu e-commerce dla przemysłu poligraficznego. To wirtualny sklep internetowy, który umożliwia drukarzom umieszczanie na stronie internetowej zdefiniowanych produktów (od wizytówek, zaproszeń, kart pocztowych do broszur, ulotek i papierów firmowych) przy wykorzystaniu przyjaznego systemu zarządzania. Pozwala on także klientom drukarni na projektowanie i zamawianie tych produktów przy użyciu prostych narzędzi on-line. B2CPrintShop jest znany ze swoich rozwiązań upraszczających przepływ prac w drukarniach i jest używany przez drukarzy na całym świecie.
Innymi słowy B2CPrintShop jest dodatkową podstroną strony internetowej drukarni i może być w nią wkomponowany z zachowaniem dotychczasowej stylistyki graficznej. Pozwala na umieszczenie na stronie firmy własnych wzorów druków, które mogą być modyfikowane przez klienta, a następnie zamawiane w systemie sprzedaży internetowej. Wyjątkowym atutem B2CPrintShop są gotowe szablony graficzne produktów w ilości kilku tysięcy wzorów, stanowiące ciekawe uzupełnienie własnych grafik i pozwalające znacznie skrócić etap wdrożenia.
System B2CPrintShop sprawia, że współpraca z klientem indywidualnym jest prostsza i wygodna. Klient może projektować i zamawiać swoje prace w dowolnym czasie, z domu lub biura, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z drukarnią. Drukarz otrzymuje opłacone zlecenia przez 24 h/7 dni w tygodniu. System automatycznie generuje gotowe do druku pliki PDF i zapewnia przyjazny interfejs, który pomaga zarządzać zleceniami, definiować nowe produkty, zmieniać grafikę, zarządzać kontami klientów, kontrolować ceny produktów i przeglądać statystyki sprzedaży czy wizyt na stronie.
Ponadto B2CPrintShop pozwala na stworzenie indywidualnych stron dla klientów biznesowych, gdzie pracownicy klienta mogą się zalogować, a następnie zamawiać swoje wydruki. System posiada wbudowane zabezpieczenia weryfikacji zamówień przez uprawnione osoby ze strony klienta. Zlecenia są przechowywane na indywidualnych kontach klienta, aby ułatwić ich ponowny wydruk.
n Czemu Pańskim zdaniem polskie drukarnie powinny zainwestować właśnie w to rozwiązanie?
J.S.: B2CPrintShop jest optymalnym rozwiązaniem, które zapewnia najwyższej jakości obsługę i profesjonalne wsparcie klienta. Oferuje ono liczne korzyści takie jak sprzedaż przez Internet czy oszczędność pieniędzy i czasu przy projektowaniu, upraszcza proces składania zamówienia w drukarni. Dodatkowo, jak wcześniej wspominałem, klient ma możliwość stworzenia i zamówienia dowolnego produktu z domu lub biura 24 h/7. Klient ma również możliwość wyceny produktów wykorzystując kalkulator cen on-line. Z kolei drukarnia otrzymuje przyjazny system zarządzania on-line, który pozwala na umieszczenie na stronie internetowej nieograniczonej liczby produktów, definiowanie nowych kategorii, kontrolę cen, zarządzanie zleceniami, tworzenie indywidualnych i biznesowych kont klientów oraz przeglądanie statystyk.
n Rozmawiając o działalności Pańskiej firmy nie można pominąć faktu nawiązania współpracy Riset Polska z firmą Plockmatic. Jakie profity z tego partnerstwa będzie miała firma Riset?
J.S.: Zgadza się. Staliśmy się partnerem i wyłącznym przedstawicielem tej firmy na terenie Polski. Plockmatic jest znanym i największym na świecie dostawcą urządzeń zbierająco-broszurujących. Zgodnie z profilem naszej działalności, ofertę Riset Polska wzbogacą urządzenia tego producenta stworzone dla drukarń cyfrowych, które charakteryzują się dużą wydajnością. To między innymi zbieraczki, falcerko-zszywarki, urządzenia do kreowania krawędzi, trójnoże czy kopertownice. Urządzenia tego producenta są naprawdę wyjątkowe i unikatowe.
n Czy to oznacza, że offsetowy segment druku całkowicie nie interesuje firmy Riset?
J.S.: Nie do końca; kierunek offsetowy nadal znajduje się w kręgu naszych zainteresowań. Interesują nas przede wszystkim jednak drukarnie offsetowe, które się digitalizują. Takie przedsiębiorstwa często korzystają z naszych urządzeń.
Nakłady drukarń offsetowych w ostatnich latach znacznie spadły, przez co zdecydowały się one na inwestycje w cyfrowe maszyny drukujące. My natomiast oferujemy im introligatorski sprzęt dla tych rozwiązań, z którego oni chętnie korzystają. Przykładem mogą być rozwiązania firmy Uchida, której jesteśmy wyłącznym przedstawicielem na terenie Polski. Jest ona producentem znanych na świecie urządzeń typu introligatornia w jednej maszynie. Są to urządzenia, które wycinają, bigują, falcują i perforują w jednym przebiegu. Sprzedajemy te maszyny z dużym sukcesem. W ofercie firmy Uchida można jednak znaleźć także inne rozwiązania. Na tegorocznych targach Ipex w Londynie zostaną zaprezentowane nowości, które na dzień dzisiejszy stanowią tajemnicę i niestety nie mogę zdradzić, co to będzie.
n Oprócz tego japońskiego producenta na targach Ipex obecna będzie również firma Plockmatic. Czy z tej strony także możemy się spodziewać nowości produktowych?
J.S.: Jak najbardziej. My już je widzieliśmy i mogę powiedzieć wyłącznie tyle, że biją konkurencję na głowę.
n Rozumiem, że na temat nowości wprowadzanych na targach Ipex nie uda mi się nic więcej dowiedzieć?
J.S.: Niestety nie. Jest to tajemnica, której nie możemy ujawnić.
n Czy po zakończeniu targów Ipex te nowości znajdą się w ofercie firmy Riset?
J.S.: Oczywiście.
n Biorąc pod uwagę udział w targach Ipex firm Uchida i Plockmatic, czy na ich stoiskach będzie można spotkać reprezentanta bądź reprezentantów Pańskiej firmy?
J.S.: Tak, na targach Ipex będą obecni przedstawiciele firmy Riset, którzy będą się starali pomóc klientom z Polski na stoiskach obu tych producentów.
n Na zakończenie proszę nam powiedzieć, jak ocenia Pan zeszły rok w działalności firmy Riset i jak widzi Pan ten obecny?
J.S.: Pierwsze miesiące zeszłego roku były miesiącami „chudymi”, jednak pod koniec ubiegłego roku i na początku bieżącego zauważyliśmy znaczne ożywienie w branży. Również targi RemaDays były dla nas obfitujące w klientów. Frekwencja na naszym stoisku była kilkakrotnie większa niż w roku ubiegłym – odczuliśmy dużo większe zainteresowanie ze strony zwiedzających.
n Dziękuję za rozmowę
Rozmawiał Karol Suski