Zarządzanie barwą sprzedaje papier
6 Dec 2016 14:46

Firmy papiernicze zdały sobie sprawę, że sprzedawać papier, nawet dobry i tani, to w czasach ostrej konkurencji (także, a może zwłaszcza z krajów azjatyckich) za mało. Rodzime Cezex i Jakon postawiły na usługowe naświetlanie płyt CtP (ale o tym w Poligrafice nr 1/2008), natomiast fiński koncern M-real nie tylko wprowadził nowy pakiet produktów, ale także oferuje do niego usługę z zakresu colour management. Zoptymalizowane portfolio Galerie. Po przeprowadzeniu szczegółowej ankiety wśród klientów sektor wydawniczy firmy M-real zrewidował swój portfel produktów i usług. Nowy pakiet o nazwie „Galerie Customer Program” zostanie wprowadzony w styczniu 2008 roku. Główne zmiany to – jak informuje fiński producent – uproszczenie wyboru produktów, szybsza ich dostępność, zoptymalizowana jakość papieru i jego stabilność, ulepszone usługi dotyczące parametrów druku oraz szereg opcji obsługi zaopatrzenia z bardziej przejrzystą strukturą cen. Seria papierów powlekanych Galerie dla wydawnictw została zoptymalizowana przez wybranie papierów błyszczących o najwyższej jakości – Galerie Lite, Galerie Brite i Galerie Fine i wprowadzenie nowego asortymentu, Galerie Silk. Dla klientów oznacza to uproszczony wybór dzięki ograniczeniu liczby podobnych do siebie produktów, a szybsza dostępność jest możliwa dzięki częstszym cyklom produkcyjnym. Mniejsza liczba zmian w procesie produkcyjnym pozwala także zapewnić wyższą jakość. Do kolejnych usprawnień w obsłudze dostaw należy ekspresowa dostępność określonych asortymentów papierów powlekanych Galerie w trzech europejskich lokalizacjach: Lubeka, Tilbury i Antwerpia. M-real oferuje również nową e-usługę – GalerieNet – która umożliwia dostęp w czasie rzeczywistym do zapasów papieru Galerie. Umożliwi to klientom koncernu szybkie otrzymanie dodatkowego papieru w przypadku zmian dokonanych w ostatniej chwili lub nadmiernego zużycia. Wartość dodana – system zarządzania barwą. Firma M-real wspólnie z uniwersytetem w Helsinkach i United Magazines oraz przy współpracy firm L’Oréal i Marimekko przeprowadziła badania na temat wpływu zniekształcenia kolorów w reklamach (więcej na ten temat pisaliśmy w Poligrafice nr 6/2007). Stwierdzono, że mogą one mieć niekorzystny wpływ na wrażenia czytelników na temat produktu oraz marki. Również projekt samej reklamy może zwiększyć jej podatność na zniekształcanie kolorów. Wyniki sondażu pokazują, że kontrola procesu i prawidłowe zarządzanie kolorami podczas wykonywania reklamy są niezbędne do prawidłowego odwzorowania koloru i wywołania odpowiedniego wrażenia u konsumentów. W związku z powyższymi wynikami M-real zdecydował się więc wprowadzić usługi dotyczące parametrów druku, które mają pomóc klientom w osiągnięciu wyższej jakości druku, spójnej reprodukcji kolorów i grafiki oraz wyższej wydajności produkcji, umożliwiając przy tym ograniczenie kosztów. Usługi obejmują konsultacje w dziedzinie zarządzania kolorami i wydajnością druku. Powołano zespół specjalistów w dziedzinie parametrów druku, współpracujący z drukarniami i użytkownikami końcowymi. System zarządzania kolorem CMS (Colour Management Service) ma na celu rozwiązanie problemów często pojawiających się przy próbach zapewniania odtworzenia planowanej reprodukcji koloru – zarówno w samym łańcuchu produkcji, jak i w różnych drukarkach, maszynach, typach papieru, a nawet w odmiennych mediach. By w pełni zapanować nad reprodukowaniem koloru, wyrównaniem i skróceniem procesu produkcji oraz wyeliminowaniem kosztownych błędów i przeróbek, połączono zestaw narzędzi programowych ze specjalistycznymi umiejętnościami doradczymi. Dla naszych klientów zgodność kolorystyczna równa się jakości i nie dość, że trudno ją utrzymać pomiędzy ekranem projektanta a ostatecznym produktem, to trzeba również zachować ją podczas wielokrotnego drukowania w różnych krajach – mówi Miika Jokinen, asystent wiceprezesa ds. technicznych M-real. – Usługa CMS wprowadza do całego procesu formalną metodologię, której celem jest zapewnienie naszym klientom najlepszych korzyści z wybranego przez nich środka przekazu. Usługa CMS dotyczy całości procesu produkcji, począwszy od przełożenia kolorów RGB z ekranu projektanta na farby CMYK na wydrukowanych stronach, poprzez ocenę jakości wydruków na etapie prepress do analizy końcowego wydrukowanego produktu. Dla klientów pragnących w pełni skorzystać z ekspertyz firmy M-real uzupełnieniem będzie usługa gwarancji jakości, polegająca m.in. na sprawdzaniu jakości na miejscu przez pracowników firmy M-real. Najważniejszym elementem usługi jest proces wybierania i wprowadzania profilów ICC, opartych na standardowych wymogach drukowania ISO i zapewniających wierne odtworzenie kolorów zaprojektowanych przez grafika na ekranie na wydruku papierowym. Oferta skierowana jest przede wszystkim do osób korzystających z papieru typu Galerie firmy M-real, potrafiących w pełni wykorzystać możliwości profilów ICC tego typu. Z usług zarządzania kolorami już korzystają tacy wymagający klienci jak Condé Nast (Vogue), BBC Magazines i Oriflame. Na podstawie informacji firmy M-real opracowała AN