„Zielony” trend
6 Dec 2016 14:55
Odnawialne i „zielone” opakowania zyskują na znaczeniu na światowym rynku opakowań i stopniowo stają się ważnym jego elementem, jak wynika z nowego raportu brytyjskiej firmy konsultingowej Visiongain.
Rynek odnawialnych i „zielonych” opakowań doświadcza wzrostu popytu ze strony konsumentów, co było możliwe dzięki zaawansowanej technologii pakowania. Chociaż wyższe koszty produkcji zmniejszyły stopy zysku w ostatnim czasie, to jednak przemysł odnawialnych opakowań ma się dobrze i prawdopodobnie zwiększy swój udział w światowym rynku opakowań.
Visiongain szacuje, że rynek odnawialnych i zielonych opakowań osiągnie w br. wartość 107,7 mld USD.
Wzrastająca świadomość zagrożenia dla środowiska naturalnego, ekologiczne opakowania, emisja dwutlenku węgla, wprowadzenie stopnia redukcji odpadów w różnych krajach i trend w kierunku „zielonych” opakowań mogą ożywić rynek opakowań odnawialnych. Przewiduje się, że rynek odnawialnych i „zielonych” opakowań osiągnie znaczący wzrost w latach 2011-2021, głównie pod wpływem zwiększenia ochrony środowiska i świadomości zdrowotnej, wysokich dochodów ludności szybko rozwijających się gospodarek, niedostatku zasobów naturalnych i wysokiego zużycia energii. Rynki w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej są stabilne. Jednakże rynki w rozwijających się krajach Azji i Pacyfiku (Indie i Chiny), w Europie Wschodniej (Rosja) i Ameryce Łacińskiej (Brazylia) oferują ogromny potencjał wzrostu.
Visiongain oczekuje, że globalny rynek odnawialnych i „zielonych” opakowań będzie wykazywać ponadprzeciętny wzrost w krajach rozwijających się i stabilny wzrost na rynkach krajów rozwiniętych. Rynek ten był w miarę odporny na ostatnią recesję gospodarczą. Popyt rósł na skutek zwiększonego zainteresowania zdrowiem osobistym i ochroną środowiska oraz postępu w technologii lekkich opakowań. Ponadto kluczowi producenci decydują się na produkcję opakowań z lepszych materiałów pochodzących z odnawialnych źródeł, co eliminuje potrzebę składowania ich po użyciu na wysypiskach odpadów.
Głównymi równorzędnymi celami w przemyśle opakowań są dobra wartość i zdrowie. W dziedzinie zdrowia konsumenci szukają nie tylko świeżych, bezpiecznych i odżywczych produktów, ale także odnawialnych opakowań. Producenci są również pod presją korzystania z przyjaznych środowisku naturalnemu materiałów i przyjęcia metod, które wymagają niskiego zużycia energii i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, jaki wywierają składowiska śmieci.
Na podstawie „Tappi over Wire” opracował TG