Zmiany w ustawie o odpadach 
16 Oct 2020 07:22

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Z dniem 5 września 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592), która określa nowe wymagania dla prowadzących działalność w zakresie gospodarowania odpadami.

Była to jedna z kolejnych decyzji ustawodawcy, aby przeciwdziałać szarej strefie w odpadach, jak również licznie pojawiającym się wówczas – i do dzisiaj – pożarom odpadów na składowiskach, a także w miejscach ich magazynowania. 

 W myśl przepisów tej ustawy posiadacze odpadów, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. 4 września 2018 roku, uzyskali zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów, na mocy art. 14 ust. 1 ustawy zmieniającej są zobowiązani do złożenia, w terminie do dnia 5 marca 2020 r., wniosku o zmianę posiadanej decyzji.

Jeżeli podmiot posiadający jakąkolwiek decyzję ww. nie złożył wniosku o wydanie nowej decyzji do 5 marca 2020, jego dotychczasowe decyzje wygasały.

Aby uzyskać nową decyzję, przedsiębiorca musiał spełnić szereg nowych wymogów; musiał we wniosku podać m.in.:

– miejsce i sposób magazynowania oraz rodzaj magazynowanych odpadów;

– maksymalną masę poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalną łączną masę wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku;

– szczegółowy opis stosowanej metody/metod zbierania odpadów;

– przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;

– opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;

– proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a obowiązek zabezpieczenia roszczeń;

– opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;

– operat przeciwpożarowy spełniający wymagania określone w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 43 ust. 8 ustawy o odpadach, zawierający m.in. warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej (w praktyce okazuje się, że najbardziej problematyczne). Niezależnie od tego, czy pozwolenie wydaje starosta, czy marszałek województwa, operat przeciwpożarowy musi zostać wykonany przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.

To tylko niektóre oczekiwania, jakie postawiła przed przedsiębiorcami zmiana w ustawie o odpadach. Z praktyki wiemy, że dla olbrzymiej grupy przedsiębiorców nowe wymagania prawne, jakie narzuca ustawa, nadal stanowią duże problemy z dostosowaniem ich zakładów. 

Dla przykładu w województwie mazowieckim na dzień dzisiejszy pozytywnie zostały zweryfikowane, czyli otrzymały nowe decyzje 33 podmioty. W terminie, czyli do 5 marca 2020 złożyło wniosek o wydanie nowej decyzji ponad 300 podmiotów. Urząd Marszałkowski nie ma określonego terminu na wydanie pozytywnej lub negatywnej decyzji, w związku z tym uporządkowanie stanu prawnego wszystkich firm zajmie dłuższy czas. To wydłużenie jest również spowodowane obowiązkiem wynikającym z art. 41a ustawy o odpadach, który mówi, iż decyzje są wydawane po przeprowadzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, z udziałem przedstawiciela właściwego organu, kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone przetwarzanie odpadów lub zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych nowymi przepisami. Kontrolę przed wydaniem decyzji przeprowadza również komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej, który potwierdza stan faktyczny z operatem przeciwpożarowym. 

Z powyższych danych wynika również, że duża liczba podmiotów w ogóle nie złożyła wniosku w ustawowym terminie, co wiąże się z wygaśnięciem ich dotychczasowych decyzji z dniem 5 marca 2020 i zakazem prowadzenia dalszej działalności związanej z odpadami.

Czy Państwa drukarnia sprawdziła, czy firma odbierająca odpady z Państwa zakładu posiada nową decyzję?

Przekonani jesteśmy, że takie pytanie jest zasadne…

Stołeczne Centrum Recyclingu od grudnia 2019 zostało pozytywnie zweryfikowane i posiada nową decyzję na zbieranie i przetwarzanie odpadów.

SCR zaprasza do współpracy w zakresie zagospodarowania odpadów. Nasze doświadczenie to ponad 100 współpracujących z nami drukarń i wydawnictw.

SCR Recycling jest polsko-francuską grupą kapitałową z 15-letnim doświadczeniem na polskim rynku. Specjalizujemy się w obsłudze drukarń i przedsiębiorstw z branży papierniczej. Firma posiada zaplecze techniczne zdolne do odbioru oraz odzysku 70 tys. ton makulatury rocznie. 

Wartość dodaną jej oferty stanowią rozwiązania dopasowane do konkretnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa. Stosownie do tych potrzeb tworzone są plan organizacji zbiórki odpadów oraz lista sprzętu niezbędnego do wprowadzenia jej w życie. Wszystko po to, by drukarnia mogła skupić się na istocie prowadzonego biznesu, a nie zajmować się gromadzeniem makulatury albo jej wywożeniem. Firma, bazując na wieloletnim doświadczeniu, jest w stanie stworzyć rozwiązania dopasowane do oczekiwań czy też ograniczeń drukarni, tak aby klient również oszczędził na kosztach zbiórki i wywozu makulatury. 

 Współpracujące z SCR drukarnie mają na bieżąco dostęp do informacji związanych z jakością i ilością odebranych odpadów. Dzięki temu mogą nie tylko kontrolować stan makulatury, ale też porównywać ilość zakupionego papieru z ilością odpadów w celu lepszego organizowania procesów produkcyjnych. 

Oprócz surowców (makulatura, tworzywa sztuczne...) SCR proponuje odbiór wszystkich odpadów przemysłowych powstałych w wyniku procesu produkcji. W ramach współpracy firma przeprowadza wstępny audyt w celu analizy oraz weryfikacji sposobu zbierania i segregacji odpadów, choć przyjmuje też odpady nieposortowane. Firma gwarantuje dostawcy makulatury transparentność i bezpieczeństwo, w tym m.in. pewność, że żaden z jej odpadów nie trafi do drugiego obiegu sprzedaży; hale SCR są zamknięte i pozostają pod stałą kontrolą kamer firmy i WIOŚ. 

Poza kompleksowym odbiorem odpadów firma służy również pomocą w zakresie doradztwa środowiskowego. Jest też gotowa do odciążenia klienta i przejęcia obowiązków związanych z prowadzeniem niezbędnej dokumentacji z zakresu ochrony środowiska. SCR oferuje zarówno drukarniom, jak i pozostałym przedsiębiorcom pełne wsparcie przy wdrażaniu nowych rozwiązań, monitorowaniu zmian przepisów, usprawnianiu obecnych procedur i wypełnianiu wszystkich zobowiązań narzuconych przez prawo.

Przy pomocy doświadczonego i szeroko wyspecjalizowanego zespołu zapewniamy profesjonalną i kompleksową obsługę w zakresie:

– systemu BDO (wnioski rejestracyjne, aktualizacyjne itd.);

– prowadzenia ewidencji odpadów (karty przekazania odpadów KPO, karty ewidencji odpadów KEO – do 2019 r. w formie papierowej, od 2020 r. w systemie BDO);

– sporządzania sprawozdań/raportów środowiskowych (tzw. odpadowego do Urzędu Marszałkowskiego, emisji do powietrza – wyliczenie opłaty za korzystanie ze środowiska – do Urzędu Marszałkowskiego oraz KOBIZE, za opakowania – wprowadzanie produktów w opakowaniach, import, eksport – również do Urzędu Marszałkowskiego);

– przygotowania zaległej dokumentacji (sprawozdań oraz ewidencji);

– kompleksowych audytów środowiskowych przedsiębiorstwa.

Zapewniamy również doraźną pomoc w konkretnej sprawie.

Korzyścią z przekazania obowiązków raportowania do SCR Recycling jest możliwość skupienia się na istocie prowadzonego biznesu, jednocześnie mając pewność, że wszystkie obowiązki i regulacje prawne wynikające z ustaw dot. środowiska zostały dopełnione. 

D. Pietrzyk, Ł. Waśniewski, A. Ilińska
Stołeczne Centrum Recyclingu Sp. z o.o.