Znaczenie kolorów specjalnych w druku cyfrowym
19 Jan 2024 11:27

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Właściciel drukarni lub punktu usługowego często staje przed dylematem: jak pogodzić rosnące koszty z potrzebą rozwoju i zwiększenia marżowości?

Oszczędność miejsca, czasu i energii to w dzisiejszych realiach gospodarczych podstawowe kryteria wyboru urządzeń drukujących, aczkolwiek aby wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzymać kroku trendom rynkowym, trzeba rozszerzyć park maszyn i inwestować w nowoczesne urządzenia.

Jednym ze sposobów na podniesienie marżowości jest uszlachetnianie wydruków. Jednak standardowe procesy uszlachetniania, takie jak złocenie, lakierowanie czy druk białym kolorem wymagają dodatkowej przestrzeni, zasilania, materiałów eksploatacyjnych, a czasem wykwalifikowanego pracownika.

Ricoh już kilka lat temu dostrzegł konieczność poszerzenia standardowych kolorów CMYK o dodatkowy kolor i wprowadził specjalną serię urządzeń tonerowych, których ostatnia odsłona to modele serii Ricoh Pro™ C7500x z wymienną piątą stacją. Dzięki takiej konfiguracji operator ma możliwość dodania gotowego koloru, np. srebrnego lub neonowego żółtego, jak również może mieszać je z CMYK, tworząc nowe metaliczne palety lub żywe kolory porównywalne z drukowanymi offsetowo: od jaśniejszych pomarańczy do głębszych fioletów.

Dostępne kolory dodatkowe to:

– złoty,

– srebrny,

– biały,

– bezbarwny, imitujący lakier,

– neonowy żółty,

– neonowy różowy,

– czerwony, widoczny w ultrafiolecie.

Dodatkowe kolory mają oczywiście standardowe zastosowania, takie jak: wizytówki, zaproszenia, kartki okolicznościowe lub okładki książek. Można również wyjść poza standard i wykorzystać dodatkowe kolory do uatrakcyjnienia innych aplikacji, np. ekskluzywnych katalogów i folderów, certyfikatów i dyplomów, biletów kolekcjonerskich albo cieszących się dużym zainteresowaniem krótkich serii personalizowanych opakowań.

Dzięki dodatkowym kolorom drukarnia lub punkt usługowy mogą poszerzyć swoją ofertę i dotrzeć do klientów doceniających ekskluzywne i nieszablonowe produkty. To jednak nie wszystkie zalety takiego rozwiązania.

Zamknięcie procesu w jednym urządzeniu daje wymierne korzyści w postaci:

– skrócenia czasu produkcji;

– oszczędności miejsca;

– zmniejszenia zapasów i stanów magazynowych materiałów eksploatacyjnych;

– przewidywalnych kosztów na podstawie umowy serwisowej ze stałą opłatą za określony format arkusza (tzw. klik);

– jednego serwisu;

– braku nieprzyjemnych zapachów i emisji szkodliwych substancji;

– prostej obsługi.

Ostatnie lata pokazały, że klasyczny druk offsetowy zmniejszył nakłady na rzecz druku cyfrowego. Wydruki masowe zostały zastąpione krótkimi powtarzalnymi i kontrolowanymi seriami. Personalizowany, ekskluzywny druk na żądanie umożliwia podniesienie marżowości. Personalizacja dawno wyszła poza zmienne dane teleadresowe. Powstają dedykowane katalogi i instrukcje uwzględniające płeć, wiek i preferencje kolorystyczne/estetyczne odbiorcy.

Urządzenia z oferty Ricoh współpracujące z oprogramowaniem do personalizacji graficznej i wyposażone w piątą stację koloru są zatem odpowiedzią na aktualne tendencje rynkowe.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Ricoh