Zrównoważona moda na żądanie
24 May 2022 09:22

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Kornit Digital to producent systemów drukujących na tekstyliach, którego ambicją jest transformacja nieekologicznej, analogowej produkcji odzieży na masową skalę w zrównoważony, zindywidualizowany proces realizowany przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii cyfrowych. Swoje możliwości w tym zakresie firma postanowiła promować wśród projektantów i producentów odzieży podczas serii tygodni mody, zorganizowanych w Nowym Jorku, Los Angeles, Tokio, Mediolanie, Tel Avivie i Londynie. Wydarzeniu w Izraelu towarzyszyła rynkowa premiera najnowszych systemów drukujących: Kornit Atlas MAX Poly oraz Kornit Apollo.

Założona w 2002 roku amerykańsko-izraelska firma produkcyjna Kornit Digital oferuje rozwiązania w zakresie druku dla przemysłu odzieżowego i tekstylnego. Firma przeszła długą drogę od momentu jej powstania 20 lat temu. Z instalacjami już w ponad 100 krajach na całym świecie i oddziałami w Izraelu, Europie, Azji i USA w 2015 roku stała się spółką giełdową, która w 2021 r. wygenerowała 322 miliony USD przychodu. Podczas spotkania z prasą i inwestorami w ramach tygodnia mody w Tel Avivie Ronen Samuel, dyrektor zarządzający Kornit Digital zadeklarował, że celem firmy do 2026 roku jest osiągnięcie obrotu rzędu 1 miliarda USD. 

Kornit Digital gwiazdą wybiegu

W tygodniu mody w Tel Avivie, zorganizowanym w dniach 3-6 kwietnia br., wzięły udział setki projektantów, właścicieli marek, przedstawicieli platform e-commerce i producentów odzieży oraz tekstyliów dekoracyjnych. Zmieniając zasady rządzące modą i produkcją tekstyliów, podczas tego przełomowego wydarzenia zaprezentowane zostały na wybiegach kolekcje lokalnych projektantów, a także premierowe produkty i technologie, które wprowadzają produkcję cyfrową do głównego nurtu. Stanowią one centralny punkt strategii 4.0 firmy Kornit, która wprowadza zrównoważoną modę na żądanie do głównego nurtu życia społecznego dzięki kompleksowym rozwiązaniom w zakresie organizacji produkcji.

Kornit Fashion Week to pokaz mody zorganizowany przez światową ikonę tej branży, producenta, reżysera i przedsiębiorcę Motty’ego Reifa. Tydzień ten był kontynuacją udanych wydarzeń w 2021 roku w Los Angeles, Nowym Jorku i Mediolanie, pokazując swobodę twórczą związaną ze zrównoważoną produkcją mody na żądanie. Fascynujące kolekcje powstały w ciągu zaledwie kilku tygodni, w przeciwieństwie do analogowych procesów produkcji mody i tekstyliów, które trwają ponad sześć miesięcy.

Wydarzenie to zaprezentowało zróżnicowaną grupę projektantów, modeli i ubrań drukowanych cyfrowo na przeróżnych rodzajach materiałów. Pokazało, w jaki sposób świat mody może zostać uwolniony od nieefektywnych, kosztownych i marnujących zasoby procesów produkcyjnych, a także długich terminów realizacji i ograniczeń w łańcuchu dostaw. Potęga produkcji na żądanie okazała się również siłą napędową tworzenia najbardziej pomysłowych kolekcji.

Na imprezie w stylu disco, jaką był pokaz mody Yanky & Nataf królowały neony, odważne wycięcia i zdobione dżetami części garderoby. Dwaj izraelscy projektanci inspirowali się abstrakcjami lat 80. i 90. XX w., a także erą cyfrową, i pokazali to za pomocą futurystycznych neonowych nadruków na tkaninach takich jak spandex czy nylon. Yanky & Nataf wykorzystali najnowsze i najbardziej zaawansowane technologie druku firmy Kornit Digital do stworzenia swojej odważnej kolekcji, w tym nowy system bezpośredniego druku na odzieży (DTG) Apollo; drukarkę Presto do bezpośredniego druku na tkaninie (DTF) do tworzenia neonowych nadruków oraz aplikację dekoracyjną XDi firmy Kornit do druku na spandeksie. Nie byli jedyni. Sigal Dekel, popularna w latach 90. ubiegłego wieku izraelska projektantka mody, nawiązała współpracę z firmą Kornit Digital, aby powrócić na wybieg po latach bez indywidualnej kolekcji. Kornit Digital zaoferował projektantce technologię umożliwiającą jej twórczą realizację procesu projektowania, w którym mogła wybrać rodzaj nadruku i dopasować go do konkretnej tkaniny. Efekt końcowy był niepowtarzalny – wybrała paski, kształty geometryczne i kwiaty na beżowej, szarej i czerwonej tkaninie. 

Apollo – alternatywa dla sitodruku

Zaglądając za kulisy Kornit Fashion Week, uczestnicy wydarzenia mogli zobaczyć w akcji przełomową, cyfrową technologię produkcji, która – zdaniem firmy Kornit – ma stanowić realną konkurencję dla technologii sitodrukowej. Pokazany po raz pierwszy system Kornit Apollo direct-to-garment (DTG) jest odpowiedzią na przyspieszone, postpandemiczne trendy rynkowe w zakresie usprawnienia łańcuchów dostaw i lokalnej produkcji. 

  Kornit Apollo wykorzystuje sprawdzoną technologię MAX, oferującą najwyższą jakość połączoną z pełną automatyzacją produkcji i zintegrowanymi procesami inteligentnego utrwalania nadruku. Rozwiązanie to jest najbardziej kompleksowym, cyfrowym, jednostopniowym systemem typu end-to-end dla masowej produkcji krótko- i średnioseryjnej, oferującym optymalny całkowity koszt posiadania i najwyższą wydajność. Zdaniem firmy Kornit rezultat znacznie przewyższa wydajność sitodruku i innych technik analogowych. System będzie dostępny w połowie 2023 roku, po tym, jak w drugiej połowie br. zostaną wyłonieni pierwsi użytkownicy beta.

Według badania przeprowadzonego przez McKinsey & Co. jeszcze przed pandemią COVID, większość dyrektorów amerykańskich firm odzieżowych przewidywała, że do 2025 r. ponad 20 proc. ich zaopatrzenia będzie pochodziło z produkcji lokalnej, co wskazuje na znaczącą zmianę w kierunku łańcuchów wartości w przemyśle odzieżowym zorientowanych na popyt. W związku z pandemicznymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw, dynamiką cyfryzacji, automatyzacji, oszczędnego zarządzania zasobami i zrównoważonym rozwojem, Kornit dostrzega przyspieszenie tego trendu i przewiduje, że zmiana będzie znacznie bardziej znacząca pod względem wielkości i szybkości, szczególnie w kategorii odzieży, która jest najbardziej istotna dla rozwiązań typu DTG firmy. 

Te coraz szybsze zmiany w kierunku lokalnej produkcji krótko- i średnioseryjnej, w połączeniu z przełomowymi rozwiązaniami cyfrowymi z Apollo na czele, pozwolą firmie Kornit wygenerować wielomiliardowe możliwości dla naszych klientów i partnerów – powiedział Ronen Samuel. – Przemysł odzieżowy i tekstylny znajduje się w krytycznym punkcie zwrotnym. W miarę jak światy projektowania, technologii i mody zbliżają się do siebie, pojawiają się ogromne możliwości. Kornit jest twórcą swoistego systemu operacyjnego dla mody i wprowadzamy technologię zmieniającą reguły gry dla produkcji masowej, która będzie stanowić poważną alternatywę dla sitodruku.

Producenci i twórcy mody coraz częściej przestawiają się na produkcję lokalną lub nawet we własnym zakresie – dodał Omer Kulka, dyrektor marketingu w Kornit Digital. – Nasze rozwiązanie Kornit Apollo pojawia się w odpowiednim momencie dla branży i naszych klientów. Pozwala ono zarówno obecnym, jak i przyszłym klientom na wykorzystanie tych trendów rynkowych, otwiera nowe rynki dla firmy Kornit i przyczyni się do pozyskania nowych klientów. Technologia Kornit Apollo bezpośrednio odpowiada na potrzeby branży i jesteśmy przekonani, że zwiększy nasz zasięg rynkowy.

Kreatywność bez granic

Kornit Digital umożliwia klientom zamianę problemów związanych z łańcuchem dostaw i marnotrawieniem zasobów na niezrównaną kreatywność i bezproblemową produkcję. Dzięki rozwiązaniu workflow KornitX klienci mają dostęp do skalowalnego i modułowego ekosystemu produkcji odzieży i tekstyliów na żądanie. Obsługując różne modele łańcucha dostaw, system ten, niezależny od infrastruktury, umożliwia zautomatyzowaną produkcję od momentu złożenia zamówienia do dostarczenia paczki. W miarę jak wirtualna moda staje się rzeczywistością, Kornit będzie kontynuował przenoszenie tej cyfrowej transformacji na kolejny poziom – płynnie łącząc świat fizyczny i wirtualny. 

W miarę jak przemysł odzieżowy i tekstylny zaczyna czerpać korzyści z łączenia się światów fizycznego i wirtualnego, Kornit pozwala klientom wykorzystać te zmiany, uwolnić kreatywność i umożliwić pełne wyrażenie siebie dzięki KornitX – podsumował Ronen Samuel. – Naszym celem jest umożliwienie klientom przekraczania granic ich kreatywności. Łącząc to, co wirtualne z tym, co fizyczne, tworzymy świat, w którym niemal wszystko jest możliwe.

Anna Naruszko